Hiiumaa 2010 Turism

Raivo Tõnissaar

Teemarühma poolt sõnastatud suur eesmärk:

Hiiumaa omakultuuri kui turismi peamise eeltingimuse tagamisega saavutada hiidlaste Hiiumaa ja turismi muutmine olemisviisiks turisti ja hiidlaste sümbioosis

ähk
Pakkuda hiidlastele tsirkust ja leiba


GEOGRAAFILINE ASEND JA TRANSPORT

Hiiumaal on kogu aeg probleemiks olnud praamisõit. Praamisõitu saaks müüa kui atraktsiooni, sest see on ju esimene asi, millega külastaja kokku puutub Hiiumaale tulles. Negatiivne elamus tuleb muuta positiivseks. Võimalused:

Hiiumaa video meie saare vaatamisväärsustest, majutustest, toitlustustest jne. Praamisõitu saab müüa kui ainulaadset võimalust. Paketi saaks odavamaks, kui ära jätta busside ülevedu. Käsipakkide üleveo saaks korraldada konteineritega või selleks kohandatud mikrobussiga.

Kui muudame bussitranspordi turistile sobivamaks, ei tohi unustada kohalikku ka elaniku. Teemarühma ettepanekud transpordivõimaluste suurendamiseks:

  1. Rohuküla - Heltermaa liinile reisijateveo laev. Väga palju inimesi kasutab reisimiseks ühistransporti. Reisijale oleks soodus, kui tagataks:
    • transport Rohukülani;
    • praamil tema pakkide ülevedu ilma, et ta ise peaks sellepärast muretsema;
    • kohene praamile saamine ilma "ei tea kui kaua" ootamiseta;
    • transport Hiiumaal.
  2. Praamipiletite broneerimissüsteem ilma ajalise piiranguta.
  3. Laiendada broneerimine ja piletimüük kohalikest sadamatest väljapoole - näiteks Eesti suurematesse linnadesse.
  4. Avada laevaliin Lehtma-Hango. See laevaliin elavdaks Soome turistide liikumist.
  5. Reklaamida Kärdla Lennujaama kui tsarterlendude jaama.
  6. Avada regulaarne lennuliin Tallinn-Kärdla-Kuressaare
  7. Õpilasliinid anda eraettevõtjatele ning suvekuudel müüa neid turistide veoks.
  8. Hiiumaa bussiliikluse sõlmpunkt Heltermaale.

INFRASTRUKTUUR

Infrastruktuuri moodustavad maanteed, parklad, telekommunikatsioonid, sadamad, lennujaam.

Suurema tähelepanu alla võtsime sadamad, kuna koostöös teiste Läänemere saartega saaks välja töötada mereturismiketi. Hiiumaa esindussadamana näeme Heltermaa sadamat. Selle aasta jooksul valmib ka uus sadamahoone, kuhu on planeeritud kõik külalisele vajalik, sh. I-punkt, toitlustus ja 40-kohaline majutus.

Kalana asend on väga hea Hiiumaa läänepoolseima sadama. Seda saaks kasutada jahisadamana ja tormivarjuna.

Kõrgessaare sadamat saab reklaamida kui kalasadamat - kalaturg, kalafestivalid, õlu.

Lehtma on kaubasadam ning turistide jaoks turismisadam.

Kärdla sadam tuleb korralikult välja ehitada ning seda saaks kasutada jahisadamana, kaatrite ning väikelaevade jaoks.

Suursadamal on mitmeid võimalusi: jahisadam, laevaremont ja -hoidmine. Sadama vana aida saaks taastada ning avada meremuuseumi või sadamakõrtsi.

Orjaku sadamat kasutatakse juba kui reisi-, jahi- ja kalasadamat.

Sõru sadamal on vaba pääs Läänemerele ja eeliseks Saaremaa lähedus, seega: reisi-, jahi- ja kalasadam.

Teemarühma arvates on kõige olulisema tähtsusega Hiiumaa turismile:

  1. Kalana sadamakompleksi väljaehitamine koos korraliku sissepääsuga sadamasse ning turismiinfrastruktuuriga.
  2. Kärdla sadama ehitamine.

