"Väikese Teabekogu" koostasid projekti "Põhjasaarte energeetiliselt
tõhusad strateegiad ja tehnoloogiad" tulemuste põhjal
Ruuben Post ja Matti Lüsi
Hiiumaa võimalus: küttepuit
OÜ Eesti Metsakorralduskeskus abiga hinnati projekti ühe alaülesandena
küttepuidu varu Hiiumaa metsades. Seda tehti valdade kaupa, et saada
ülevaadet potentsiaalse katlakütuse paiknemisest ja veokaugustest.
Tulemus oli ausalt öeldes hämmastav - ainuüksi metsamaadel
paiknev küttepuude varu võimaldaks toota energiat koguses,
mis ületab praeguse katlakütuste ja elektri tarbimise kokku.
Võserikud ja kraavikaldad oleksid veel täienduseks.
Võib-olla just siin peitub Hiiumaa jaoks perspektiivikas lahendus.
Äriplaanid peavad näitama.
Hiiumaa võimalus: energia kokkuhoid
Viimastel aastatel on Hiiumaa ühiskondlikes hoonetes aktiivselt
rakendatud energiakokkuhoiu meetmeid. Märgime Käina ja Emmaste
Põhikooli ning Käina Lastepäevakodu. Seda on soodustanud
riiklike sihtotstarbeliste vahendite kättesaadavus. Omaette probleemiks
on energia säästumeetmete rakendamisega seotud maksumuste ja
tasuvusaegade arvutamine. Käesoleva näidisprojekti raames hinnati
lihttasuvusaega, kasutades otseselt ehituskonstruktsiooni soojustamiseks
kuluva raha ja jääkväärtuse summat. Miks nii?
Kui aknaraamid hakkavad nagunii eest ära kukkuma, siis tuleb need
paratamatult välja vahetada ja raske on seda nimetada hoone täiendavaks
soojustamiseks. Otseselt soojustamisega on seotud need kulutused, mida
tehakse ehituskonstruktsioonide soojapidavuse suurendamiseks. Tulevikus
tuleb paratamatult arvestada energakandjate kallinemisega. Taani ja Rootsi
riiklikku energiapoliitikat aluseks võttes võib kallinemine
küündida kuni 50%-ni.
Lastepäevakodu Vigri Viskoosas on oma suurte aknapindadega näide
meie kliimasse sobimatust ja ümberehitamist ootavast ühiskondlikust
hoonest.
Lastepäevakodu Vigri on tüüpiline 80ndatel aastatel maapiirkondades
ehitatud hoone. Valisime ta näidisprojektiks, kuna ilmnesid märkimisväärsed
soojakulud ka pärast lihtsamate soojustusmeetmete rakendamist ning
Kõrgessaare Vallavalitsus ja Vigri personal olid valmis omapoolseks
panuseks.
Hoone energiatarbimine Hoone aastane energiatarbimine 1997 aastal oli
kokku 194,75 MWh kogumaksumusega 92 234 krooni. Keskmine energiatarve
hoone ühe ruutmeetri kohta oli 168 kWh. Taanis kulub koolihoone ruutmeetri
kütmiseks keskmiselt 120 kWh aastas.
Meetmed
Meetmete kavandamisel otsiti terviklikke ja kõiki võimalusi
arvestavaid lahendusi hoone energiatarbe vähendamiseks. Töö
tulemusi on mõjutanud auditeerimise kaudsed meetodid, sest vahetud
mõõtmistulemused puudusid. Projekti raames piirduti hoone
ehituslikest iseärasustest tuleneva energiatarbimise vähendamisega
(vt tabel). Majanduslikult tasuvaks osutusid lagede täiendav soojustamine,
välisseinte soojustamine, akende osaline väljavahetamine, remont
ja tihendamine ning aknapinna vähendamine. Täiendav soojusenergia
kokkuhoid saavutatakse õhu normaalse konvektsiooni tagamisega lasteaiarühmade
ruumides. Mõistliku energia kokkuhoiu saavutamiseks on ulatuslikud
ehitustööd vältimatud. Vaieldamatult on efektiivsemaks
meetmeks lagede täiendav soojustamine. Lisatud diagrammil on näha
oodatav energia kokkuhoid kuude kaupa.
Projektigrupp on huvitatud töö jätkamisest elektrienergia
kokkuhoiu, kütmise reguleerimise ning sooja vee tootmise ja tarbimise
probleemidega.
