Keskkonna-
koolituse
uuenevad
põhimõtted
Ruuben Post |
Me teeme suure vea, kui püüame teadusega asendada kunsti ja
eetilisi ning ideoloogilisi arutlusi. Teine viga on selles, et
me kunsti, teaduse ja religiooni vaatekohad ning meetodid segamini
ajame.
Jaana Venkula
Biosfääri kaitseala Hiiumaa keskus korraldas 1995. aastal looduseõpetajate
suvekooli ja muu hulgas tutvustasime seal ka värskemaid vaateid keskkonnakoolitusele.
Olen hiljemgi tollal ette valmistatud materjale tugiva arendamise koolitusküsimuste
selgitamisel kasutanud. Enamasti on need kuulajates suurt huvi äratanud
ja neist on ikka ja jälle koopiaid küsitud. Nii Hiiumaal kui mandril,
aga teinekord ka piiri taga. Sekkunud on pedagoogid ning muudegi elualade
inimesed, teadus- ja arendustöötajateni välja. Sellest siis tuligi mõte
käesolev kirjatükk laiema avalikkuse ette pakkuda.
Uuenemine on plaanipäraselt kavandatud
Algatavaks teetähiseks aja nõuetele vastava keskkonnakoolituse väljaarendamisel
loetakse UNESCO poolt 1977. aastal Tbilisis korraldatud riikidevahelist
konverentsi. Seal määratleti esmased ülesanded ja tegutsemisprintsiibid
rahvusvaheliste organisatsioonide ja riikide tasandil. Siis pandi pead
tööle ja asuti kavandama reforme. Ettevõetu pidi ikka midagi väga tõsist
olema. Sellest annab tunnistust fakt, et koolide õppekavadeni, mis uue
keskkonnakoolituse ellu viivad, jõuti Põhjamaades alles üheksakümnendate
aastate keskpaigaks ja esimese ringi lõpetamiseks arvatakse kuluvat veel
paar aastat. Siis ehk on enamus koolijuhte ja õpetajaid uued eesmärgid
ja õpetamise meetodid omaks võtnud. Raskelt läheb sellepärast, et kooliuuendus
on väga põhimõtteline - senine looduse- ja teadusekeskne haridus(süsteem)
tahetakse muuta inimese- ja ühiskonnakeskseks. Küllap metoodilise külje
lihviminegi võtab veel aastakümneid. Eestimaal vast ollakse alles alustamas.
Puhtad teadmised ei ole küllaldased
Inimene ei taju maailma kaugeltki ainult loogilise ja ratsionaalse kaudu.
Loodus on andnud inimesele kaks ajupoolkera - ja ehkki siin pole veel
lõplikku selgust, arvatakse üks neist olevat seotud peamiselt ratsionaalse
mõtlemisega, teine aga kandvat meie tundemaailma. Meeleline, alateadvuslik,
mitteloogiline ümbritseva keskkonna tajumine on inimesele samuti oluline.
Võib-olla, et sel teel saadav info on tähtsamgi kui mõtestatud info otsimine,
sest just meelelise ja alateadvusliku kaudu saadakse tervikpildid ja kujun-
datakse hinnangud: ilus-inetu, ohutu-ohtlik, hea-halb jne. Mis veel olulisem
- kui loogiline taju lubab asjade üle otsustamisel kasutada kokkulepitud
norme ja taotleda ühishinnanguid, siis meeleline ei ole vormelite ega
mudelitena käsitletav. Siit lähtuvad hinnangud on individuaalsed (subjektiivsed)
ja põhinevad indiviidi elukogemusel, emotsionaalsel diapasoonil, eetilistel
ja esteetilistel tõekspidamistel jmt. Inimese tehtavad otsused, ka need,
mis tagajärjena avalduvad elukeskkonna muututes parema või halvema poole,
ei ole niisiis tingimata ratsionaalselt põhjendatud ja kontrollitavad.
