Väike
Teabekogu 5
Kaitseala Teataja
vaheleht
Looduse õpperadade tegemine
Avaldatav metoodiline materjal looduse õpperadade tegemise kohta
on koostatud Cevenne Rahvuspargis Prantsusmaal ja kaasa toodud keskkonnahariduse-alaselt
seminarilt, mis toimus Poolas, Ojcowi Rahvuspargis 15.- 21. aprillini
1998. a.
1. Otsustused, mis tuleb teha enne õpperada
Selleks, et paremini mõista maailma ja loodust, on vaja
tõlkida informatsioon selle kohta keelde, mis on mõistetav kõigi külastajate
poolt. See ongi interpretatsioon.
Erinevad interpretatsioonitehnikad (ehk tõlgendused ja seletused), on
keskkonnaalases hariduses peamiseks tööriistaks. On loomulik, et seda
kasutatakse looduse õpperaja loomisel.
Kuidas sobitada kokku lahke vastuvõtt ja kaitstud loodus
Selleks, et olla tunnustatud avalikkuse ning oma era- ja
administratiivsete partnerite poolt, peab kaitseala end määratlema ja
selgelt mõistetavaks tegema. Seletavad tahvlid loodusrajal teevad antud
paiga looduse kõigile arusaadavaks. Samuti peaks selgelt olema piiritletud
looduspargi või kaitseala territoorium. See võimaldab kanaliseerida külastajate
sissevoolu ja neile arusaadavalt seletada kaitsealal kehtivaid reegleid
ja piiranguid. Et aidata kaitstavaid loodusväärtusi mõista, tuleks luua
side avalikkuse ja pargi vahel.
Külastajate vastuvõtt
Peamine põhjus, miks tehakse interpretatsiooniga loodusradu,
on külastajate vastuvõtt. Külastajatega vahetult suheldes on juhtkonnal
võimalik rääkida pargi missioonist ja oma tegevusest ümbritseva looduse
kaitsmisel.
Kohalikud elanikud ja nende suhtumine
Loodusradade olemasolu tugevdab arusaamist loodusväärtustest
kohaliku elanikkonna hulgas. Nad on uhked oma meeldiva ja erilise elupaiga
üle.
Rajale paigutatud seletused peaksid vastama 60% tüüpküsimustele,
mida nagunii küsitakse
- Miks mõned puud on kõverad?
- Miks järve vesi on sinine?
- Miks pilved katavad mäe tippe?
- Miks ma kuulen mere kohinat kui panen merekarbi vastu kõrva?
- Kas lehis langetab talvel okkad?
Sellised, vahel hämmastavad küsimused on väga tähtsad.
Tavaline jalutaja ei oska märgata seoseid looduses. Maastik on kujunenud
paljude erinevate looduslike protsesside tulemusel. Sellepärast on vajalik
interpretatsiooni abil juhtida tähelepanu huviväärsetele nähtustele ja
samas anda vastused tekkivatele küsimustele. Pole tähtis, kas vastus on
pikk ja üksikasjalik või lihtne ja lühike, külastajatele annab see ikkagi
üldisi ökoloogilisi teadmisi.
Loodusrada tähendab suhtlemist
Töötades taime- või loomaliikide leiukohtadega ja ära kasutades
ümbruskonnas nähtavaid looduselemente, tekitame külastajates uudishimu.
Õpperada soodustab eeskätt jälgimist ja siis seletust. See austab igaühe
vabadust, kuid pakub informatsiooni külastajate ja looduskaitse vajadustest
sõltuvalt.
2. Õpperaja ettevalmistamine
Raja kavandamine
Raja kavandamisel peab kaitseala direktsioon olema koordinaatoriks.
See on juhtimisroll, mis arvestab looduse kaitsmise vajadust, eelarves
loodud võimalusi ja annab täpsed juhtnöörid erinevatele professionaalidele,
kes raja ettevalmistamisega tegelevad.