Hiiumaa võimalus: tuuleenergia
Projekti ühe osana koostas Ain Kull Tartu Ülikooli Geograafia
Instituudist Hiiumaa tuuleatlase. See sisaldab mitmesuguseid andmeid tuuleturbiinide
potentsiaalse energiatootlikkuse hindamiseks ja on abiks, kui aeg neile
soodsaimad asukohad valida kätte jõuab. Tuuleatlasest leiab
andmed keskmise tuule kiiruse, tuule suuna korduvuse, keskmise energiatiheduse
jne kohta. On hinnatud potentsiaalset aastatoodangut 250 kW, 500
kW ja 1000 kW turbiiniga. Juuresolev pilt iseloomustab üht niisugust
esitlust. Tuuleatlast tegema asudes tellisime nimme andmed ka merealade
kohta. Tuuleturbiinide paigaldamine avamerele on Euroopas uus suund. See
segab vähem visuaalset maastikupilti ja ka toodang on suurem.
Hiiumaa rannikumere iseärasusi arvestades läheme meiegi ilmselt
seda teed. Hiiumaa piirkonna võimalusi tuulest elektrit toota ei
tasu parem mitte nimetadagi. Nagunii keegi ei usuks. Nüüd tuleb
hakata äriplaane koostama ja hindama, kuidas asi ennast majanduslikult
ära tasub.
|
Meede |
Maksumus
kr |
Lisamaksumus
kr |
Sääst
MWh
aastas |
Sääst
kr
aastas |
Liht-
tasuvusaeg
aastates |
1. |
Lae täiendav soojustamine |
96 780 |
338 715 |
38 |
14 910 |
6 |
2. |
Välisseinte soojustamine |
193 545 |
|
36 |
14 145 |
14 |
3. |
Akende osaline asendamine |
58 065 |
48 390 |
10 |
3 750 |
15 |
4. |
Konvektsiooni tagamine ruumides |
4 845 |
|
3 |
930 |
5 |
5. |
Akende remont ja tihendamine |
28 065 |
|
10 |
4 005 |
7 |
6. |
Aknapinna vähendamine
(ainult koos meetmega 3) |
53 220 |
|
23 |
9 135 |
6 |
Potentsiaalne aastane energiatoodang (MWh/a) 500 kW tuuleturbiiniga.
Hiiumaa võimalus:arukas poliitika ja kavandamine
Õppides Lääne-Euroopast energeetika ja keskkonnaküsimuste
käsitlemist ei peaks me siiski ülearu tormama. Nemadki pole
oma tänast strateegilise planeerimise taset mustkunstniku kombel
mõne trikiga saavutanud, vaid ikka pikka ja vaevalist teed käies.
Meil seisab see ees. Samm-sammulist arengut just kohalike omavalitsuste
tasandil on huvipakkuvalt kirjeldanud Louis C.B. Hutten Mansfeld Hollandist.
Sellesse süvenedes võime proovida meie tänast arengutaset
ja eesseisvat tööd ära arvata. Lääne esindajad
ei leia sugugi, et nemad juba "kiiduväärt" on. Enamasti
arvatakse end kusagil "aruka" ja "kiiduväärse"
vahepeal asuvat.
|
|
|
|
|
Arenguaste |
"Halb" |
"Küündimatu" |
"Arukas" |
"Kiiduväärt" |
Arenduse põhiosad |
Poliitika |
Poliitikat ei tehta või poliitilistel otsustel ei ole mõju |
Poliitilised otsused tehakse jooksvalt, reaktsioonina sündmustele
(ad hoc) |
Aktiivne poliitika valdkondade (sektorite) kaupa |
Aktiivne valdkondi siduv (kross-sektoriaalne) poliitika |
Kavandamine ja korraldus |
Tegevuskavad puuduvad |
Tegevuskavad olemas, kuid neid ei järgita |
Valdkondade tegevuskavad toimivad |
Valdkondi siduvad kross-sektoriaalsed tegevukavad toimivad |
Organisatsioon |
Spetsialiste pole, omavalitsuse sisene koostöö puudub |
Ebapiisav kompetents, koostöö ainult operatiivsete küsimuste
(ad hoc) lahendamiseks |
Asjatundlikkus, koordineeritud töö, koostööpüüe
elanikkonnaga |
Koostöö ja reaalne elanikkonna teoetus saavutatud |
Väliskontaktid |
"Kõrvalehiiliv", omaette tegutsemine |
Eelarvamustest mõjutatud, episoodilised kontaktid |
Valdkonniti kahepoolsed ja koordineeritud kontaktid |
Valdkondi siduvad mitmepoolsed kontaktid |
Tulemused |
Probleemide kujumine, rakendusi ei ole |
Probleemide püsimine, ainult operatiivsed (ad hoc) rakendused |
Probleemide ja pingete vähenemine valdkonniti |
Probleemibe lahendamine, terviklikud rakendused |
|