Õpetus
mõistmise
ja ilu
läbi
Karin Poola |
Inimene kuulub selliste bioloogiliste liikide hulka, kes muudavad tugevasti
ja kiiresti ümbritsevat keskkonda. Kiired muutused põhjustavad
vastuolusid inimese ja teda ümbritseva looduse vahel. Võib-olla
peaksime sagedamini mõtisklema oma tegemiste üle: kuhu tahame
jõuda, millise hinnaga oma eesmärgid saavutame?
Arvan, et elu väärtus läheb üha kallimaks, võõrandumine
loodusest kasvab, suureneb linnastumine. Suund minna linna, suund suruda
kokku, suruda kokku ka koolid. Kaotada väiksemad, rajada suured ...
rajatu lõhkuda.
Praeguse seisukoha järgi on tulevik suurte koolide päralt.
Mida suurem on aga kogukond, seda vähem läheb talle korda ümbritsev
- see on tuntud tõde. Me tajume ohutunnet ja me püüame
kasvatada ohutunnet, tehes seda läbi kõikide loodusõpetuse
astmete: läbi tunnetuse, üksteisemõistmise ja, nii kummaline
kui see ka ei ole, läbi ilu.
Loodusainete õpetaja roll on seega pisut eriline, sest eesmärgiks
on, või vähemalt peaks olema, lisaks teadmiste andmisele ka
käitumisnormide ja suhtumiste muutmine. Õpetajal on raske
jõuda iga lapseni kolmekümne või neljakümne hulgas.
Kui suur osa pakutust jõuab siis kohale? Sageli juhtub nii, et
nõrgemad surutakse alla, neid veetakse kaasa. Tal pole ruumi ega
aega, et iseendani jõuda.
Meie saare loodus on õrn ja tundlik, arvan, et tundlik on ka saare
rahvas. Eelkõige lapsed. Pean hulluks naljaks jutte ja ennustusi
koolivõrgu reorganiseerimise vajadusest. See tähendaks kokkuhoidu
koolide ja klasside kokkusurumise arvel.
Loodusainete (loodusõpetus, bioloogia, geograafia) ainekavad on
võrreldes vanade programmidega muutunud. Põhikooli algtaseme
klassides õpitakse loodusõpetust, milles käsitletakse
loodust integreeritult. Lapsed näevad siin loodust tervikuna. Suur
tähtsus on ise tegemisel ja katsetamisel. Õpitakse oletust
kontrollima ja järeldusi tegema. Uued ainekavad algastmes on I ja
IV klassil. I klassil on kasutada ilus värviliste piltidega õpik-tööraamat.
See peab olema igal lapsel. Sinna saab ta joonistada ja märkmeid
teha, sealt õpib ta ka taimi ja loomi tundma.
Koos lapsega kasvab ka õpetus. VII klassi loodusõpetus
on sissejuhatuseks VIII klassi keemiale ja füüsikale. Loodusainete
põhjalikum diferentseerumine algab seitsmendas klassis. Nüüd
lisandub loodus- õpetusele bioloogia ja geograafia. Õpitakse
ja õpetatakse organismide mitmekesisust, evolutsiooni, mikrooganisme,
inimese kui liigi eripära ja elukeskkonna kaitset. Eraldi ainetena
botaanikat, zooloogiat ja anatoomiat enam uutes ainekavades ei ole.
Loodusõpetuse sügavam diferentseerumine jääb keskkooli
klassidesse. Põhiteemadeks on organismide keemiline koostis, ainevahetus,
pärilikkus, paljunemine, kasv, areng ja elu tekkimine. Läbivaks
teemaks esimesest klassist kuni keskkooli lõpuni on keskkonnaõpetus.
Keskkonnaõpetust toetavad keskkonnaprojektid. Kõik meie
põhikoolid on osalenud happevihmade ja samblike projektis. Eelmisest
aastast käivitus projekt GLOBE.
KARIN POOLA
Palade Põhikool
|