Bioloogia-
olümpiaadilt
8. koht

Marika Lall

Tean, et võtsid osa üle-eestilisest õpilaste bioloogia olümpiaadist ning said seal väga hea tulemuse - 8. koha. Palun jutusta lähemalt, kuidas sa sinna sattusid? 

Sellist võimalust pakkus mulle minu õpetaja Ade Eller. Ta aitas mind ka väga palju ettevalmistuse juures. Lugesin igasuguseid raamatuid, Eesti Looduse numbreid ja muud. Toetajaid oli üldse palju- tervisekaitse-keskusest, BKA-st ja looduskaitsest aidati mind teemakohase kirjandusega. Nii et lugesin palju ja püüdsin end harida. Kuidas ma aga sinna olümpiaadile välja jõudsin? Kõigepealt toimus esimene voor, seal tuli vastata küsimustele kodus ja vastused saata Tartu Ülikooli. 300 osavõtja seast pääses edasi 30, mina olin kümnes. Tartus tuli valida nelja kabineti vahel. Mina valisin "Ökoloogia" ning "Inimene ja tervis".

Kirjalik töö Tartus Üliooli peahoones oli väga raske, nii et olen oma kohaga kokkuvõttes rahul. Ma ei olnud Hiiumaalt ainuke osavõtja, Paladelt ja Emmastest oli ka kaks õpilast, nende kohad olid 14. ja 20. 

Palun jutusta, mida konkreetset küsiti? 

Esiteks oli suuline osa anatoomiast. Mina pidin kirjeldama neeru. Järgmisena tuli uurida mikroskoobi all mingit rakku, millele küll vastuse võlgu jäin, sest katsusin mikroskoopi üldse esimest korda. Küll oli lihtne tunda jooniste järgi ära mingi elund või osake. Mina rääkisin nina limaskestast. 

Ökoloogia osa oli kirjalik. Küsiti üsna lihtsaid asju. Ütleksingi selle teema kohta, et minu ettevalmistus oli just siin kõige tõhusam. Uurisin igasuguseid ülemaailmseid globaalseid ökoprobleeme, näiteks vihmametsade või happevihmade kohta aga küsimused ei puudutanud neid asju üldse.  

Kolmas osa, samuti kirjalik, algas sellega, et tuli tuua 3 erinevust nahkhiire ja linnu lennuaparaadi vahel. See oli minu jaoks natuke kummaline küsimus. Ja näiteks- kuidas nimetatakse antud taimede vilju (tomat, õun)? Seda õppisime me juba 5. klassis. Huvitavam oli vast nimetada toitumisahel soos, kus oleks vähemalt kolm liiget ning viimane neist taim. 

Lõpuks oli ka üks keskkonnateemaline küsimus- miks on vaja kaitsta ülemaailmset loodust. Sellega sain ilusti hakkama, sest nagu juba ütlesin, valmistusin just sellel teemal kõige hoolikamalt.

Esilehele