Aga neil on suur kaal. Ega pole enam palju vastaseid Teilhard de Chardini
kristlikku maailmakäsitlust avardanud mõttel, et saabub niisugune ajapunkt,
kus looduse ja inimkonna enda edasine käekäik saab täielikult sõltuvaks
inimese mõistusest ja tahtest. Tänased globaalsed kliimamuutused arvame
ju olevatki inimese kätetöö, taime- ja loomaliikide hävimisest ning silmale
avanevate maastikupiltide vaesumisest rääkimata.
Joonis 1 illustreerib kokkuvõtvalt inimese olemusest tulenevaid keskkonnakriisi
algpõhjusi. See esitus lähtub Jaana Venkula niinimetatud 5E mudelist,
kus inimese arusaam mingist nähtusest väidetakse sündivat viie üheaegselt
mõjuva meelelise komponendi (epistemioloogilise, emotsionaalse, empiirilise,
eetilise ja esteetilise) toimel (Willamo, 1993). Selle esituse juures
saame küsida - millises ulatuses saab ja peab õpetaja oma aine raames
püüdma kujundada terviklikku isiksust kõiki neid viit komponenti silmas
pidades? Oluline oleks järgminegi küsimus - kas meie koolide õppekavades
pööratakse piisavalt tähelepanu õpilase meelelise maailma kõikidele osadele,
mis tegelikus elus nende tehtavaid otsuseid määravalt mõjutavad? Ja kui
pisut norivaks muutuda - on see ikka õige, et Käina kaunite kunstide kool
Käina põhikoolist lahutatud on ja sinna kaugeltki kõik õpilased ei pääse.
On see ju ennekõike kunstiharidus, mis õpilaste esteetilisi vaateid ja
emotsioone kujundab. Ja nagu eestpoolt selgus, on keskkonnakoolituse vaatekohalt
tundemaailma harimine vähemalt sama tähtis kui teadmiste omandamine. Loominguliselt
töötav õpetaja muidugi haarab oma töös nii või teisiti õpilase meelelise
maailma kõiki viit alajaotust. Kas siis oma teadvustamata eeskujuga, tervet
mõistust pruukides või ainekäsitlust just niimoodi metoodiliselt üles
ehitades. Vast ei vaidle siiski keegi vastu, et isiksuse arengu emotsionaalsetele,
eetilistele, esteetilistele ja praktiliste vilumuste-oskuste aspektidele
peaks tulevikus ka eesti koolis juba õppekavadest ja õppe-metoodilistest
materjalidest alates enam tähelepanu pöörama. Igatahes keskkonnakoolituse
arengu loogika mujal maailmas kutsub seda pakkuma.
Väärtused, õppevaldkonnad ja -meetodid
Traditsiooniline haridus annab inimestele teatud toimetulekuvõime ja
valmistab neid ette tegevuseks kitsamas valdkonnas (teenindajad, autojuhid,
spetsialistid jne). Traditsiooniliselt mõtlev insener projekteerib puhastusseadme
vastavalt etteantud heitveekogustele ja ta ei püstita küsimust sellest,
kas oleks võimalik muuta tarbijate harjumusi ja sel teel vähendada heitvee
kogust. Põllumees kuivendab maad külvipinna suurendamiseks ja teda huvitab
vähe, et seeläbi kaovad haruldaste taime- või loomaliikide elupaigad.
Keskkonnaharidus taotleb, et suureneks niisuguste inimeste hulk, kes oskaksid
näha oma traditsioonilistest tegevuspiiridest kaugemale, oleksid võimelised
tajuma probleeme ja tegutsema niimoodi, et need probleemid leiaksid lahenduse.
Läbi keskkonnahariduse õpitakse probleeme ka vältima ja ennetama. Inimese
tegutsemise (eelistuste ja valikute kaudu) määratleb tema personaalne
väärtussüsteem. Oma otsused teeb ta vastavalt veendumustele ja hoiakutele.
