BKA Hiiumaa keskus > Publikatsioonid, aruanded ja muud tekstid > Õppe-uurimistööd ja projektid > Hiiumaa turismipotentsiaali analüüs
Hiiumaa turismipotentsiaali analüüs
 
Sissejuhatus sisukord
 
Käesoleva diplomitöö teemaks on Hiiumaa turismipotentsiaali analüüs.

Autor on teema valikul lähtunud selle aktuaalsusest Hiiu maakonna jaoks ning isiklikust huvist käsitletava piirkonna vastu. Turismile kui Hiiumaa jaoks potentsiaalsele majandusharule on põhjalikumat tähelepanu hakatud pöörama alles viimastel aastatel ning diplomandile teadaolevalt ei ole keegi ka varem antud teemat sellisel kujul käsitlenud.

Töö eesmärgiks on analüüsida Hiiu maakonna turismimajandust käesoleval hetkel ning püüda välja selgitada piirkonna jaoks nn. edukas strateegiline positsioon, mis määratleb, millistel turismiturgudel on kasulik tegutseda ning milliseid turismitooteid millistele sihtgruppidele pakkuda. Kuna eestikeelses erialakirjanduses turismipotentsiaali kompleksse hindamise metoodika ning praktilised näited puuduvad, on antud diplomitöös lähtutud 1996. aastal Euroopa Ühenduse Leader programmi raames väljatöötatud metoodikast "Piirkonna turismipotentsiaali hindamine" (Evaluating a territory´s touristic potential). Kasutatav metoodika on eeskätt mõeldud Leader programmist osavõtvatele piirkondadele, kuid sobib autori arvates hästi ka käsitletava piirkonna turismipotentsiaali hindamiseks.

Diplomitöö sisuline osa koosneb neljast suuremast peatükist, millest esimene annab ülevaate töö teostamiseks kasutatavast metoodikast uurimiülesande püstituse. Teine peatükk kannab pealkirja "Situatsiooni kirjeldus" ning selles on vaatluse all pakkumine, nõudlus, konkurents ja arengusuunad Hiiumaa turismimajanduses. Pakkumise osas kirjeldatakse Hiiu maakonna loodusliku, kultuurilist ja sotsiaal-majandusliku tausta kui turismimajanduse arengu mõjutajaid. Nõudluse analüüsi poolel annab autor ülevaate Hiiumaa külastajatest, nende ootustest, reisieesmärkidest, saadud kogemustest jms. Konkurentsi ja arengusuundade analüüsi osas määratletakse Hiiumaa kui turismipiirkonna positsioon teiste peamiste konkurentidega võrreldes ning kirjeldatakse erinevate turismimajanduses valitsevate arengusuundade mõju maakonnale praegu ja tulevikus. Diplomitöö jaoks täiendava informatsiooni hankimiseks kavandati ja viidi läbi Hiiumaa turismiettevõtjate küsitlus, mille tulemustest on toodud kokkuvõte kolmandas peatükis. Viimane, neljas osa "Hiiumaa turismipotentsiaali hindamine" on süntees eelnenud kahes peatükis toodud lähteinformatsioonist. Analüüsi tulemusena selgub, millistele turismiturgudele oleks Hiiu maakonnal kasulik keskenduda, milliseid tooteid arendada ning kellele neid pakkuda.

Diplomitöö jaoks vajaliku materjali hankimisel on suurt abi osutanud Biosfääri Kaitseala Hiiumaa Keskus, Hiiumaa Turismiinfokeskus ning ka kohalikud turismiettevõtjad. Sisulises küljes olevate ebatäpsuste ning võimalike puuduste eest lasub vastutus diplomandil.

