Lihtsa
mehe
loodushoid
Üllar Metsand |
Väikesel saarel elades tundub
vahel, et oleme muust maailmast kõrval, et kuskil mujal tehakse tarku
otsuseid, meid see kõik aga ei puuduta. Ei maksa ennast petta. Kõik
targad ja lollid otsused jõuavad otsaga ka siia ning hakkavad meie
elu mõjutama.
Septembrikuu “Eesti Metsas” kirjutab Jaanus Paal Euroopa vaatevinklist Eesti
loodusele. Ta nagu ei taha väga halvasti öelda 1996. a. ilmunud
“Euroopa Liidu looduslike elupaikade tõlgendamise käsiraamatu”
kohta, kuid on selgesti hämmeldunud. Mõnusa irooniaga kirjutatud
artikkel. Ainult järeldused on vastukarva. J. P. ütleb:” Reaalne
elu sunnib meid järjekordselt kohanduma nüüd juba läänepoolse
“Suure Venna otsustega.” Seda kõike selleks, et metsale ja looduskaitsele
raha saada.
Jälle on tekkimas suur ühendus, kust on võimalik midagi
välja pumbata. Mida libedamini vingerdad, seda osavam oled. Pikaajaline
koogutamiskogemus on ju olemas. Me ei küsigi, kust see raha tuleb,
suurus ja kaugus tekitavad mulje, et rahal ei ole nime nagu endistel aegadel.
Nii võime metsa- ja mererahvast saada angerjarahvaks, kes iga ripakil
eküü poole saba liputab. Olen kindel, et ka ilma laveerimata ja
järele kiitmata on meie poolt hästi koostatud loodushoiuprogrammidele
võimalik finantseerimist leida.
Missugune peaks olema meie igaühe programm siin Hiiumaa looduse keskel
elades ja töötades? Kõige tähtsam on vast see, et
teadvustaksime meie looduse omapära. Mitte ainult neid kohti saarel,
kuhu turiste viiakse, vaid igaühe koduväravat, metsateed, hoovitagust
allikat, vanaisa laotud kiviaeda, lepa- ja toomingavõpsikut, kus
kevadeti ööbik laksutab. See kõik on meil olemas, tuleb
ainult märgata ja sellest rõõmu tunda. Euroopa on hakanud
aru saama, et oma võimsa tööstuse, laudsiledate põllumaade
ja kultuurmetsadega on nad ilma jäänud millestki, mida looduseks
kutsutakse.
Praegu on tähtis, et meie ei teeks samasuguseid lollusi, mida Lääne-
ja Lõuna-Euroopas on juba tehtud. Meil on veel piisavalt metsa, soid
ja rabasid, liigirikkaid puisniite. Püüame neid siis tähele
panna, hinnata ja hoida. Eriti suur osa selle rikkuse kaitsel peaks olema
metsaomanikel, nii nendel, kes riigi poolt ametisse pandud kui erametsaomanikel.
Metsainimeste otsesest tegevusest sõltub, kui palju loodust säilib,
kui liigirikas ta on ja missuguse kvaliteediga. Ka uue metsaseaduse projekt
pöörab suuremat tähelepanu loodushoidlikkusele. Sinna on
sisse toodud võtmebiotoobi mõiste. Mõiste on euroopalik,
tähendus lihtne. Tuleb käia metsas lahtiste silmadega ja leides
huvitavat, see alles hoida. Selleks võib olla üksik puu või
puudegrupp, mis teistest erineb ja vaheldust pakub, võib olla ka
vana kiviaed või talukaev. Vahete-vahel kohtab metsa all või
lagendikul huvitavaid taimi, mida võiks säilitada, vahel jääb
silma vana tormimurd või võpsik metsaserval. Neid võimalusi,
mis võtmebiotoobi mõiste alla mahuksid, on palju. Kogu looduse
vaheldusrikkust seadustesse panna pole võimalik, samuti ei kujuta
ette järelvalvet seaduse täitmise üle. Õigem oleks
vist valida pikem, aga kindlam tee – see on õppimine. Oleksin päri
kui seadustega sätestatakse metsaomaniku miinimumteadmiste pagas. Uues
seaduseprojektis on palju spetsiifilisi metsamajanduslikke mõisteid.
Ka need võivad alguses seadusest arusaamises segadust tekitada. Siingi
aitab vaid selgitusesaamine metsaameti spetsialistide käest.
Uue metsaseaduse mõistes on mets vähemalt 0,5 ha suurune puudekogum.
Nii et kõik, kellel on üle poole hektari metsa, on metsaomanikud.
Kui palju meil kellelgi aastaid on, pole oluline. Ilma teadmisteta metsast
ja loodusest teeme tahtmatult kahju ümbritsevale, kui soovite siis
ka iseenda omandile. Teadmised ja kogemused koos moodustavad pagasi mille
alusel on võimalik loodust säästvalt edasi minna.
Oleme üksikult ja üheskoos kirunud reservaate ja teisigi looduskaitsjate
tegemisi, mis piiranguid seavad. Selleks, et kiruda, pole tarkust tarvis.
Tarkus ja teadmised on vajalikud mõistmiseks ja paremini tegemiseks.
Ma arvan, et ka maal leidub inimesi, kes annavad endast väga
palju, ootamata, et peaksid kohe rikkaks saama. Kuid on ka teisi, kes müüvad
arutult oma esivanemate metsa ja maad, et siis vurle kombel elada.
Marju Lauristini intervjuust
"Mats peab vurlest jagu saama" 2. oktoobri Maalehes |