Väike Teabekogu 5

Kaitseala Teataja vaheleht

 

Looduse õpperadade tegemine

Avaldatav metoodiline materjal looduse õpperadade tegemise kohta on koostatud Cevenne Rahvuspargis Prantsusmaal ja kaasa toodud keskkonnahariduse-alaselt seminarilt, mis toimus Poolas, Ojcowi Rahvuspargis 15.- 21. aprillini 1998. a.

 

  1. Otsustused, mis tuleb teha enne õpperada

Selleks, et paremini mõista maailma ja loodust, on vaja tõlkida informatsioon selle kohta keelde, mis on mõistetav kõigi külastajate poolt. See ongi interpretatsioon.
Erinevad interpretatsioonitehnikad (ehk tõlgendused ja seletused), on keskkonnaalases hariduses peamiseks tööriistaks. On loomulik, et seda kasutatakse looduse õpperaja loomisel.

Kuidas sobitada kokku lahke vastuvõtt ja kaitstud loodus

Selleks, et olla tunnustatud avalikkuse ning oma era- ja administratiivsete partnerite poolt, peab kaitseala end määratlema ja selgelt mõistetavaks tegema. Seletavad tahvlid loodusrajal teevad antud paiga looduse kõigile arusaadavaks. Samuti peaks selgelt olema piiritletud looduspargi või kaitseala territoorium. See võimaldab kanaliseerida külastajate sissevoolu ja neile arusaadavalt  seletada kaitsealal kehtivaid reegleid ja piiranguid. Et aidata kaitstavaid loodusväärtusi mõista, tuleks luua side avalikkuse ja pargi vahel.

Külastajate vastuvõtt

Peamine põhjus, miks tehakse interpretatsiooniga loodusradu, on külastajate vastuvõtt. Külastajatega vahetult suheldes on juhtkonnal võimalik rääkida pargi missioonist ja oma tegevusest ümbritseva looduse kaitsmisel.

Kohalikud elanikud ja nende suhtumine

Loodusradade olemasolu tugevdab arusaamist loodusväärtustest kohaliku elanikkonna hulgas. Nad on uhked oma meeldiva ja erilise elupaiga üle.

Rajale paigutatud seletused peaksid vastama 60% tüüpküsimustele, mida nagunii küsitakse

  • Miks mõned puud on kõverad?
  • Miks järve vesi on sinine?
  • Miks pilved katavad mäe tippe?
  • Miks ma kuulen mere kohinat kui panen merekarbi vastu kõrva?
  • Kas lehis langetab talvel okkad?

Sellised, vahel hämmastavad küsimused on väga tähtsad. Tavaline jalutaja ei oska märgata seoseid looduses. Maastik on kujunenud paljude erinevate looduslike protsesside tulemusel. Sellepärast on vajalik interpretatsiooni abil juhtida tähelepanu huviväärsetele nähtustele ja samas anda vastused tekkivatele küsimustele. Pole tähtis, kas vastus on pikk ja üksikasjalik või lihtne ja lühike, külastajatele annab see ikkagi üldisi ökoloogilisi teadmisi.

Loodusrada tähendab suhtlemist

Töötades taime- või loomaliikide leiukohtadega ja ära kasutades ümbruskonnas nähtavaid looduselemente, tekitame  külastajates uudishimu. Õpperada soodustab eeskätt jälgimist ja siis seletust. See austab igaühe vabadust, kuid pakub informatsiooni külastajate ja looduskaitse vajadustest sõltuvalt.

2. Õpperaja ettevalmistamine

Raja kavandamine

Raja kavandamisel peab kaitseala direktsioon olema koordinaatoriks. See on juhtimisroll, mis arvestab looduse kaitsmise vajadust, eelarves loodud võimalusi ja annab täpsed juhtnöörid erinevatele professionaalidele, kes raja ettevalmistamisega tegelevad.

Kava

Kava on kirjalik dokument, mis koostatakse rahastamise eesmärgil ja vastab täielikult olemasolevatele tingimustele. Sinna on kogutud vajalik informatsioon ka antud paiga paremaks mõistmiseks. See kava analüüsib tehtud valiku põhjusi, eesmärke ja informatsiooni esitamise taset ning määrab täpselt külastajate vajadused, raja asukoha, sobiva juhatamise viisi ja märgistuse. Lisatud olgu tehnilised kirjeldused, finantsiline hinnang ja aeg, mis kulub lõpptulemuse saavutamiseks.
Sellel esialgsel dokumendil on kolm funktsiooni:

  • sõnastab eesmärgid
  • määrab piirangud ja soodustused
  • planeerib töö staadiumid

Suhtlemine

Inimeste käitumine ja seisukohad looduse suhtes on seotud arusaamisega sellest, mis neid ümbritseb. Õpperada peab olema täielikult arusaadav ja järgima otseselt pargi suhtlemispoliitikat.

