Varsti on käes suvi ja viimane aeg hakata planeerima eelseisvaid
uusi arheoloogilisi uurimistöid Hiiumaal. Ühele poole hakkavad
saama ka eelmise aasta välitöödel kogutud materjalide analüüs
ning tulemused on aruandluseks küpsed. Eelmise suve tööd,
mis said teoks tänu Eesti Teadusfondi, Eesti Kultuurkapitali, Lääne-Eesti
Saarestiku Biosfääri Kaitseala Hiiumaa Keskuse, "Maalehe" ja
Pärnu Kalamajandi abile, valgustasid nii mõndagi Hiiumaa ajaloo
senitundmatut tahku.
Hülge- ja pringliküttide elupaik
1997. aasta uurimiste keskseks tööks olid väljakaevamised
Ülendi küla taga asuval noorema kiviaja asulakohal (kiviaja
muististe numeratsiooni kohaselt nr. XI). Selle koha leidsime juba 1996.
aasta suvel ja tookord alustatud väljakaevamised osutasid võimalusele,
et oleme sattunud Hiiumaa esimestele püsiasustuse jälgedele.
Nimelt on varasematel hooaegadel uuritud laagripaikades elatud arvatavasti
vaid sesoonselt.
Tõenäoliselt peatus Kõpu muinassaarel aastast aastasse
kevadtalvisel jahiajal rühm hülgekütte. Miks me arvame,
et see enam kui 7500 aastat tagasi alguse saanud asustus oli alguses hooajaline?
Kõige ühemõttelisemalt osutavad sellele leitud loomaluud.
Peaaegu eranditult kuuluvad need hüljestele. Asustuse algetapil on
püütud ainult viigrit, hiljem ka hallhüljest. Nende hülgeliikide
parimaks püügiajaks on läbi aegade peetud veebruari ja
märtsikuud, mil nii viiger kui "suur hall" rändas
massiliselt meie vetesse poegima.
Poegimisaegsele küttimisele osutab muinasmaterjalist Kõpu
I ca 6500 aasta vanusest laagripaigast leitud maksimaalselt nädala
vanuse viigri luu. Ka ühekülgne valdavalt lõike- ja kaaperiistadest
koosnev leiuaines ja tihti vaid teravaservaliste kivikildude kasutamine
tööriistadena räägib tegevusalade piiratusest.
Kõnekad leiud
Kõpu XI asulakoht on põnev mitmes mõttes. Välja
kaevati mitme tuleaseme jäänused ja koguti arvukalt leide. Paksuseinalised
hambuliste, kammilaadsete templitega tehtud vajutiste ja sügavate
lohkudega kaunistatud savinõukillud liigitavad selle muistise nn.
kammkeraamika kultuuri. See osutab, et ka Hiiumaa areng on toimunud samasuunaliselt
ja -aegselt Mandri-Eestiga. Lisaks juba mainitud keraamikale on muutusi
teisteski leiurühmades. Kuigi jätkuvalt on kasutatud kohapealseid
kivimeid, on suurenenud Läänemere punase kavartsporfüüri
osa. Viimane on väga tähtis tööriistade tooraine olnud
samuti naabritel Saaremaal.
Varasemast rohkem on ka mitmesuguseid spetsiifilisi tööriistu
ja esineb tööriistade teraosa teistkordset töötlemist-teritamist.
See on märk stabiilsemast ja pikaajalisemast elamisest kohapeal.
Suurematele muutustele eluolus osutavad aga loomaluud. Hallhülge
kõrval on nüüd juba kütitud ka praeguseks Läänemerest
kadunud grööni hüljest ja püütud kala, eriti
turska. Kui Narva kultuuri kuuluvast Kõpu I asulast leiti vaid
üksikuid kalaluid, mis jätsid võimaluse, et need pärinevad
hoopiski hüljeste sisikondadest, siis kammkeraamika asulast leitud
kalaluid on nii palju, et enam ainult juhusega seda ei põhjenda.
Kalapüük on Kõpu muinassaare asukatel muutunud üheks
elatusviisiks.
Kütitud on ka Läänemere ainsat vaalalist - pringlit.
Arvestades hall- ja grööni hülge parimat püügiaega,
mis esimesel on kevadtalvel ja teisel paleozooloog Lembi Lõugase
hinnangul suvel ja sügisel ning pringli peamist esinemist Läänemeres
suviti ja sügiseti, on selles paigas elatud vähemalt nendel
aastaaegadel.
Paralleelselt väljakaevamistega jätkati ka uute kiviaja muististe
otsimist. Kokku leiti Kõpu poolsaarelt viis uut kiviaja asulakohta,
sh. kõrgussuhete järgi otsustades seni teadaolevatest vanim
ja noorim.
Muinaspõllud Hiiumaa ajaloo "mustast august"
1997. aasta suvel teostatud välitöödel pöörati
kiviaja uurimise kõrval tähelepanu ka metalli- ja keskaja
muististe väljaselgitamisele. Nende tööde käigus leiti
Kõpu poolsaarelt metalliaja asulakoht Kõpu küla Kõneste
talu maalt, raua- ja keskaja asulakoht Ojaküla Saare talu maalt ja
keskaja asulakoht Suurepsi külast ning fossiilsed põllukompleksid
neist kõigist kolmest kohast. Metalliaja osas on need kivikalmete
kõrval esimesed teadaolevad inimeste elupaikade jäänused
kogu Hiiumaalt.
Kahjuks on aga neist leitud seni vaid peotäis käsitsi vormitud
savinõukilde, mis ei võimalda veel täpsemat dateerimist.
