Asjalised
ja
kooskonnad
Ruuben
Post
|
Tõsiseid
probleeme, millega me täna silmitsi seisame, ei saa lahendada sellesama
mõtteviisiga, mis need probleemid põhjustas.
Albert Einstein Maailmas
hakkab selgeks saama, et ei ökoloogilisi ega ka sotsialseid probleeme ei
saa lõpuni lahendada sõjaväelaslike või ka enamusdemokraatia sunnistrateegiate
ja meetoditega. Käsu- korrale lootmine ainult suurendab konfliktide hulka.
Ja mis see maksma läheb! On's ikka mõtet matta nii ilmatut hulka vahendeid
seadusesunni masinavärgi jätkuvale täiustamisele või riigialamate ajupesule
avalike suhete üha rafineeritumaid meetodeid kasutades? Kaheksa- kümnendatel
see küsimus teravalt kerkis ja üheksakümnendatel ongi üht-teist ka praktika
piirile jõudnud. Community Based Policing, Participatory Planning ja
Collaborative Management (ettevaatust eesti keelde ümberpanemisega!)
tunduvad olema need mõisted, mille tagant tasub uut mõtteviisi otsida.Vastandina
käsukorra poliitikale (top-down) võiks siin rääkida rahvavoli (kodanikuvoli,
juurevoli) poliitikast (bottom-up). Seda vastandumist on näitlikult
iseloomustatud juuresoleval skeemil.
Stakeholder - asjaline Probleem on käibesõna ja tähendab kahte
asja. Ühelt poolt märgib ta olukorda, kus tunnistame midagi halvasti olevat
ja tahame asjade seisu paremaks muuta. Teiselt poolt märgime sõnaga probleem
tulevikku planeeritavat muutust. Uus keskkonda ja arengut/arendamist siduv
paradigma pakub lähtekohana soovituse, et probleemide (nii esimeses kui
teises tähenduses) lahendamisele tuleb kaasata kõik, keda see vähegi puudutab.
Niimoodi tuuakse mõtteruumi kokku kogu olemas- olev ja oluline informatsioon,
suudetakse jääda kriitiliseks kitsaste erialade ekspertide ühekülgsete soovituste
suhtes ja mis kindlasti kõige olulisem - huvide põrkumised (konfliktid)
lahendatakse avalikult ja ratsionaalselt. Uus lähenemine tunnistab konflikti
kui loomulikku ja teinekord kui positiivsetki nähtust. Ja pakub meetodeid,
kuidas vältida vastalisi, kes teha tahtjatele avalikult vastu töötavad või
varjatult kaikaid kodaratesse loobivad. Suuremate programmide ja projektide
korral on see väga oluline, annab võitu ajas ja väldib teinekord miljonilisi
majanduslikke kahjusid, tegijate närvide säästmisest rääkimata. Kuidas siis
need asjast huvitatud, keda inglise keeles stakeholders kutsutakse, üles
leida?
Asjalisteks nimetame mingi piirkonna, probleemi või tegevuse (programmi,
projekti ) vastu oluliselt ja/või spetsiifiliselt huvi tundvaid institutsioone,
ühiskonna gruppe ja üksikisikuid. Niisugune huvi võib lähtuda institutsionaalsest
mandaadist, geograafiisest lähedusest, ajaloolisest seotusest, elatusvahenditest,
majanduslikest sissetulekutest, äriplaanidest ja paljudest muudest võimalusi
ja muresid loovatest asjaoludest. Üldjoontes:
- asjalised enamasti
teadvustavad oma huvi antud piirkonna või tegevuse vastu, ehkki ei pruugi
olla kompetentsed kogu probleemi haarama;
- asjalistel on tavaliselt
olemas kohalikke eriteadmisi ja oskusi, mida eksperdid ei pruugi omada
(näiteks kaluritel kalade kudemisrännetest sõltuvalt ilmastikust, jahimeestel
uluki- varude muutumisest, ettevõtjatel kohalike elanike sotsiaalsest
seisundist ja hoiakutest jne);
- asjalistel on suhtelisi
eeliseid probleemküsimuste analüüsimiseks ja lahendamiseks (geograafiline
lähedus, mitteformaalsed suhtlemiskanalid, informeeritus, mandaat jne);
- asjalised on tavaliselt
meeleldi valmis investeerima spetsiifilisi ressursse (aega, raha, poliitilist
mõjuvõimu jne).