Ostab asju, argumenteerib vaidlustes, kasvatab lapsi, valib valimistel,
osaleb ühiskondlikus elus jne. Inimese väärtussüsteem peegeldab kasvatust
ja kogemusi, tundeid ja emotsioone, sotsiaalset keskkonda ja sõpruskonda,
teadmisi ja intellektuaalseid võimeid jne. Keskkonnakoolitus püüab formeerida
ja mõjutada inimese personaalset väärtussüsteemi - püüab tasahilju sisendada
õppijatesse ajakohast arusaama keskkonna väärtustest nii personaalses
kui ka laiemas ühiskondlikus tähenduses. Inimene muudab oma veendumusi
ja hoiakuid, kui teda niisugusele muutusele piisavalt stimuleeritakse.
Siin on kolm tingimust:
-
inimeses peab sündima arusaam, et muutus on vältimatu,
-
peab tekkima tunne, et eeldatav muutus on täiustumine, mitte tagasiminek,
-
peab tekkima eneseusk, et ollakse võimeline soovitud muutust esile
kutsuma ja/või selle tagajärgedega toime tulema.
Need kolm kaalutlust vastavad kolmele meetodite poolest eristuvale õppevaldkonnale:
tunnetuslikule (kognitiivsele), emotsionaalsele (afektiivsele) ja oskuste-vilumuste
(skillide) valdkonnale. Kognitiivses valdkonnas on õpetaja ülesandeks
tuua välja faktid ja loogilised järeldused, mis tõestavad muutuse vältimatust.
Afektiivses valdkonnas peab inimesi veenma, et nad sooviksid muutusi.
Skillide valdkonnas tuleb anda inimestele oskused muutuste praktilise
poole käsitlemiseks (nii vastavaks vaimu- kui ka füüsiliseks tööks). Nüüd
tuleb kõige tähtsam - keskkonnakoolituse vaatepunktist on õppimine/ õpetamine
tulemusrikas ainult siis, kui see haarab ühekorraga kõiki kolme õppevaldkonda.
Kui see tarkus on omaks võetud ja koolitusprogrammid ka vastavalt kokku
seatakse, siis on edasine - meetodite valimine - juba lihtsam. Joonisel
2 on eelöeldut kirjeldatud kokkuvõtvalt ja viidatud ka valdkonniti kasutatavatele
õpetamise meetoditele (Berkmüller, 1992 järgi).
Joonis 2
1.Kognitiivne valdkond. Faktid ja argumendid. Kvalitatiivne teaduslik
lähenemine. Tehnoloogia: loengud, harjutused, eksperimendid.
2. Afektiivne valdkond. Tunded, emotsioonid, kvalitatiivsed arutlused.
Tehnoloogia: diskussioonid ilma ratsionaalsete argumentideta, nõustamine
- mittenõustamine, konfliktsituatsioonide lahendamine eetilis-moraalsete
veendumuste alusel, empaatia, käitumise modifitseerimine.
3. Skillide valdkond. Mõtlemise ja tegutsemise skillid. Õpetatakse oskusi
toimetulekuks muutuvates olukordades. Tehnoloogia: ülesanded ja projektid,
õppimine tegutsemise kaudu.
Looduseõpetuselt keskkonnakoolituseni: Põhjamaade kogemus
Põhjamaades kogetakse industrialiseerimise hukatuslikke tagajärgi looduskeskkonnale
alates kuue- kümnendatest aastatest ja vastusena sellele äratundmisele
asuti koolilastes õhutama enamat huvi looduse vastu. Kaheksakümnendatel
muututi kõhklevaks - sai selgeks, et õpilased tajuvad loodust ja inimeste
käitumist kui kahte täiesti iseseisvat, seostamata maailma. Siis püüti
anda õpilastele võimalus osaleda keskkonnahoius ja kanda vastutust selle
jätkuva kahjustamise eest. Entusiastidest õpetajad püüdsid mõjutada õpilaste
hoiakuid mitmesuguste aktsioonidega, nagu vee kokkuhoidmine hambaid pestes,
loobumine toiduainetest, mis sisaldasid lisaaineid, jalgrattasõidu eelistamine
autole, paberilehtede tingimata kahepoolne kasutamine jne. Muidugi ka
järgiti niisuguseid mudeleid, aga sagedamini viis see õpilaste apaatiani,
kui nad nägid, et väljaspool kooli teeb ühiskond hoopis teistmoodi ja
nende osa jääb lõpptulemuse muutmiseks liiga tühiseks. Positiivsed elamused
looduses ei kujunenud vastumürgiks ühiskonna hävitavale tegelikkusele
ja tekitasid pigem pessimismi. Õpetajad ei suutnud anda vastuseid õpilaste
küsimusele, mis siis võiks lõppude-lõpuks peatada elukeskkonna kahjustumise.