Loodusressursside inventeerimine

Selge interpretatsiooni tegemiseks on vaja kohalike loodusressursside registrit. Seal peaks kajastuma erinevad teemad: loodus, arheoloogia, ajalugu ja kohalik majandus. Kogutud informatsioon aitab sõnastada olemasolevaid väärtusi, mis on sellele paigale iseloomulikud. See on vajalik selleks, et edastada õige sõnum antud paiga kohta.

Sobiva koha valimine

Raja asukoha valik peaks olema ajendatud kahest tähtsast põhimõttest:

  • mulje, mille park tahab külastajale jätta
  • olemasolev ja potentsiaalne külastajate tulv

Külastajate tundmaõppimine

Tavaliselt tahavad külastajad harrastada tegevusi, mis lubavad neil avastada tundmatut ümbrust. Õpperada võib need vajadused rahuldada. Külastajate üldised nõudmised täidetakse järgmisel moel:

  • tähistatud jalgrajad peaksid pakkuma teatud mugavusi
  • maksimaalne turvalisus, selge märgistus
  • parkimisvõimalused, piknikupaigad, prügikastid, puhkekohad
  • informatsioonitahvlid, aitamaks külastajal paremini mõista antud keskkonda ja selle asukaid

3. Raja loomine

Arendamine ja hooldamine

Seletavad tahvlid ja märgid peaksid olema piisavalt suured selleks, et tekst oleks loetav ka suuremale hulgale möödujatele. Raja läbijate arvu etteaimamine aitab määrata raja pikkuse ja laiuse.

Tööetapid

Õpperada ehitades tuleb arvesse võtta mitmeid tegureid. Iga inimene, kes selle programmiga on seotud, peaks omama talle vajalikku kvalifikatsiooni. Juhtkonnal on koordinaatori roll ja ülesanne sekkuda töösse erinevatel etappidel, mis on kavas välja toodud:

  • Teemade valik interpretatsiooniks
  • Kommunikatsiooni etapp (kirjalik sõnum sõltub sihtgrupist)
  • Joonistuste stiili leidmise etapp
  • Tegutsemisetapp (trükkimine, paneelide valmistamine, nende paigaldamine)
  • Avamine (avalikud suhted)
  • Raja propageerimine (kuulutamine, voldikud)

Rajal asuvate selgitusmaterjalide lugemise hõlbustamine

Tekstid, mis seisavad informatsioonitahvlitel, ei ole kuulutused, keerukad teaduslikud kokkuvõtted ega administratiivsed ringkirjad. Vaba ruumi on piiratud hulgal ja seepärast tuleks esitada põhiline: see, mis on väärt vaatamist just selles paigas.
Pealkiri peaks kutsuma külastajat tahvleid lugema. Pealkiri peaks ka kokku võtma informatsiooni, mida sellel tähistatud alal avastada võib. Pealkirja loetakse viis korda rohkem kui teksti: sõnad, millest koosneb pealkiri, tuleks valida väga hoolikalt.
Joonistused ja pildid on väga kasulikud: väike pilt võib öelda rohkem kui pikk jutt. Samuti aitab hea trükikirja valimine kaasa õnnestunud lõpptulemusele.

Teemade määramine

1. Informatsioonitahvel

Külastajale on informatsioonitahvel esimeseks kontaktiks õpperajaga ning selle  lugemine peaks võimaldama teada saada:

  • kus viibitakse
  • mida see park pakub 

Selgelt tuleb mõista anda ka seda, et

  • külastajad on teretulnud
  • kes on kaitseala või rahvuspargi juhtkond ja millega ta tegeleb
  • millised on pargi reeglid

2. Seletustega tahvlid

Kõige tähtsam reegel, millega tuleks arvestada on see, et igal tahvlil tuleks esitada ainult üks teema ja teha seda võimalikult selgelt. 

Mõned näpunäited tekstide koostajale

Keskmine sõnavara, mis on läbi võetud (prantsuse) põhikoolis, sisaldab umbes 600 sõna. Kui me kirjutame midagi arvukatele külastajategruppidele, on väga tähtis kasutada lihtsaid, selgeid sõnu. Lihtne tekst on lühike ning ei välista austust reeglite vastu.

  • eelistage verbe
  • tekst võiks sisaldada originaalseid metafoore
  • kasutama peaks emotsionaalse tooniga sõnu
  • mõõtmeid ja numbreid peaks võrdlema asjadega mis on külastajatele hästi tuntud.

Teksti liigendamine

Seletavad tahvlid peaks kujundama nii, et nad püüaksid külastajate tähelepanu. Teksti liigendamisel peaks olema rakendatud kolm taset:

  • esimene tase: pealkirjad
  • teine tase: alapealkirjad
  • kolmas tase: taandread

Diagrammid, graafikad, fotod ja kaardid peaksid alati olema täiendatud mõningase tekstiga.