Kava
Kava on kirjalik dokument, mis koostatakse rahastamise eesmärgil ja vastab
täielikult olemasolevatele tingimustele. Sinna on kogutud vajalik informatsioon
ka antud paiga paremaks mõistmiseks. See kava analüüsib tehtud valiku
põhjusi, eesmärke ja informatsiooni esitamise taset ning määrab täpselt
külastajate vajadused, raja asukoha, sobiva juhatamise viisi ja märgistuse.
Lisatud olgu tehnilised kirjeldused, finantsiline hinnang ja aeg, mis
kulub lõpptulemuse saavutamiseks.
Sellel esialgsel dokumendil on kolm funktsiooni:
- sõnastab eesmärgid
- määrab piirangud ja soodustused
- planeerib töö staadiumid
Suhtlemine
Inimeste käitumine ja seisukohad looduse suhtes on seotud
arusaamisega sellest, mis neid ümbritseb. Õpperada peab olema täielikult
arusaadav ja järgima otseselt pargi suhtlemispoliitikat.
Loodusressursside inventeerimine
Selge interpretatsiooni tegemiseks on vaja kohalike loodusressursside
registrit. Seal peaks kajastuma erinevad teemad: loodus, arheoloogia,
ajalugu ja kohalik majandus. Kogutud informatsioon aitab sõnastada olemasolevaid
väärtusi, mis on sellele paigale iseloomulikud. See on vajalik selleks,
et edastada õige sõnum antud paiga kohta.
Sobiva koha valimine
Raja asukoha valik peaks olema ajendatud kahest tähtsast
põhimõttest:
- mulje, mille park tahab külastajale jätta
- olemasolev ja potentsiaalne külastajate tulv
Külastajate tundmaõppimine
Tavaliselt tahavad külastajad harrastada tegevusi, mis lubavad
neil avastada tundmatut ümbrust. Õpperada võib need vajadused rahuldada.
Külastajate üldised nõudmised täidetakse järgmisel moel:
- tähistatud jalgrajad peaksid pakkuma teatud mugavusi
- maksimaalne turvalisus, selge märgistus
- parkimisvõimalused, piknikupaigad, prügikastid, puhkekohad
- informatsioonitahvlid, aitamaks külastajal paremini mõista antud
keskkonda ja selle asukaid
3. Raja loomine
Arendamine ja hooldamine
Seletavad tahvlid ja märgid peaksid olema piisavalt suured
selleks, et tekst oleks loetav ka suuremale hulgale möödujatele. Raja
läbijate arvu etteaimamine aitab määrata raja pikkuse ja laiuse.
Tööetapid
Õpperada ehitades tuleb arvesse võtta mitmeid tegureid.
Iga inimene, kes selle programmiga on seotud, peaks omama talle vajalikku
kvalifikatsiooni. Juhtkonnal on koordinaatori roll ja ülesanne sekkuda
töösse erinevatel etappidel, mis on kavas välja toodud:
- Teemade valik interpretatsiooniks
- Kommunikatsiooni etapp (kirjalik sõnum sõltub sihtgrupist)
- Joonistuste stiili leidmise etapp
- Tegutsemisetapp (trükkimine, paneelide valmistamine, nende paigaldamine)
- Avamine (avalikud suhted)
- Raja propageerimine (kuulutamine, voldikud)
Rajal asuvate selgitusmaterjalide lugemise hõlbustamine
Tekstid, mis seisavad informatsioonitahvlitel, ei ole kuulutused,
keerukad teaduslikud kokkuvõtted ega administratiivsed ringkirjad. Vaba
ruumi on piiratud hulgal ja seepärast tuleks esitada põhiline: see, mis
on väärt vaatamist just selles paigas.
Pealkiri peaks kutsuma külastajat tahvleid lugema. Pealkiri peaks ka kokku
võtma informatsiooni, mida sellel tähistatud alal avastada võib. Pealkirja
loetakse viis korda rohkem kui teksti: sõnad, millest koosneb pealkiri,
tuleks valida väga hoolikalt.