See on juba uute uurimiste ja tuleviku küsimus.
Inimeste tegevusest minevikus on aga elu- ja matmispaikadele lisaks
jäänud maapinda teisigi tunnistatavaid märke. Üks
omapärane kinnismuistise liik, mille uurimisega on viimastel aastatel
Eestis aktiivselt tegeletud, on fossiilsed põllujäänused.
Põllukivihunnikud teavad nii mõndagi
Maaharimine mõjutas ja muutis looduskeskkonda. See on hoomatav
mullastikus ja pinnamoes, kuid kõige märgatavamaks põlluharimise
kaasnähtuseks on kivikoristusest tekkinud põllukivihunnikud
ja -peenrad. Nende uurimine annab arheoloogidele tänuväärset
materjali.
Hiiumaa fossiilsete põllujäänuste uurimine sai alguse
tegelikult juba 1928. aastal, mil arheoloog Eerik Laid kaevas Hanikatsi
laiul ühte kivihunnikut ja tõdes selle arvatavaks põllukivihunnikuks.
1996. uuris sama põllukompleksi Ajaloo Instituudi arheoloog Valter
Lang. Teine muinaspõldude rühm leiti 1972. aastal Hiiumaa
kaugema mineviku kohta teisigi tähtsaid avastusi teinud Vello Lõugase
poolt Kõpu poolsaarelt Kõpu külast.
Kõpu-Kiduspe maantee ja Kõivasoo vahel paiknev põldude
kompleks hõlmab u. 18 ha suuruse ala. Seal esineb nii põllukivihunnikuid
kui põllupeenraid. Teine Kõpu küla fossiilsete põldude
rühm asetseb küla tuumikus külavaheteest ida ja kirde pool.
Põllukivihunnikuid ja peenraid on seal u 16 ha suurusel alal.
Ojaküla põllukompleks koosneb samuti nii peenardest kui
kivihunnikutest. See on aga ilmselt suuresti hävinud, säilinud
ala on u 1,5 ha suurune. Suurepsi küla muinaspõllud hõlmavad
u 13 ha suuruse ala.
Kõige väljendusrikkam ja paremini säilinum osa põldudest
on Pihla talu ümbruses, sealhulgas talu hoovis. Eelmisel suvel me
kaardistasime selle osa ja avasime pool ühest väikesest ovaalse
kujuga põllukivihunnikust.
Seal on säilinud neli pikka ja üks lühike peenar ning
nende vahel 25 kivihunnikut. 1,7 kuni 4,7 m laiused peenrad on üldiselt
madalad, küündides ümbrusest vaid harva mõnikümmend
sentimeetrit kõrgemale. Kivihunnikud on ümara või ovaalse
kujuga ja 3,5 kuni 7 m läbimõõduga. Peenrad näivad
moodustavat pikuti loode-kagusuunas orienteeritud põllulappe. Neist
selgemini väljenduv lapp on ca 73-74 m laiune.
Osa kuhjatisi paiknevad ümber keskse suurema raudkivi. Kaevatud
põllukivihunnik koosnes valdavalt suurtest kuni 50 cm läbimõõduga
kahes kihis paiknenud raudkividest ja üksikutest väikestest
paekividest. Kivide vahelt leiti loomaluu fragment ja kivistiku all oli
säilinud sütt. Viimane pärineb oletatavasti kivikoristuse
eelselt aletamiselt. Kogutud süsi andis raadiosüsiniku meetodil
vanuseks u 1000...1200 A.D., osutades nii hilisrauaaegsele maaharimisele
Kõpus.
Mõni nädal peale Kõpu põllukivihunniku alt
kogutud söe dateeringu kättesaamist helistas kolleeg Valter
Lang ja teatas, et on saanud teada ka Hanikatsi laiu põllujäänuselt
kogutud söe vanusemäärangu. Seegi on u 1000...1200 A.D.
Kahtede põllujäänuste kuulumine 11.-12. sajandisse
on üpris intrigeeriv. Varasem Hiiumaa ajalookäsitlus on hilisrauaaja
asustuse olemasollu saarel suhtunud väga suurte kõhklustega,
kuna sellest ajast pärines vaid üksikud juhuslikke leide.
Insula deserta
Seisukohta puuduvast või väga hõredast asustusest
on kujundanud samuti 1228. aastast pärinev ürikuline teade,
mille kohaselt oli Hiiumaa insula deserta - tühi saar.
Käsitletud põlluharimise jäljed Kõpus ja Hanikatsil
on veel üheks toeks Hiiumaa asustuspidevuse hüpoteesile.
Millal hiidlasest sai põllumees?
Kindlasti leidis see aset märksa varasemal ajal, kui 11.-12. sajand.
Võib oletada, et üleminek maaviljelusele toimus Hiiumaal nagu
mandrilgi juba noorema kiviaja lõpuosas. Sellele näib osutavat
tolleaegsete asustusjälgede kaugenemine vahetust mererannast, nii
et nooremaks pronksiajaks (1000-500 aastat e.Kr.), mil Hiiumaal, nagu
Mandri-Eesti põhja- ja lääneosas ning Saaremaal hakati
surnuid matma kivikirstkalmetesse, oli Kõpus välja kujunenud
tugev, ilmselt põhiosas maaviljeluslik kogukond.
Võimalik, et osa maapeal fikseeruvatest Kõpu poolsaare
põllujäänustest pärinevad just sellest ajast. Seegi
mõte, nagu veel palju Hiiumaa ajaloost, jääb ootama uusi
uurimisi ja uusi õnnelikke leide.
|