Pakutavad süvendatud loodusteaduslikud teadmised ja praktilised oskused
ei olnud piisavad kindlustamaks õpilaste adekvaatset tegutsemist praktikas
ja lootused, et õpilased omakorda mõjutavad vanemaid, luhtusid. Selline
äratundmine viis nüüd keskkonnakoolituse printsiipide põhjalikule ümberhindamisele.
Tabelis 1 on vastandades iseloomustatud traditsioonilise ja niinimetatud
uue põlvkonna keskkonnakoolituse lähte- kohti, nii nagu neid näevad Põhjamaade
kooliarendusprojekti MUVIN eestvedajad (Breiting, 1996 järgi).
Tabel 1
TRADITSIOONILINE
KESKKONNAKOOLITUS
|
UUE PÕLVKONNA KESKKONNAKOOLITUS
|
Eesmärk: käitumise modifitseerimine
|
Eesmärk: tegutsemisoskuste
arendamine
|
Eksperdid ja õpetajad teavad
keskkonnaprobleemide parimaid lahendusi
|
Otsuste tegemisse keskkonnaprobleemide
lahendamiseks kaasatakse kõik asjalised
|
Kui vaja, tuleb arengut aeglustada/pidurdada
|
Arenguks on mitmeid võimalikke
suundi |
Minevik tänaste tegemiste hindamise
lähtekohana
|
Tulevikunägemused tänaste tegemiste hindamise
lähtekohana |
Otsides kooskõla (harmooniat)
loodusega
|
Otsides kooskõla (harmooniat) järeltulevate
põlvkondadega |
Esmaste (põhi-)väärtuste omistamine
loodusele
|
Inimlikud väärtused, mis seostuvad Maa ja
looduse kasutamise parimate viisidega |
Keskkonnaeetika
|
Eetika, mis viib õiglastele inimsuhetele nüüd
ja tulevikus |
Looduslike alade eraldamine
ja kaitsmine
|
Looduslikke protsesse kandvate alade laiendamine
|
Hoidumine tegevustest, mis
põhjustavad muutusi looduses
|
Hoidumine tegevustest, mis põhjustavad looduse
pöördumatuid muutusi |
Inimkooskonnad ja loodus
|
Inimese ja looduse lahutamatu kooseksistents
|
Loodusteadused kui keskkonnakoolituse
põhiõppeaine
|
Humanitaar- ja sotsiaalteadused kui keskkonnakoolituse
põhiõppeained |
Keskendumine looduse ökoloogiale
(looduse globaalne ja paikkondlik kodukorraldus)
|
Keskendumine inimese ökoloogiale (inimkonna
ja kooskondade kodukorraldus looduse baasil) |
Õpetamisel taotletakse looduselamust
|
Õpetamisel taotletakse kooskondlikku (ühistegevuse)
elamust |
Inimese tervise aspekti ei
rõhutata
|
Inimese tervise aspekt on rõhutatult esile
toodud |
Elukvaliteedi ja keskkonnakvaliteedi
tasakaalustamine
|
Tänase ja tulevaste põlvkondade vajaduste
rahuldamisvõimaluste tasakaalustamine |
Inimlikud vajadused kui tõsiasjaline
(faktiline) mõiste Inimlikud vajadused kui tõsiasjaline (faktiline)
mõiste
|
Inimlikud vajadused kui juhiseline (normatiivne)
mõiste Inimlikud vajadused kui juhiseline (normatiivne) mõiste |
Looduse säästev kasutamine
(sustainable use) kui looduse võimalustega etteantud piirang
|
Looduse tugiv kasutamine (sustainable use)
kui inimese poolt valitud ja tulevikku kindlustav kasutamise määr
|
Keskendumine mitmesugustele
väärtustele Keskendumine mitmesugustele väärtustele
|
Keskendumine vastanduvatele (konfliktsetele)
huvidele ja sotsiaalsetele konfliktidele Keskendumine vastanduvatele