Põhilised hiiu turismitegijad, Raivo Tõnissaar, Liivi Pruul, Marika Mikk ja Ilmi Einmaa, Tallinnas TourEst'i messil
(autori foto)

  KOOLITUS

Koolituses on aastaid olnud "tegijaks" "TUURU". Viimasel aastal on turismitöötajatele korraldatud ka kaugõppekursuseid. Arutelu käigus jõudsime mitmete konkreetsete ettepanekuteni:

  1. Projekti "Hiiumaa 2010" raames taotleda raha Hiiumaa majutajate, toitlustajate ja teenindajate koolituseks. Üks põhjus, miks ei tulda koolitusele - firmal ei ole raha kursuse eet tasumiseks.
  2. Korraldada õppereise väljapoole Hiiumaad. See annaks juurde kogemusi ning avardaks silmaringi.
  3. Korraldada turismiteeninduse konkursse Hiiumaal. Näiteks "Parim administraator", "Parim majutuskoht" jne. See tõstaks teeninduskvaliteeti ning paneks inimesed pingutama. Tõuseks ka Hiiumaa maine turistide silmis.

LOODUS

Oma saare loodusressurssi peame turismis rohkem ära kasutama.

  1. Hoida korras loodusõpperajad.
  2. Rajada loodusradasid ning nende läbimisel kasutada giide.
  3. Rajada Hiiumaa Loodushariduskeskus, kus oleks pidev Hiiumaa looduse ekspositsioon.
  4. Rajada külastuskeskused Hiiumaa eri paikadesse.

INIMESED

Paljudki hiidlased on praegu seda meelt, et Hiiumaal pole turismi üldse vaja. Mõneti on see mõistetav. Turist ei anna tavahiidlasele ju otseselt raha, iga hiidlase rahakott ei lähe paksemaks sellest momendist kui turist Hiiumaalt midagi ostab. Kasu on aga kaudne. See tuleb läbi maksude jms. ikkagi palgana - toetusena sinu taskusse. Kui kogu Hiiumaa sissetulekud on suuremad, siis lõpuks saame me endale ka rohkem lubada. Inimestele tuleb selgitada turismi eeliseid, mitte unustades selgitada ka probleeme. Selleks saab kasutada:

  • Ajakirjandust, raadiot, televisiooni - avalikustada turismiga seotud tegevuse
  • Isiklikke kontakte, korraldada regulaarseid infopäevi jne.

TÖÖKOOSOLEKUL OTSUSTASIME:

  • peale omavalitsuste ja volikogude uute koosseisude tööle asumist teeme turismi ekspertgrupiga väljasõidud, et tutvustada, mis turismi arendamiseks teoksil ning mis plaanis;
  • jaanuari lõpul-veebruari algul korraldame Hiiumaal turismiseminari, kuhu kutsume Riigi Turismiameti töötajad, Hiiumaa omavalitsuste juhid ja volikogude esimehed, Maavalitsuse töötajad ning Hiiumaa turismitegijad. Eesmärgiga selgitada riigi turismipoliitikat ning riigi nägemust turismi kui tööstuse arendamise võimalustest.

TURUSTAMINE

Eelpool avaldatu puudutab väga tihedalt marketingi. Marketing on turustamine laiemas mõttes. Sellega kaasneb Hiiumaa ettevalmistamine minekuks turismiturule, sihtmaade ja -rühmade leidmine, reklaami koostamine, edastamine ning turismi kui toote müük. Üheks marketingi võimaluseks on messidel osalemine.

  • Jaanuaris toimub Helsingis "Matka' 97", veebruaris Haapsalus "Äripäevad", märtsis Göteborgis "Tur' 97", aprillis Haapsalus "Siseturism" ja Pärnus "Suvetipp" ning septembris "Tourest' 97" Tallinnas.
  • Sellel suvel korraldasime küsitluse Hiiumaa külaliste seas. Järgmisel aastal üritame seda ankeeti täiustada ning palgata ka eraldi küsitlejad.
  • Järgmise aasta turismihooajaks trükkida Hiiumaad tutvustav broüür, kus oleks tutvustatud kõik majutuskohad, toitlustus, kaubandus, transport jne.
  • Parandada Hiiumaa viidamajandust. Tuletorniringi viidad on mustaks läinud ning mitmeid teeviitasid ei ole seal, kus nad peaks olema.
  • Täiustada infosüsteemi, ning kasutades arvutivõimalusi, tutvustada Hiiumaad maailmale.
Esilehele Raivo Tõnissaar
Raivo Tõnissaar

turismi teemarühma juht
raivo@info.hiiumaa.ee