Millega ikkagi tegu?
Tänasel Eestimaal peab enda targaks tunnistamisega ettevaatlik
olema, sellepärast, et võõramaised terminid tõlgime
muidugi tuntud sõnadega ja ega siis pruugigi enam aru anda, et
võõral maal mõiste tugevat innovatiivsust kannab.
Toome kolm näidet ja küsime, käivad need keskkonnakoolituse
alla või mitte?
Ütleme, et esimeses näites võtab Tiina
Talusaar ühe tehnikumikursusega ette ja paneb
Suuremõisa pargi puude juurde sildid nende teaduslike ja kohalike
nimedega.
Teine näide oleks Käina lahe äärest. Puulaiu
puhkemaja perenaine Ilmi Einmaa
pakub koolidele ja turismifirmadele välja täieliku teeninduse
koos binoklite, linnumäärajate, giidide kutsumise, kuuma tee
ja pirukatega: tulge aga Orjaku loodusrajale linde vaatlema!
Kolmas ettevõtmine oleks autorilt,
kes pakub matka taastuvate energiaallikatega tutvumiseks - vanad tuuleveskid,
Jausa vesiveski koos sajandialguse puiduküttel lokomobiiliga ja lõpuks
kaasaegne Tahkuna tuulegeneraator, kus näitusemajas veel videofilm
saavutustest terves maailmas.
Kõik need näited võivad olla üheks osaks
keskkonnahariduse programmis, aga naelapea pihta pole me veel tabanud.
See kõik on hea ja tarvilik küll, aga keskkonnahariduse all
mõeldakse siiski midagi enamat.
Esimesel juhul oleks tarvilik teha niimoodi, et Suuremõisa
rahvas ühel päeval ära tunneb - ilus ja paljude loodusväärtustega
park hävib meie oma silme all, kas tõesti ei anna midagi ette
võtta, et teda säilitada ja elule tagasi tuua. Mida
meie saame teha? Tarvis on homme pihta hakata!
Teisel juhul, Käina lahe ääres, võiks taotluseks
olla, et inimesed endalt küsiksid - kas lasemegi niimoodi minna,
et mõnekümne aasta pärast on Käina laht umbes. Pole
enam ei silmale ilusat veesilma, kaladele koelmut, lindudele pesitsuspaika
ega puhkekohta kevadistel-sügisestel rännetel. Paneme pead kokku,
mida me siis tegelikult tahame?
Kolmanda näite korral aga ootaks tulemusena reaktsiooni,
et mida paganat me seda vingu ja väävlit
sinna taeva alla põletame, andku parlament
ja riigimehed ometi soodustused taastuvate energiaalliate kasutamiseks
kätte, nagu muu maailm teeb - tuleb õige järgmistel valimistel
vaadata!
Niisiis, keskkonnakoolitus on ennekõike
loodusväärtuste ja kriitilise mõtlemise õpetamine.
Tema sihiks on formeerida ühiskondlikke ja personaalseid väärtussüsteeme,
mis vastaksid kaasaja tegelikule ökoloogilisele olukorrale ja motiveeriksid
inimesi sellele vastavalt tegutsema. Loodusteaduste (geoloogia, bioloogia,
geograafia jne) õppekavad, mis on seatud noori ülikooli astumiseks
ette valmistama, seda ei sisalda.
Iga õpetaja mõjutab õpilase väärtushinnanguid,
kes oma parema äratundmise järgi sihipäraselt ja teadlikult,
kes seda endale teadvustamata. Aga nüüd arvatakse maailmas olevat
kätte jõudnud aeg, kus loodus- ja keskkonnaväärtusi
on vaja õpetada sihipäraselt, selleks parimateks tunnistatud
ja tänases ajas tulemuslike meetoditega. Olemegi jõudnud tegeliku
keskkonnahariduse valdkonda, mida vahel nimetataksegi keskkonnaväärtuste
õpetuseks. Just niisuguse haridusega alustasid
UNESCO ja programm Inimene ja Biosfäär, nüüd taotleb
seda Rio-liikumine ja eeldab Agenda-töö.
Põhjanaabrid soomlased kasutavad paralleelselt terminit - säästva
arengu õpetus.
Mida õpetajalt jälle tahetakse?
Göteborgis juhtus tähendusrikas lugu. Ühe rühmatöö
ajal, mis üldhariduskooli õppekavaga seotud oli ja kus töötasime
eraldi Eesti, Läti ja Leedu grupina, pakkusin sedakorda initsiatiivi
meie grupis olnud gümnaasiumiõpetajatele. Töö sai
tehtud, aga pärast süüdistati mind päris valusasti,
et mispärast me muudkui aga laome kõik õpetajate kaela
ja miks üldse õpetajaid ja nende tööd nii vähe
hinnatakse. Pahandust jagus veel järgmisse hommikussegi. Siis tuli
kohvipausi ajal minuga muret jagama Leonids Lätimaalt. Neil sündis
täpselt sama lugu, pidasid õhtul terve koosoleku maha, et
jälle üksteisemõistmist leida. Kuidas see niimoodi juhtus,
ühekorraga ja sõltumatult nii eestlastel kui lätlastel?
Vangutasime päid ja jäime üsna vakka, tunnetades, et asjal
peab midagi tõsisemat taga olema.
|