 
1. Piirkonna turismipotentsiaali hindamine sisukord
 

Turismist on tänapäeval saanud paljude maapiirkondade arengut hoogustav majandusharu, kuna traditsiooniliste harude, nagu põllumajandus, kalandus, metsandus, langus sunnib maaelanike otsima uusi elatusvõimalusi (Põllumajandus. 1996, lk. 22).Turism kui väga paljusid eluvaldkondi hõlmav sektor ergutab ka traditsioonilisi majandusharusid ning hõivab piirkonna kultuurilisi ja looduslike väärtusi, pakkudes nii tööd kohalikule elanikkonnale ning vähendades seeläbi väljarännet maapiirkondadest (Evaluating…1996, lk. 4). Turism on keeruka ülesehituse ning kiiresti muutuvate tausttingimustega majandusharu. Turismialal töötavad inimesed peavad oma toodete pakkumist pidevalt kohandama, vastavalt muutustele tarbijakäitumises, et üha raskemates konkurentsi tingimustes turule siiski püsima jääda (Evaluating…1996, lk. 16). Seetõttu on igal turismiga tegeleval või tegeleda kavatseval piirkonnal kasulik analüüsida, kas tal on üldse eeldusi selles valdkonnas tegutsemiseks ning kui jah, siis milles need seisnevad. Piirkonna turismipotentsiaali hindamiseks on mitmeid meetodeid. Antud diplomitöös on lähtutud Euroopa Ühenduse Leader programmi raames välja töötatud metoodikast "Piirkonna turismipotentsiaali hindamine" (Evaluating…1996). Antud metoodika pakub turismipotentsiaali hindamise kahes etapis:
  • turismi hetkeolukorra analüüs ehk situatsiooni analüüs, mis hõlmab pakkumise, nõudluse, konkurentsi ja arengusuundade analüüsi;
  • diagnoos, mille käigus võrreldakse situatsioonianalüüsi tulemusi ning tehakse seeläbi kindlaks piirkonna tugevad ja nõrgad küljed ning määratletakse võimalused ja ohud (SWOT-analüüs). Diagnoosi tulemusena selgub, kas ja millisel kujul on turismimajandusega tegelemine piirkonnale kasulik.
Analüüs tervikuna hõlmab järgmisi tegevusi (vt. joonis 1):
  • Pakkumise analüüs
  • Nõudluse analüüs
  • Konkurentsi analüüs
  • Trendide ehk arengusuundade analüüs
  • Diagnoos (Tugevate ja nõrkade külgede ning ohtude ja võimaluste analüüs)


Joonis 1

Joonis. 1. Piirkonna turismipotentsiaali hindamise protsess


 
1.1. Situatsiooni analüüs sisukord
 

Hindamise esimeseks etapiks on välja selgitada kohaliku turismisektori nn. inventar: pakkumine, nõudlus, konkurents, arengusuunad.

Pakkumise analüüsi
(Analysis of supply) võtmeelemendid on järgmised:
  • piirkonna looduslikud faktorid (territooriumi suurus, kliima, maastik, loomastik, taimestik jt.);
  • kultuurilised faktorid (ajalugu, traditsioonid, vaatamisväärsused jt.).
  • infrastruktuur ja teenindus (energeetilised ressursid, transport, teenindus jt.);
  • sotsiaal-majanduslikud faktorid (majanduslik, demograafiline, poliitiline struktuur);
Esimest kahte faktorit võib nimetada ka nõudluse generaatoriteks (Demand Generators) ehk nõudluse tekitajateks. Need on kogu piirkonna turismimajanduse tekkimise ning toote pakkumise aluseks. Pakkumise seisukohast on vajalik analüüsida kõigi faktorite seisukorda ning nende omavahelist kooskõla ja tasakaalu. Informatsiooni kogumiseks sobivad väga lihtsad ja kättesaadavad meetodid: erinevate meedia väljaannete (ajalehed, ajakirjad, raadio, televisioon) analüüs, mitmesugused küsitlused (nii spetsiaalselt turismisektori olukorra selgitamiseks kui ka muud arvamusküsitlused), arhiivimaterjalide analüüs jms.

Pakkumise analüüs hõlmab järgmiste turismimajanduse valdkondade uurimist:
  1. Majutusasutused voodikohtade arv kogu piirkonnas, tüübid, mahutavus, teenuse kvaliteet, hinnatase, teenuste areng).
  2. Toitlustusasutused (arv, mahutavus, teenuse kvaliteet, hinnatase).
  3. Sportimise / vabaajaveetmise võimalused (erinevate spordialade harrastamise võimalused, kultuuriürituste korraldamine jms.).
  4. Raviturism (erinevat liiki taastusravi, teraapiad jms.).
Pakkumise seisukohalt on samuti oluline analüüsida piirkonna turismimajanduse arengut toetavate faktorite toimimist:
  1. Kohalik elanikkond (kas nad on teadlikud turismist, millised on nende ootused seoses turismiga, kuidas nad saavad turismi arengule kaasa aidata, kas eksisteerivad turismiarenduse projektid, kes juhivad projektide planeerimist ja teostamist jne.).
  2. Kohalikud turismiorganisatsioonid (tegevusalad, kes seal töötavad, milline on nende roll, eelarve, omavahelise koostöö võimalused, planeerimine, projektide finantseerimine jne.).
  3. Turismitoodete turundamine (kuidas turundamine toimub, milliseid strateegiaid kasutatakse, milline on pakkumise poliitika, milliseid turustuskanaleid kasutatakse jne.).
  4. Turismialane koolitus (milline on turismialal töötavate inimeste üldine ettevalmistus, millised võimalused on piirkondlikul tasandil väljaõppe korraldamiseks jne.).
Turism kui väga paljusid eluvaldkondi hõlmav sektor vajab edukaks funktsioneerimiseks kõigi eelpool nimetatud faktorite omavahelist kooskõla. Ideaalsete looduslike ja kultuuriliste tingimuste olemasolu üksi nõudlust ei tekita, vaid loob selleks eelduse, mille oskuslikul rakendamisel on piirkonnal võimalik luua hästi toimiv turismitoodete pakkumise süsteem.