Joonistused ja pildid on väga kasulikud: väike pilt võib öelda rohkem
kui pikk jutt. Samuti aitab hea trükikirja valimine kaasa õnnestunud lõpptulemusele.
Teemade määramine
1. Informatsioonitahvel
Külastajale on informatsioonitahvel esimeseks kontaktiks
õpperajaga ning selle lugemine peaks võimaldama teada saada:
- kus viibitakse
- mida see park pakub
Selgelt tuleb mõista anda ka seda, et
- külastajad on teretulnud
- kes on kaitseala või rahvuspargi juhtkond ja millega ta tegeleb
- millised on pargi reeglid
2. Seletustega tahvlid
Kõige tähtsam reegel, millega tuleks arvestada on see, et
igal tahvlil tuleks esitada ainult üks teema ja teha seda võimalikult
selgelt.
Mõned näpunäited tekstide koostajale
Keskmine sõnavara, mis on läbi võetud (prantsuse) põhikoolis,
sisaldab umbes 600 sõna. Kui me kirjutame midagi arvukatele külastajategruppidele,
on väga tähtis kasutada lihtsaid, selgeid sõnu. Lihtne tekst on lühike
ning ei välista austust reeglite vastu.
- eelistage verbe
- tekst võiks sisaldada originaalseid metafoore
- kasutama peaks emotsionaalse tooniga sõnu
- mõõtmeid ja numbreid peaks võrdlema asjadega mis on külastajatele
hästi tuntud.
Teksti liigendamine
Seletavad tahvlid peaks kujundama nii, et nad püüaksid külastajate
tähelepanu. Teksti liigendamisel peaks olema rakendatud kolm taset:
- esimene tase: pealkirjad
- teine tase: alapealkirjad
- kolmas tase: taandread
Diagrammid, graafikad, fotod ja kaardid peaksid alati olema
täiendatud mõningase tekstiga.
Mudeli tegemine
See on väikesemõõduline eelvaade tahvlitest, mida külastajad
hakkavad nägema rajal. Kui tekstid ja pildid on valmis, siis mudelitegija
korraldab esitluse kõigist elementidest. Eesmärk, mille poole püüeldakse,
on saavutada parim loetavus. Joonistuste ja piltide puhul ärge unustage
võtmesõnu.
4. Õpperaja teostamine
Materjalid
Kõigepealt tuleks kindlaks teha rajale paigaldatavate materjalide
eluiga. Seejärel otsustada, millest valmistada paneelid. Tootja peab garanteerima
lubatud vastupidavuse. Tänapäeval on võimalik saada materjale, mis peavad
vastu isegi rohkem kui 5 aastat, kasutades siiditrüki tehnikat või spetsiaalseid
tinte PVC-del, mis on ultraviolettkiirguse kindlad.
Märgid, viidad
Vähesed inimesed suudavad looduses liikudes kaarti lugeda.
Juhatavad märgid teevad külastaja teekonna mugavamaks. Erinevate materjalide
ja värvide kasutamine ühe loodusraja märkidel ja tahvlitel võib külastaja
segadusse ajada. Samal õpperajal peaks kasutama üht tüüpi materjali, üht
värvi ja üht logo.
Rada
1. Pikkus: mitte liiga pikk ega liiga lühike. 2 kuni 3 kilomeetrit
pikkust, ühetunnine läbimisaeg, 8 - 12 seletavat tahvlit. See on hea keskmine.
2. Ühesuunaline jalakäijate liikumine.
3. Mugavused: parkimisplatsid, piknikupaigad, prügikastid, võimaluse korral
ka puhas vesi ja tualetid
Seletustahvlite asetus
Märgid ja tahvlid rajal ei tohiks rikkuda maastikupilti.
