BKA Hiiumaa keskus > Publikatsioonid, aruanded ja muud tekstid > Õppe-uurimistööd ja projektid > Hiiumaa turismipotentsiaali analüüs | ||
Hiiumaa
turismipotentsiaali analüüs
|
||
Sissejuhatus sisukord | ||
Käesoleva diplomitöö teemaks on Hiiumaa turismipotentsiaali analüüs. Autor on teema valikul lähtunud selle aktuaalsusest Hiiu maakonna jaoks ning isiklikust huvist käsitletava piirkonna vastu. Turismile kui Hiiumaa jaoks potentsiaalsele majandusharule on põhjalikumat tähelepanu hakatud pöörama alles viimastel aastatel ning diplomandile teadaolevalt ei ole keegi ka varem antud teemat sellisel kujul käsitlenud. Töö eesmärgiks on analüüsida Hiiu maakonna turismimajandust käesoleval hetkel ning püüda välja selgitada piirkonna jaoks nn. edukas strateegiline positsioon, mis määratleb, millistel turismiturgudel on kasulik tegutseda ning milliseid turismitooteid millistele sihtgruppidele pakkuda. Kuna eestikeelses erialakirjanduses turismipotentsiaali kompleksse hindamise metoodika ning praktilised näited puuduvad, on antud diplomitöös lähtutud 1996. aastal Euroopa Ühenduse Leader programmi raames väljatöötatud metoodikast "Piirkonna turismipotentsiaali hindamine" (Evaluating a territory´s touristic potential). Kasutatav metoodika on eeskätt mõeldud Leader programmist osavõtvatele piirkondadele, kuid sobib autori arvates hästi ka käsitletava piirkonna turismipotentsiaali hindamiseks. Diplomitöö sisuline osa koosneb neljast suuremast peatükist, millest esimene annab ülevaate töö teostamiseks kasutatavast metoodikast uurimiülesande püstituse. Teine peatükk kannab pealkirja "Situatsiooni kirjeldus" ning selles on vaatluse all pakkumine, nõudlus, konkurents ja arengusuunad Hiiumaa turismimajanduses. Pakkumise osas kirjeldatakse Hiiu maakonna loodusliku, kultuurilist ja sotsiaal-majandusliku tausta kui turismimajanduse arengu mõjutajaid. Nõudluse analüüsi poolel annab autor ülevaate Hiiumaa külastajatest, nende ootustest, reisieesmärkidest, saadud kogemustest jms. Konkurentsi ja arengusuundade analüüsi osas määratletakse Hiiumaa kui turismipiirkonna positsioon teiste peamiste konkurentidega võrreldes ning kirjeldatakse erinevate turismimajanduses valitsevate arengusuundade mõju maakonnale praegu ja tulevikus. Diplomitöö jaoks täiendava informatsiooni hankimiseks kavandati ja viidi läbi Hiiumaa turismiettevõtjate küsitlus, mille tulemustest on toodud kokkuvõte kolmandas peatükis. Viimane, neljas osa "Hiiumaa turismipotentsiaali hindamine" on süntees eelnenud kahes peatükis toodud lähteinformatsioonist. Analüüsi tulemusena selgub, millistele turismiturgudele oleks Hiiu maakonnal kasulik keskenduda, milliseid tooteid arendada ning kellele neid pakkuda. Diplomitöö jaoks vajaliku materjali hankimisel on suurt abi osutanud Biosfääri Kaitseala Hiiumaa Keskus, Hiiumaa Turismiinfokeskus ning ka kohalikud turismiettevõtjad. Sisulises küljes olevate ebatäpsuste ning võimalike puuduste eest lasub vastutus diplomandil. |
||
1. Piirkonna turismipotentsiaali hindamine sisukord | ||
Turismist on tänapäeval saanud paljude maapiirkondade arengut hoogustav majandusharu, kuna traditsiooniliste harude, nagu põllumajandus, kalandus, metsandus, langus sunnib maaelanike otsima uusi elatusvõimalusi (Põllumajandus. 1996, lk. 22).Turism kui väga paljusid eluvaldkondi hõlmav sektor ergutab ka traditsioonilisi majandusharusid ning hõivab piirkonna kultuurilisi ja looduslike väärtusi, pakkudes nii tööd kohalikule elanikkonnale ning vähendades seeläbi väljarännet maapiirkondadest (Evaluating…1996, lk. 4). Turism on keeruka ülesehituse ning kiiresti muutuvate tausttingimustega majandusharu. Turismialal töötavad inimesed peavad oma toodete pakkumist pidevalt kohandama, vastavalt muutustele tarbijakäitumises, et üha raskemates konkurentsi tingimustes turule siiski püsima jääda (Evaluating…1996, lk. 16). Seetõttu on igal turismiga tegeleval või tegeleda kavatseval piirkonnal kasulik analüüsida, kas tal on üldse eeldusi selles valdkonnas tegutsemiseks ning kui jah, siis milles need seisnevad. Piirkonna turismipotentsiaali hindamiseks on mitmeid meetodeid. Antud diplomitöös on lähtutud Euroopa Ühenduse Leader programmi raames välja töötatud metoodikast "Piirkonna turismipotentsiaali hindamine" (Evaluating…1996). Antud metoodika pakub turismipotentsiaali hindamise kahes etapis:
Joonis. 1. Piirkonna turismipotentsiaali hindamise protsess |
||
1.1. Situatsiooni analüüs sisukord | ||
Hindamise esimeseks etapiks on välja selgitada kohaliku turismisektori nn. inventar: pakkumine, nõudlus, konkurents, arengusuunad. Pakkumise analüüsi (Analysis of supply) võtmeelemendid on järgmised:
Pakkumise analüüs hõlmab järgmiste turismimajanduse valdkondade uurimist:
Nõudluse analüüsi (Analysis of demand) esmaseks eesmärgiks on leida vastused teatud kvantitatiivset laadi küsimustele, mis hindavad nõudluse olukorda vaatluse all olevas piirkonnas:
Kvantitatiivse
analüüsi osas on vajalik eristada turiste (viibinud vähemalt ühe öö)
ühepäevareisijatest (daytrippers). Nimetatud tingimusi arvestades
on võimalik arvutada keskmine külastuse pikkus (the average
length of stay) (vt. valem 1).