Nõudluse analüüsi (Analysis of demand) esmaseks eesmärgiks on leida vastused teatud kvantitatiivset laadi küsimustele, mis hindavad nõudluse olukorda vaatluse all olevas piirkonnas:
  • Tarbijate arv (kindla perioodi lõikes)?
  • Millist turismitoodet nad piirkonnas viibides tarbisid?
  • Kus nad viibisid/peatusid?
  • Kui pikalt ja millisel aastaajal nad piirkonda külastasid?
  • Kui palju raha kulutasid?
Kvantitatiivse analüüsi osas on vajalik eristada turiste (viibinud vähemalt ühe öö) ühepäevareisijatest (daytrippers). Nimetatud tingimusi arvestades on võimalik arvutada keskmine külastuse pikkus (the average length of stay) (vt. valem 1).

(1) ööbimiste arv : saabumiste arv = kesmine külastuse pikkus

Ööbimiste ja saabumiste arvu järgi on võimalik kindlaks teha ka turismi kõrg- ja madalhooaega (high/low season). Hooajalisus on turismimajanduse üks suurimaid valupunkte, kuid hästi väljatöötatud turundus- ja pakkumisstrateegia korral on võimalik üleminekuid ühelt hooajalt teisele leevendada. Nõudluse analüüsi teiseks oluliseks osaks on kvalitatiivne analüüs. Andmete kogumine analüüsi jaoks on võimalik ainult läbi otsese kliendiküsitluse, mis võimaldab infot saada ka ühepäevareisijatelt. Küsimustik koostatakse vastavalt sellele, millist informatsiooni vajatakse. Küsimused võivad olla järgmistest valdkondadest:
  • reisi toimumise aeg;
  • reisi pikkus ja eesmärk;
  • transpordi liik, tegevused reisi kestel;
  • reisi eesmärk, ootused, reisijärgne rahuldatuse aste;
  • reisi valiku kriteeriumid;
  • reisi eelarve;
  • statistilised andmed (reisija vanus, sugu, haridus jt.).
  Konkurentsi analüüsi (Analysis of competition) eesmärgiks on koguda võimalikult palju informatsiooni olemasolevate ja potentsiaalsete konkureerivate turismipiirkondade kohta ning määrata seeläbi analüüsitava territooriumi positsioon võrreldes konkurentidega. Informatsiooni kogumise allikateks võivad olla konkurentide infoväljaanded, nende äritegevusega seotud erinevad aruanded, meediaväljaanded, isiklikud kontaktid jms. Küsimused, millele tuleks konkurentide analüüsimisel vastused leida, oleksid järgmised:
  • Millised on peamised konkureerivad piirkonnad?
  • Milliseid tooteid/teenuseid nad pakuvad?
  • Millised on nende tugevad ja nõrgad küljed?
  • Kuidas on konkurente puudutavat infot võimalik ära kasutada?
  • Millised on võimalused koostööks konkurentidega?
Objektiivse ülevaate saamiseks tuleks analüüsida eelkõige vaatluse all oleva piirkonnaga külgnevaid ning sarnaseid turismitooteid pakkuvaid regioone. Analüüsi tulemusena selgub, millist konkurentsistrateegiat oleks piirkonnal kasulik järgida.Põhilisi konkurentsistrateegiaid on kolm:
  1. Strateegia: "Konkurendi imiteerimine." Jäljendatakse täielikult konkurendi toodet, teenust või ideed.
  2. Strateegia: "Konkurendilt inspiratsiooni saamine." Konkurendi toodet, teenust või ideed imiteeritakse pisut muudetud kujul.
  3. Strateegia: "Konkurentidest eraldi tegutsemine." Arendatakse toodet, teenust või ideed, mida konkurendid pole märganud või kasulikuks pidanud.
Igal strateegial on nii positiivsed kui ka negatiivsed küljed:
  • Esimene strateegia võimaldab kokku hoida tootearendusega seotud kulusid ja vähendada ebaõnnestumise võimalust, kuid ei anna tegelikku konkurentsieelist.
  • Kolmas strateegia toob kaasa suured kulud ja läbikukkumise riski, samas loob tegeliku konkurentsieelise ning rikastab turgu.
  • Teine strateegia on põhimõtteliselt kombinatsioon kahest eelmisest strateegiast.
Konkurentsi analüüsi tulemuseks ei tohiks olla piirkondade omavaheline rivaalitsemine, vaid turupositsiooni selgitamine. Konkurentide tugevate ja nõrkade külgede väljatoomine võimaldab paremini hinnata oma territooriumi võimalusi ja riske ning aidata kaasa ka konkurentide vahelisele koostööle s.t., et kasu võib olla mõlemapoolne.  Arengusuundade analüüs (Analysis of trends)Piirkonna turismipotentsiaali hindamisel on vajalik arvestada ka piirkonnaväliste tingimuste arengut, eriti arengusuundasid, mis mõjutavad tarbija käitumist (consumer behaviour). Arengusuundade jälgimine ning nendega arvestamine võimaldab luua uusi turismitooteid, arvestades tarbijate ootusi ning uuenevaid vajadusi.Iga uue trendi ilmnemisel on vajalik analüüsida seda läbi järgnevate küsimuste:
  • Milline on konkreetse trendi mõju antud territooriumile?
  • Kuidas see mõjutab konkurente?
  • Millist kasu saab arengust elanikkond?
Informatsiooni kogumiseks selles analüüsi osas on mitmeid võimalusi. Näiteks võib ka korraldada koosolekuid reisijate/turistide ja kohalike turismiala ettevõtjatega, kasutada juba olemasolevaid (kellegi teise poolt kogutud) andmeid vms.