Peame valima parima koha, kust külastaja need avastab, kuid samas peaks
see jääma nähtamatuks teistest raja punktidest. Vertikaalseid paneele
on keerukam paigaldada kui kaldu olevaid paneele. Esimesi peaks kasutama
ainult vastu seinu, kaljut või puud.
5. Ohjamine
Propageerimine
Kui pargi eesmärgiks on ligi meelitada rohkem külastajaid,
tuleks planeerida õpperadade reklaamimist.
- Kuulutamine: avatseremoonia võib olla suurepärane põhjus, et kutsuda
kohale massimeedia (TV, ajalehed). Soovitav on ka kohalikud võimud kaasa
haarata.
- Publitseeritud materjalid: posterid ilusate piltidega ja voldikud
raja kaardiga olgu pilkupüüdvad.
- Trükitud materjalide levitamisel tuleks kasutada iga võimalust väljaspool
parki: turismibürood, kämpingukohad, hotellid jne.
Järelevalve ja korrashoid
Puhtus rajal on põhiline nõue. Prantsuse randades prognoositakse
üks liiter prahti inimese kohta päevas. Õpperajal tekib seda vähem, kuid
selle koristamine peab olema korraldatud. Pingid, tahvlid, märgid peavad
alati olema korras. Nende halb seisukord soodustab ainult vandalismi.
Inimesed respekteerivad palju enam uut ja ilusat. Võib-olla on talvetingimused
rasked ja nõuavad rajapaneelide mahavõtmist selleks perioodiks. See võimalus
tuleb juba kontseptsiooni sisse kirjutada.
Hindamine ja väärtustamine
Mõnda aega peale õpperaja avamist on tähtis saada raja külastajatest
ülevaade. Kui paljud neist on koolilapsed, õpetajad, kohalikud elanikud.
Selline ülevaade annab meile väärtuslikku informatsiooni, kuidas rada
võiks parandada. Sundimatud intervjuud, küsitlused, kohtumised külastajate
gruppidega aitavad koguda asjasse puutuvat informatsiooni.
Interpretatsioon
Interpretatsioon ei ole üksnes õpperadade pärisosa. Seda
rakendatakse ka teiste lõbustuste ja mõnusate kohtade juures, mida külastajatele
pakutakse (näitused, külastuskeskused, ökomuuseumid, kämpingupaigad jne.).
Peamine mõte pakkuda seletusi paikades, kus inimesed tavaliselt käivad,
on neile paigast ülevaate andmine ja harimine.
Tõlkinud Liia Tali
¤ Tõlgitud tekstis on kasutatud inglise keele eeskujul mõistet
“interpretatsioon”, kuna eesti keeles puudub sellel sõnal ühene
vaste.
Külaliskeskused: poolt ja vastu
Külaliskeskused, ükskõik kui suured või väikesed nad on,
annavad ülevaate antud piirkonnast. Nad tutvustavad paika, aitavad seda
kaitsta ja annavad täiendavaid võimalusi loodusturismi ja -hariduse arendamiseks.
Nad võivad olla muuseumilaadsed või majutust pakkuvad ning paljude kilomeetrite
raadiuses koguni ainsaks kohaks, kus pakutakse tass teed.
Külaliskeskuste tugevad küljed:
- teevad väljapanekute abil piirkonna ülevaatlikuks
- laiendavad erinevate interpretatsioonimeetodite abil külastajate
silmaringi
- pakuvad tegevusi aasta läbi ja igasuguse ilmaga
- annavad külastajatele ülevaate paiga kättesaadavusest ja viisidest,
kuidas külastajad saavad seda paika nautida
- loovad töökohti
- annavad sissetulekut
- haaravad kaasa kogu kogukonna
Külaliskeskuste nõrgad küljed:
- vajavad olulisi kapitalimahutusi ja hoolikat planeerimist
- vajavad personali ning keskuse avamist ja sulgemist iga päev
- ei ole kättesaadavad peale sulgemisaega
- vajavad reklaami ja jätkuvat rahastamist
- muutuvad üldkasutatavateks kohtadeks
Külaliskeskuste planeerimine
Külaliskeskuse ehitamine võib suuresti mõjutada olemasolevat
kogukonda, koondada turismi paika, kus seda varem ei olnud ja muuta liiklusvoolu
külas. Kriitiliselt tuleks kaaluda ehitise asukohta. Kas on kasulikum
anda piirkonnast ülevaade läbi akende ja vaategaleriide või suunata külastajad
ise vaatama reaalseid asju? Või kas külaliskeskus peaks olema nagu transiitruum
moodsa maailma ja kaitsealuse paiga vahel?