Tabelis toodud loetelu
annab ülevaate potentsiaalsetest asjalistest probleemide juurde. See on
koostatud BKA Hiiumaa keskuse vaatekohast, aga peaks oma üldistusastmega
olema huvipakkuv laiemaltki. Muidugi sõltub igal konkreetsel juhul asjaliste
valik ja hulk probleemi ulatusest ja iseloomust. Küll on aga tähtis, et
konkreetse programmi või projekti juures valikut tehes ja organisatsiooni
üles ehitades mõni oluline asjaline kaasa kutsumata ei jääks. Asjaliste
väljaselgitamist tuleks käsitleda projektitöö iseseisva äärmiselt vastutusrikka
etapina ja kajastada ka projekti aruandes. See oleks siis europrojektides
soovitatud Stakeholder Analysis, eesti keeles saaksime aruandelõigule
pealkirjaks Asjaliste analüüs. Siinkohal vihje võõrkeelse kirjanduse kasutajatele.
Mõiste asjalised (stakeholders) tundub kujunevat üldistavaks sünonüümiks
terminitele nagu actors, social actors, players, parties, groups, social
groups, interest groups, target groups, action takers, involved institutions
jt. Muidugi on neil kõigil ka spetsiifiline sisuline tähendus, mida aga
tänases metodoloogilise arengu faasis teinekord ka ignoreerima kiputakse.
Igatahes on viga, kui asjaliste all mõistetakse ainult huvigruppe - ka üksikisikuid
ja institutsioone ei tohi mängust välja jätta. Community - kooskond
Selle sõna leiame sõnaraamatutest kätte, aga siin peab tähele panema, et
pakutav community eestikeelne vaste kogukond või ühiskond/üldsus
jääb liiga lahjaks, kui oleme kaasaegse arendus- ja projektitöö kontekstis.
Traditsiooniliselt määratleti kogukond ruumiliselt (kindlas paigas elavad
inimesed), sotsiaalselt (suguvõsad ja klannid, nende allgrupid), kultuuriliselt
(ühtemoodi teadmised, uskumused, tavad jne) või majanduslikult (baseerumine
ühisel ressursikasutusel). Tänases maailmas on inimesed oma otsuseid tehes
hulga iseteadvamad ja iseseisvamad. Paikkond, suguselts, kultuuriline identiteet
ega ka sõltuvus ühisest ressursist ei ole enam määravad, kui otsuseid vastu
võetakse. Puudutagu need siis ükskõik mida - naabreid, küla, keskkonda laias
mõistes või tulevikku suunatud plaane ja arengukavasid. Küla või otskond
ei ole enam homogeenne kogukond, keda saaks käsitleda kui tegevusüksust,
asjalist. Traditsioonilised kogukonda koos hoidvad tegurid on nõrgenenud
ja kogukonnad ise on killustunud gruppideks huvide järgi.Kõike eelöeldut
on erakordselt oluline teadmiseks võtta, kui tahame tegutseda avatuma ühiskonna,
osalusdemokraatia, osalusplaneerimise ja osalusmanagemendi suunas. Millisele
ühiskonna struktuurile või selle osale me saame baseeruda, kui traditsiooniline
kogukond enam ei toimi, aga on vaja kollektiivseid otsuseid? Inglisekeelne
maailm saab vastava mõiste märkimisel hakkama ikka sellesama community'ga,
meie peame midagi uut leiutama.Kooskond
on ühiskonna kõige madalama tasandi sotsiaalne organisatsioon (grupp), kus
indiviidid saavad rääkida ja otsustada iseenda nimel.
Kooskonnas puuduvad sisemised konfliktid ja nad genereerivad sünergiat,
mida võib mõista kui loovuse ja tahte võimendumist ühistegevuses. Sünergiline
efekt annab kooskonnale mõjujõu (efektiivsuse), mis on kaugelt suurem kui
tema individuaalsete liikmete teadmiste, võimete ja tahte lihtne kogusumma.