(konfliktsetele) huvidele ja sotsiaalsetele konfliktidele |
Inimeste üheõiguslikkust ei
loeta asjasse puutuvaks
|
Tähelepanu inimeste üheõiguslikkusele loodusressurside
tarbimisek kui olulisele keskkonnamõjurile |
Mõtle globaalselt, tegutse lokaalselt
See tänaseks üldtuntud üleskutse väärib lahtimõtestamist. Keskkonnakoolituse
vaatekohalt globaalne mõtlemine:
-
suurendab teadvustatud otsuste tegemise baasi, näitab alternatiive
ja mitmesuguste otsuste vastuvõetavust,
-
avardab analüüsitava nähtuse või probleemi ajalist mõõdet, viib meid
arvestama homsega nagu tänasegagi,
-
juhib tähelepanu seostele üksteisest ajaliselt ja ruumiliselt kaugemal
asuvate nähtuste (sündmuste) vahel,
-
juhib tähelepanu ja laseb kergemini avastada probleemide tegelikke,
ka peidetud põhjusi,
-
aitab ära tunda väärtusi, milliste vahel meil valikuid teha tuleb.
Muidugi peab globaalsete küsimuste selgitamine viima kohalike küsimuste
ja tegevuste käsitluseni. Õieti on tee globaalselt keskkonnakäsitluselt
kohalikuni mitmeastmeline, mis peaks koolituse korraldamisel tingimata
kajastamist leidma. Tabelis 1 on näidatud arengu- ja keskkonnaküsimuste
sidumise tasandid, nagu need on omaks võetud Rio protsessiga seotud agendatöös.
Samamoodi võib soovitada üles ehitada ka käsitlused keskkonnakoolituses.
Lõpetuseks
Käesolevas lühiloos sain tegelikult ainult vihjata mõnedele uueneva keskkonnakoolituse
vaate- kohtadele. Kui nüüd lugejas huvi tärkas, siis Biosfääri kaitseala
Hiiumaa keskuses on arvukalt selleteemalist kirjandust, paraku küll ainult
inglisekeelset, lugejat ootamas. Tegime ka Eesti Keskkonnafondile toetusetaotluse
järjekordse õpetajate suvekooli korraldamiseks. Loodame saada positiivse
vastuse lähiaegadel. Autor tänab kolleege Vello Kaskor'it ja Matti Lüsi
märkuste ja nõuannete eest käsikirja viimistlemisel.
Kirjandus: Willamo, R. (1993). Does our understanding
of the environment have an eco-social sustainability? An EAEA-Network
Conference on Environmental Education for Adults. Ettekande käsikiri asub
BKA Hiiumaa keskuse raamatukogus.
Berkmüller, K. (1992). Environmental Education about the Rain Forest.
Revised Edition. IUCN, Gland, Switzerland and Cambridge, UK. 210+xii pp.
Breiting, S. (1996). Is there anything special about environmental education
in the Nordic region. In: Conflicting interests in the use of natural
resources - a Nordic school development project on environ- mental education.
TemaNord 1996:519. Pages 13-17.
Tabel 2
Arengu- ja keskkonnaküsimuste sidumise (tugiva arendamise) tasandid:
-
Globaalne ehk ülemaailmne tasand
-
Regionaalne tasand (Läänemere regioon jne)
-
Rahvuslik ehk riiklik tasand (Rootsi, Eesti jne.)
-
Riigiregionaalne tasand (Kagu-Eesti, Lääne-Eesti saarestik jne)
-
Riigi administratiivne tasand (maakond)
-
Riigi omavalitsuslik tasand (vald või linn)
-
Omaalgatuslik tasand:
-
territoriaalne (küla, otskond jne)
-
valitsusväline (seltsid, ühingud, fondid jne)
|