Mudeli tegemine

See on väikesemõõduline eelvaade tahvlitest, mida külastajad hakkavad nägema rajal. Kui tekstid ja pildid on valmis, siis mudelitegija korraldab esitluse kõigist elementidest. Eesmärk, mille poole püüeldakse, on saavutada parim loetavus. Joonistuste ja piltide puhul ärge unustage võtmesõnu.

4. Õpperaja teostamine

Materjalid

Kõigepealt tuleks kindlaks teha rajale paigaldatavate materjalide eluiga. Seejärel otsustada, millest valmistada paneelid. Tootja peab garanteerima lubatud vastupidavuse. Tänapäeval on võimalik saada materjale, mis peavad vastu isegi rohkem kui 5 aastat, kasutades siiditrüki tehnikat või spetsiaalseid tinte PVC-del, mis on ultraviolettkiirguse kindlad.

Märgid, viidad

Vähesed inimesed suudavad looduses liikudes kaarti lugeda. Juhatavad märgid teevad külastaja teekonna mugavamaks. Erinevate materjalide ja värvide kasutamine ühe loodusraja märkidel ja tahvlitel võib külastaja segadusse ajada. Samal õpperajal peaks kasutama üht tüüpi materjali, üht värvi ja üht logo.

Rada

1. Pikkus: mitte liiga pikk ega liiga lühike. 2 kuni 3 kilomeetrit pikkust, ühetunnine läbimisaeg, 8 - 12 seletavat tahvlit. See on hea keskmine.
2. Ühesuunaline jalakäijate liikumine. 
3. Mugavused: parkimisplatsid, piknikupaigad, prügikastid, võimaluse korral ka puhas vesi ja tualetid

Seletustahvlite asetus

Märgid ja tahvlid rajal ei tohiks rikkuda maastikupilti. Peame valima parima koha, kust külastaja need avastab, kuid samas peaks see jääma nähtamatuks teistest raja punktidest. Vertikaalseid paneele on keerukam paigaldada kui kaldu olevaid paneele. Esimesi peaks kasutama ainult vastu seinu, kaljut või puud.

5. Ohjamine

Propageerimine

Kui pargi eesmärgiks on ligi meelitada rohkem külastajaid, tuleks planeerida õpperadade reklaamimist.

  • Kuulutamine: avatseremoonia võib olla suurepärane põhjus, et kutsuda kohale massimeedia (TV, ajalehed). Soovitav on ka kohalikud võimud kaasa haarata.
  • Publitseeritud materjalid: posterid ilusate piltidega ja voldikud raja kaardiga olgu pilkupüüdvad.
  • Trükitud materjalide levitamisel tuleks kasutada iga võimalust väljaspool parki: turismibürood, kämpingukohad, hotellid jne.

Järelevalve ja korrashoid

Puhtus rajal on põhiline nõue. Prantsuse randades prognoositakse üks liiter prahti inimese kohta päevas. Õpperajal tekib seda vähem, kuid selle koristamine peab olema korraldatud. Pingid, tahvlid, märgid peavad alati olema korras. Nende halb seisukord soodustab ainult vandalismi. Inimesed respekteerivad palju enam uut ja ilusat.  Võib-olla on talvetingimused rasked ja nõuavad rajapaneelide mahavõtmist selleks perioodiks. See võimalus tuleb juba kontseptsiooni sisse kirjutada.

Hindamine ja väärtustamine

Mõnda aega peale õpperaja avamist on tähtis saada raja külastajatest ülevaade. Kui paljud neist on koolilapsed, õpetajad, kohalikud elanikud. Selline ülevaade annab meile väärtuslikku informatsiooni, kuidas rada võiks parandada. Sundimatud intervjuud, küsitlused, kohtumised külastajate gruppidega aitavad koguda asjasse puutuvat informatsiooni.

Interpretatsioon

Interpretatsioon ei ole üksnes õpperadade pärisosa. Seda rakendatakse ka teiste lõbustuste ja mõnusate kohtade juures, mida külastajatele pakutakse (näitused, külastuskeskused, ökomuuseumid, kämpingupaigad jne.). Peamine mõte pakkuda seletusi paikades, kus inimesed tavaliselt käivad, on neile paigast ülevaate andmine ja harimine.

Tõlkinud Liia Tali

¤ Tõlgitud tekstis on kasutatud inglise keele eeskujul mõistet “interpretatsioon”, kuna eesti keeles puudub sellel sõnal ühene vaste.

 

Külaliskeskused: poolt ja vastu 

Külaliskeskused, ükskõik kui suured või väikesed nad on, annavad ülevaate antud piirkonnast. Nad tutvustavad paika, aitavad seda kaitsta ja annavad täiendavaid võimalusi loodusturismi ja -hariduse arendamiseks. Nad võivad olla muuseumilaadsed või majutust pakkuvad ning paljude kilomeetrite raadiuses koguni ainsaks kohaks, kus pakutakse tass teed.