Et kooskonnad on neid puudutavate programmide ja projektide väga olulisteks
asjalisteks (olgu siis toetajate või vastalistena), sai juba eespool selgeks.
Õiendame siinkohal veel ära selle tõsiasja, et Community Based Policing
ei ole mitte kogukonnale või sugukonnale baseeruv poliitika, vaid kooskondade
mõjujõudu respekteeriv poliitika. Ja ei tasu eksida, et see on midagi arhailist,
mis sobib Aafrika suguharudele, aga mitte arenenud maailmale. Kui me kooskonna
mõiste nii, nagu eespool selgitasime, ka omaks võtame, siis just vastupidi. Lihtsad
reeglidUue lähenemisega (bottom-up käsukorra top-down asemel)
ja paljude asjalistega keskkonna- ja arendusprojekte tehes on kasutada kolm
ülilihtsat soovitust, mida algusest lõpuni silmas peab pidama. Neid võiks
käsitleda ka edu tingimustena.
- Tööta asjalistega,
vajadusel koolitust abiks võttes, kuni saavutad üksmeele (konsensuse)
probleemide hindamisel ja eesmärkide seadmisel. Ilma selleta on mõttetu
edasi minna.
- Siis tööta asjalistega,
vajadusel ikka koolitust abiks võttes, ja saavuta üksmeel (konsensus)
eesmärkide saavutamise meetodeid ja viise valides.
- Kui nüüd alustad
kavandatu elluviimist, sea endale eriülesanne, mis hetkekski ei tohi
ununeda, ja tee kõik mis võimalik, et tekkinud asjaliste liit koos püsiks.
Muidugi on
täna palju neid, kes niisuguse lähenemise idealismiks kuulutavad ja
endistviisi eelistaksid asjad käsukorras, seadusi kirjutades ja neid
ühiskonnale peale surudes, paika panna. Aga kas just see pole idealism,
kui me hästi järele mõtleme, mida me tegelikult tahame:
- tahame, et Hiiumaa
põhjaveed jääks puhtaks;
- tahame, et rannameres
jaguks kala;
- tahame, et metsad
kasvaks ilusad ja oleks rikkad marjadest ja jahiloomadest, ja et täna
metsa eest hoolt kandes sellest ikka lastelastele tulu tõuseks;
- tahame, et jõed
oleks veerikkad ja vähivarud taastuksid;
- tahame, et meie
rannad jääks avatuks kõigile hiidlastele;
- tahame, et meie
maastikupilt oleks tundeid õhutav ja seda ei rikuks hoolimatu mõte ja
käsi ega inetud rajatised;
- tahame, et ülemäärane
turism meie maad ja meid endid ära ei tallaks;
- tahame, et meie
kultuuripärand jääks meiega ka meie eneste muutudes;
- tahame, et meie
kodud oleks kaunid ja majapidamised korraldatud, ja kogu kodusaar samamoodi;
- tahame, et üheski
avalikus paigas ei riivaks meid korratus ja korrarikkujad;
- tahame ... mida
kõike veel ...
Kas me ikka tahame?
Tahame muidugi, me ju elame siin. Kas me teame? Teame ikka ka, aga kui vaja,
eks siis uurime juurde. Kas me oskame? Oskame ikka ka, aga kui vaja, õpime
juurde. Kas me usume? Usume ikka ka, aga kui kahtlus närima hakkab, eks
me siis räägime. Kas me saame kõik ühte nõusse? Kes teab, aga kui tarvis
on, eks siis vaidleme asjad klaariks. Kas meil lastakse? Kui ühel meelel
oleme, kes see meid keelama või ära ostma julgeb tulla.Kas siis teemegi
nii, nagu tahame? Kirjandus
- Louis C. B. Hutten
Mansfeld, L. C. B. (1995). Workbook on Implementation of Environ- mental
Polices: Plans, Programs, Projects, Ideas. Implementation knowledge-transfer
project IKT, IMPLECO, The Netherlands. 300 pages.
- Borrini-Feyerabend,
G. (1996) Collaborative Management of Protected Areas: Tailoring the
Approach to the Context. Issues in Social Policy, IUCN, Gland (Switzerland).
67 pages. ·
- Costanza, R. (1995).
