Inimtegevuse
jäljed
Hiiumaa
rannikul
Anneli Palo |
1997. aastal toimus Lääne-Eestis ja suurematel saartel ekspeditsioon,
mille eesmärgiks oli hinnata inimmõju rannikuelupaikadele.
Projekti finantseeris Eesti Keskkonnaministeerium, Hiiumaal viis tööd
läbi artikli autor.
Ekspeditsiooni eesmärgid tulenesid rahvusvahelisest projektist “Läänemere
ranniku ja merebiotoopide Punane Raamat”. Lühidalt seisnes projekt
ühtse biotoopide (elupaikade) loendi kooskõlastamises ja nende
kahjustatusele ning ohustatusele hinnangu andmises. Vaadeldi elupaikade
taastatavust ning põhilisi ohutegureid. Üheks neist oli kõigis
osalenud maades turism, niisiis pöörati sellele suurt tähelepanu
Eestiski.
Ranniku kahjustatuse aste oleneb nii otsesest inimkoormusest kui looduslikust
omapärast. Hiiumaa rannik on kaetud mere poolt sorteeritud setetega
ning vastavalt pinnakatte iseloomule sisaldab see enam kas klibu, moreeni,
savikaid setteid või liiva. Kohati on tuul kuhjanud liiva luideteks,
millest kõik on tänaseks kinnistatud. Elupaikade valik on
mitmekesine. Liivastel randadel esineb eelluide, millele peagi järgnevad
luitemännikud (harvad on liivaastangud), kohati esineb ka sanglepikuid
ja kuuse-segametsi. Viimaseid tuleb ette ojade orgudes. Savikatel randadel
(pruun savimoreen, jääjärve savi) levivad peamiselt roostikud
ja kõrkjastikud, neile järgneb sanglepik. Kõrge aluspõhjaga
aladel on rannad valdavalt klibused, leidub rannikukoosluste fragmente,
otsesest üleujutuspiirist kõrgemal algavad loopealsed ja loometsad.
Tihti on liivarannad või klibused rannad kombineerunud moreenrandadega,
esineb üksikuid kahe kuni kolme meetri kõrguseid rändrahne,
väga harva ka munakarandu (munakaist rannavalle).
Kokku käidi rannas 113 korral. Andmete analüüsil jaotati
Hiiumaa rannik 20 mõtteliseks lõiguks, mis eristuvad kas
looduse ilme muutumise või erineva kahjustatusastme järgi.
Rannalõikude pikkust arvestamata jättes täheldati 10
lõigul väiksemaid kuni suuremaid kahjustusi ja 11 lõigu
kohta märgiti nende jätkuvat ohustatust inimtegevuse poolt.
Suurimaiks rannikut kahjustavaiks tegureiks on hoogustuv ehitustegevus
ja turism. Hiiumaa on küll niigi haruldaselt heakorrastatud paik
Eestimaal oma viitade, tahvlite, prügikogumiskohtadega, kuid nähtavasti
jagub seiklejaid ka järjest enam paikadesse, kus prügikotte
ja telkimisplatse pole. Prahist ja lõkkeplatsidest enamgi teeb
muret rohukamara lõhkumine metsades ja randadel. Autodega sõidetakse
nii kaugele randa kui võimalik, sealhulgas suisa luiteist alla.
Eriti halb on olukord Kõpu poolsaare põhjarannal,kus
silmnähtavalt on juurde tekkinud uusi teid randasõiduks. Need
tuleks üle vaadata ja mõned sulgeda, teistel aga leida koht,
kus parkida ning vastav tähistus üles panna. Luitepinnas on
väga tallamisõrn ning juba praegu võib mitmetes kohtades
näha, kuidas autoteed ümber puude looklevad vastavalt sellele,
kus kamar veel kannab. Jalgsiliikumise piiramine poleks veel vajalik.
Omaette “vaatamisväärsus” on nn. surfiparadiis. Kas selline
lärmitekitav ettevõte kaunile liivarannale ja üsna haruldase
munakaranna vahetusse lähedusse ikka sobib? Ajutistele rajatistele
pole midagi ette heita, kuid rannavallidest pärit materjalist rajatud
tee ning parkimisplats on küll kurjast. Näevad pealegi ebaesteetilised
välja - munakakoorma laialivaalimine ei ehita veel teed ega parklat.
Sarve poolsaare kuivadel kõrgetel randadel liigub rohkelt
turiste, sealgi peaks kadakate vahelt läbimurtud teid sulgema ning
mõned telkimiskohad enam ette valmistama. Kõva aluspõhja
tõttu ei tekita autod seal lihtsalt nii suuri purustusi kui Kõpu
liivadel.
Kassari, aastakümneid tuntud reisieesmärk ja puhkepiirkond,
on bioloogi pilguga vaadates kohati väga ära räsitud. Peaaegu
kogu Sääre tirbi alguse kadastik on ületallatud.
Vaatamata tähistatud parkimisplatsile jagub busse ja autosid kõrvalteede
kaudu randagi. Kassari probleemile tuleks läheneda kompleksselt -
kadastikesse ja randa ning varsti ka jahtidega Kassari sadamasse tulevate
tavapuhkajate kanaliseerimine ja teisalt Käina lahe linnurikkust
uurimas käivate loodushuviliste ning ornitoloogide vajadused.
Suhteliselt heas korras on veel Tahkuna poolsaar, kus autode randapääsu
vältimiseks on idarannas mitmed teeotsad suletud ning parkimisplatsid
rajatud. Kahjustusteta on ka Kõpu poolsaare lõunarand,
kus teid on suhteliselt vähe ning maalilised rannad seetõttu
heas korras.
Nähtavasti eksib turiste vahel ka Heltermaa - Kärdla
vahelistele poolsaartele, kuid sealne klibune pind ei kannata tallamise
all nii tugevalt, pealegi jäävad sellest piirkonnast kahjustustena
domineerima endised piirivalveehitised ja kaevised.
KOKKUVÕTTEKS
Hiiumaa turismikontseptsioon vajab kaasajastamist. Erilist tähelepanu
tuleks pöörata isiklike sõidukitega reisivatele inimestele.
Kui praegu võimaldab turistide hajutatus üldise olukorraga
leppida, siis koormuse jätkuv tõus hakkab juba oluliselt mõjutama
liivarandade ja luitemetsade kvaliteeti. Rändaja ei pea mitte igale
poole saama autoga juurde sõita.
Hiiumaa rannikualadel asuvad arvukad sõjaväeehitised tuleks
kriitilise pilguga üle vaadata. Osa vääriks konserveerimist
ja käsitlemist turismiobjektina, ülearused poleks infotahvlid
või -materjalid. Mahajäetud objektide läheduses on enamasti
ka kaunist randa, suurematele objektidele viivaid teid võiks kasutada
turistide suunamiseks ettevalmistatud telkimiskohtadele. See säästaks
mõningad puutumatud rannalõigud loodusele ja jalgsimatkajaile.
Hiiumaal on esindatud suur osa Eesti rannikute mitmekesisusest. Arvestades,
et autoga Hiiumaale reisima tulles on põhihuvi just ranniku ja
mere vastu, tuleks välja töötada soovitatavad alternatiivsed
marsruudid. Vastavad infomaterjalid võiksid peale sadamahoonete
olla saadaval praamidel, kus inimestel aega nendega tutvuda.
Anneli Palo
Keskkonnakaitse Instituudi looduskaitse uurimiskeskus
|