 

Külaliskeskuste tugevad küljed:

  • teevad väljapanekute abil piirkonna ülevaatlikuks
  • laiendavad erinevate interpretatsioonimeetodite abil külastajate silmaringi
  • pakuvad tegevusi aasta läbi ja igasuguse ilmaga
  • annavad külastajatele ülevaate paiga kättesaadavusest ja viisidest, kuidas külastajad saavad seda paika nautida
  • loovad töökohti
  • annavad sissetulekut
  • haaravad kaasa kogu kogukonna

Külaliskeskuste nõrgad küljed:

  • vajavad olulisi kapitalimahutusi ja hoolikat planeerimist
  • vajavad personali ning keskuse avamist ja sulgemist iga päev
  • ei ole kättesaadavad peale sulgemisaega
  • vajavad reklaami ja jätkuvat rahastamist
  • muutuvad üldkasutatavateks kohtadeks

Külaliskeskuste planeerimine

Külaliskeskuse ehitamine võib suuresti mõjutada olemasolevat kogukonda, koondada turismi paika, kus seda varem ei olnud ja muuta liiklusvoolu külas. Kriitiliselt tuleks kaaluda ehitise asukohta. Kas on kasulikum anda piirkonnast ülevaade läbi akende ja vaategaleriide või suunata külastajad ise vaatama reaalseid asju? Või kas külaliskeskus peaks olema nagu transiitruum moodsa maailma ja kaitsealuse paiga vahel?

Kui on kavas ehitada uus külaliskeskuse hoone, siis ära alusta hoone kavandamisest. Mõtle enne, mis ülesandeid tuleb külaliskeskusel täita, ja mis tegevusi seal rakendatakse. Alusta sellest, et kujutad ette, kuidas külastajad saabuvad. Kuhu ja kuidas nad saabuvad? Missugust informatsiooni nad kõigepealt vajavad? Võib-olla on vajalik anda neile ülevaade piirkonnast ja sellest, mida kohapeal pakutakse nii, et nad saavad otsustada, kas süüa kõigepealt lõunat või teha enne tunnine jalutuskäik giidi saatel. 
Väga raske on panna ühekorraga välja palju informatsiooni erinevate inimeste jaoks, selleks, et nad saaksid otsustada, mida teha. Parem on panna informatsioon välja saabujate jaoks õiges järjestuses, nii võivad külastajad saada oma külaskäigust rohkem kasu.
Ühenda tervikuks interpretatsioon ja planeeritud tegevuspaik. Millal on kasulikum vaadata videot, kas enne või peale ekskursiooni? Kuidas esitleda väljapandavat materjali? Haara väljapanekute tegijad töösse kohe algusest peale!

Külaliskeskus hakkab juhtima muutusi kogukonnas ja võib saada kohaliku arengu keskuseks. Säästliku turismi printsiibid pakuvad juhtnööre, kuidas areneda parimal viisil. Kandke hoolt, et terve kogukond liiguks kaasa muudatustega ja saaks sellest kasu. Külaliskeskused võivad pakkuda silmaringi avardavaid tegevusi kohapealsele elanikkonnale sama hästi kui külastajatele.

Ära ehita külaliskeskust!

Ole väga ettevaatlik külaliskeskuste rajamisega. Nad nõuavad palju raha. Mitte ainult ehitamiseks või olemasoleva hoone kohandamiseks, vaid pidevalt. Võib ju olla üsna lihtne leida raha selleks, et ehitada külaliskeskus, kuid on väga raske saada fondidelt hiljem raha hoone käigushoidmiseks.

Kui oled kord külaliskeskuse avanud, oled ka loonud äri mis nõuab pidevat marketingi, juhtimist, läbimõtlemist ja uuendusi selleks, et paik jääks huvitavaks ja ligitõmbavaks. Suurejooneliste näitustega keskused võivad külastajaid küll ligi tõmmata, kuid kas nad sobivad kokku säästliku turismi põhimõtetega ja eesmärgiga ergutada külastajaid avastama iseseisvalt seda paika?

Juhul, kui sa tahad stimuleerida majanduslikku aktiivsust läbi turismi, mõtle ka teistele, hinnalt enam efektiivsetele tegemisvõimalustele, enne kui otsustad rajada külaliskeskuse.

Inglismaal rajati 60-ndatel hulgaliselt külastuskeskusi. Nüüd suletakse neid igal aastal, sest ülalpidamiskulud on kallid. Käesolev materjal nende rajamise kohta põhineb Inglismaa kogemustel ja on saadud Peter Townsendilt, kes töötab Peak National Parkis.

Tõlkinud Liia Tali

Esilehele