(1) ööbimiste arv : saabumiste arv = kesmine külastuse pikkus Ööbimiste ja saabumiste arvu järgi on võimalik kindlaks teha ka turismi kõrg- ja madalhooaega (high/low season). Hooajalisus on turismimajanduse üks suurimaid valupunkte, kuid hästi väljatöötatud turundus- ja pakkumisstrateegia korral on võimalik üleminekuid ühelt hooajalt teisele leevendada. Nõudluse analüüsi teiseks oluliseks osaks on kvalitatiivne analüüs. Andmete kogumine analüüsi jaoks on võimalik ainult läbi otsese kliendiküsitluse, mis võimaldab infot saada ka ühepäevareisijatelt. Küsimustik koostatakse vastavalt sellele, millist informatsiooni vajatakse. Küsimused võivad olla järgmistest valdkondadest:
|
||
1.2. Diagnoos sisukord | ||
"Diagnoos"
on turismipotentsiaali hindamise viimane etapp ning siin võrreldakse
nõudluse, pakkumise, konkurentsi ja arengusuundade analüüsimisel saadud
tulemusi selleks, et selgitada piirkonna tugevad ja nõrgad küljed
ning ohud ja võimalused. Viimati nimetatud elementide (tugevad/nõrgad
küljed, ohud/võimalused) omavaheline võrdlemine aitab välja tuua piirkonna
nn. eduka strateegilise positsiooni, mis ongi kogu analüüsi lõppeesmärk.
Analüüsi esimeseks etapiks on piirkonna tugevate ja nõrkade külgede väljaselgitamine. Selleks võrreldakse pakkumise ja konkurentsi analüüsi tulemusi. Tugevad ja nõrgad küljed klassifitseeritakse tähtsuse järjekorras. Oluline on meeles pidada, et nõrku külgi ei tohi ignoreerida, kuna need on piirkonna arengu seisukohalt sama tähtsad kui tugevad küljed. Analüüsimiseks võib teavet saada ka teisi meetodeid kasutades:
Võimaluste ja ohtude hindamisel tuleks arvestada olemasoleva konkurentsi, nõudluse ja arengusuundade analüüsi tulemusi. Samuti võib hindamisel vajaduse korral kasutada väliskonsultante ning arvestada elanike ja turismiga seotud isikute arvamust. Viimase etapina võrreldakse turismisektori tugevaid ja nõrkasid külgesid võimaluste ja ohtudega. Selle protsessi tulemusena on võimalik selgitada piirkonna nn. edukas strateegiline positsioon. Strateegilise positsiooni määramise aluseks on eelkõige piirkonna pakkumist iseloomustavad elemendid, mis on "kaasaantud" tingimused ning mida ei ole võimalik muuta üleöö. Eduka strateegilise positsiooni saavutamiseks on vajalik välja töötada kohalik turismitoode koos seda toetava turundusstrateegiaga. Turismitoote pakkumise seisukohalt on väga tähtis tervikprintsiibist lähtumine, st. toode peab olema kompleksne ning hõlmama lisa- ja toetavaid teenuseid. Oluline on ka kindlaks määrata kas analüüsitaval piirkonnal on olemas nn. unikaalne müügipositsioon (unique selling position). Selle all mõeldakse erilist objekti, teenust või toodet, mis annab piirkonnale absoluutse konkurentsieelise teatud sihtgrupi osas. |
||
1.3. Uurimuse asetus ja meetodika sisukord | ||
Eelnevalt kirjeldatud turismipotentsiaali hindamise metoodika täielik realiseerimine on väga mahukas ning see oleks käesoleva diplomitöö raames mõeldamatu. Samal ajal on valitud metoodika süsteemsusel ja saadaval praktilisel tulemusel iseseisev väärtus nii selle omandamise ja kasutuselevõtu, kui ka praktilise kasu aspektist edaspidistele turismiuuringutele Hiiumaal. Sellepärast on autor seadnud endale ülesandeks realiseerida metoodika võimalikult täies ulatuses, tehes seoses töömahuga mööndusi üksikute alamülesannete osas. Kus see oli võimalik, on loobutud metoodikas soovitatud väliuuringutest ning kasutatud varem teostatud uuringute andmeid. Vastavalt eelpool öeldule on autor töös peamist tähelepanu pööranud järgnevale:
Sisukord |
||
BKA Hiiumaa keskus > Publikatsioonid, aruanded ja muud tekstid > Õppe-uurimistööd ja projektid > Hiiumaa turismipotentsiaali analüüs |