Ecological and Economic System Health and Social Decision Making. In:
NATO ASI Series, Series I Vol 28 Evaluating and Monitoring the Health
of Large-Scale Ecosystems. Edited by D. J. Rapport, C. L. Gaudet, and
P. Calow. Springler-Verlag Berlin, Heidelberg, New-York. Pages 103 -
126.
ERAISIKUD JA NENDE
GRUPID:
- üksikisikud (sh
maa- ja kinnisvaraomanikud, eminentsed persoonid)
- perekonnad ja pered
(sh alalised ja suvitajad)
- naabrid
- lapsed ja noorukid
- traditsioonilised
grupid (näit paadimeeskonnad, sugulaskonnad jne)
- ühise ressursikasutuse
grupid (sadam, veeühistu jne)
- kooskonnad (avalikud
ja varjatud)
- muud
VALITSUSVÄLISED
ORGANISATSIOONID (KOHALIKUL, RAHVUSLIKUL JA RAHVUSVAHELISEL TASANDIL):
- huvijärgsed (professionaalsed
ja mitteprofessionaalsed ühendused)
- murejärgsed (keskkonna-,
tarbijakaitse- jne ühendused)
- uuenduslikud (külaarengu,
hariduslikud jne)
- ametiühingud
- usuühendused
- spordiklubid
- poliitilised parteid
- national service
organizations (Lions klubi jt)
- muud
KOHALIKUD OMAVALITSUSED:
- volikogud ja saadikud
(sh esimehed, komisjonid ja nende esimehed, fraktsioonid ja nende esimehed)
- administraatorid
ja ametnikud (sh planeerijad, arendajad jt)
- mitmesugused nõukogud
- · kohalike omavalitsuste
ühendused
- muud
KESKVALITSUS
- riigikogu ja saadikud
(sh spiikerid, komisjonid , fraktsioonid ja nende esimehed)
- valitsus ja riigikantselei
- ministeeriumid
(Keskkonnaministeerium, Haridusministeerium jt)
- ametid (Turismiamet,
Muinsuskaitse amet jt)
- sihtasutused
- riiklikud programmid
ja projektid (sh nende personal ja seotud institutsioonid ning konsultandid)
- muud
KESKVALITSUSE KOHAPEALSED
INSTITUTSIOONID
- maavalitsused
- sihtasutused
- kaitsevägi ja piirivalve
- inspektsioonid
(sh mere-, keskkonna-, jt)
- kaitsealad
- muud
AKADEEMILISED,
UURIMIS- JA HARIDUSINSTITUTSIOONID
- ülikoolid ja nende
filiaalid, esindused
- uurimisinstituudid
- Teaduste Akadeemia
- põhi- ja keskkoolid
ning gümnaasiumid
- täiskasvanute koolitusasutused
- ametikoolid
- muuseumid
- muud
ÄRI- JA KOMMERTSILM
- ettevõtted (sh
turismiettevõtted)
- talud
- ühistud
- kinnisvarafirmad
- tootjate ja teenendajate
ühendused
- muud
NÕUANDETEENISTUSED
JA NENDEGA SEOTUD INSTITUTSIOONID
- konsultatsioonifirmad
- kindlustusfirmad
- pangad ja muud
krediidiasutused
- õigusabi ettevõtted
- muud
VÄLISRIIGID JA
NENDE INSTITUTSIOONID
- naaberriigid ja
nende spetsiifilised programmid (Saaristomere BKA jne)
- regionaalselt kokkukuuluvad
riigid ja nende koostööprogrammid (Baltic Agenda 21, B7 jt)
- välisriikide abiagentuurid
ja fondid
- muud
RAHVUSVAHELISED
SUPERINSTITUTSIOONID
- ÜRO (sh mitmesugused
teabe- ja abiinstitutsioonid, UNDP, UNESCO jne)
- Euroopa Liit (sh
mitmesugused teabe- ja abifondid, PHARE, ECOS-OUVERTURE, LIFE, INTERREG
jt)
- abi- ja krediidiasutused
(sh Maailmapank, GEF jt)
- mitmesugused rahvusvahelised
supersponsorid
- koostöövõrgud
- muud
MUUD ASJALISED
- meedia (sh kohalik)
- vabatahtlikud (sh
välismaalased)
- muud
|