Kui on kavas ehitada uus külaliskeskuse hoone, siis ära
alusta hoone kavandamisest. Mõtle enne, mis ülesandeid tuleb külaliskeskusel
täita, ja mis tegevusi seal rakendatakse. Alusta sellest, et kujutad ette,
kuidas külastajad saabuvad. Kuhu ja kuidas nad saabuvad? Missugust informatsiooni
nad kõigepealt vajavad? Võib-olla on vajalik anda neile ülevaade piirkonnast
ja sellest, mida kohapeal pakutakse nii, et nad saavad otsustada, kas
süüa kõigepealt lõunat või teha enne tunnine jalutuskäik giidi saatel.
Väga raske on panna ühekorraga välja palju informatsiooni erinevate inimeste
jaoks, selleks, et nad saaksid otsustada, mida teha. Parem on panna informatsioon
välja saabujate jaoks õiges järjestuses, nii võivad külastajad saada oma
külaskäigust rohkem kasu.
Ühenda tervikuks interpretatsioon ja planeeritud tegevuspaik. Millal on
kasulikum vaadata videot, kas enne või peale ekskursiooni? Kuidas esitleda
väljapandavat materjali? Haara väljapanekute tegijad töösse kohe algusest
peale!
Külaliskeskus hakkab juhtima muutusi kogukonnas ja võib
saada kohaliku arengu keskuseks. Säästliku turismi printsiibid pakuvad
juhtnööre, kuidas areneda parimal viisil. Kandke hoolt, et terve kogukond
liiguks kaasa muudatustega ja saaks sellest kasu. Külaliskeskused võivad
pakkuda silmaringi avardavaid tegevusi kohapealsele elanikkonnale sama
hästi kui külastajatele.
Ära ehita külaliskeskust!
Ole väga ettevaatlik külaliskeskuste rajamisega. Nad nõuavad
palju raha. Mitte ainult ehitamiseks või olemasoleva hoone kohandamiseks,
vaid pidevalt. Võib ju olla üsna lihtne leida raha selleks, et
ehitada külaliskeskus, kuid on väga raske saada fondidelt hiljem raha
hoone käigushoidmiseks.
Kui oled kord külaliskeskuse avanud, oled ka loonud äri
mis nõuab pidevat marketingi, juhtimist, läbimõtlemist ja uuendusi selleks,
et paik jääks huvitavaks ja ligitõmbavaks. Suurejooneliste näitustega
keskused võivad külastajaid küll ligi tõmmata, kuid kas nad sobivad kokku
säästliku turismi põhimõtetega ja eesmärgiga ergutada külastajaid avastama
iseseisvalt seda paika?
Juhul, kui sa tahad stimuleerida majanduslikku aktiivsust
läbi turismi, mõtle ka teistele, hinnalt enam efektiivsetele tegemisvõimalustele,
enne kui otsustad rajada külaliskeskuse.
Inglismaal rajati 60-ndatel hulgaliselt külastuskeskusi.
Nüüd suletakse neid igal aastal, sest ülalpidamiskulud on kallid.
Käesolev materjal nende rajamise kohta põhineb Inglismaa kogemustel
ja on saadud Peter Townsendilt, kes töötab Peak National Parkis.
Tõlkinud Liia Tali
|