 
1.2. Diagnoos sisukord
 
"Diagnoos" on turismipotentsiaali hindamise viimane etapp ning siin võrreldakse nõudluse, pakkumise, konkurentsi ja arengusuundade analüüsimisel saadud tulemusi selleks, et selgitada piirkonna tugevad ja nõrgad küljed ning ohud ja võimalused. Viimati nimetatud elementide (tugevad/nõrgad küljed, ohud/võimalused) omavaheline võrdlemine aitab välja tuua piirkonna nn. eduka strateegilise positsiooni, mis ongi kogu analüüsi lõppeesmärk.

Analüüsi esimeseks etapiks on piirkonna tugevate ja nõrkade külgede väljaselgitamine. Selleks võrreldakse pakkumise ja konkurentsi analüüsi tulemusi. Tugevad ja nõrgad küljed klassifitseeritakse tähtsuse järjekorras. Oluline on meeles pidada, et nõrku külgi ei tohi ignoreerida, kuna need on piirkonna arengu seisukohalt sama tähtsad kui tugevad küljed. Analüüsimiseks võib teavet saada ka teisi meetodeid kasutades:
  • Diagnoos tarbija seisukohalt võetuna (kuidas tarbija tajub turismi pakkumist antud piirkonnas), mida tehakse läbi valikulise tarbijate küsitlemise.
  • Arvamuste "kastid" majutuskohtades, turismiinfopunktides ja mujal. Seejuures tuleks vastajatele tagada anonüümsus, kuna siis tulevad vastused kriitilisemad ja ausamad.
  • Mitteametlikud kohtumised tarbijate ja turismispetsialistide vahel.
  • Diagnoos kohalike elanike seisukohalt võetuna. Arvamuste saamiseks korraldatakse nn. avatud foorumeid, kus nii elanikud kui ka kohalikud firmad saavad võimaluse hinnata kohaliku turismimajanduse tugevaid ja nõrku külgi.
  • Külastus- ja õppereisid teistesse turismipiirkondadesse.
  • Ekspertide (nii kohalike kui ka välismaiste) arvamuse kasutamine. Seejuures tuleks arvestada, et väliskonsultantide arvamus on objektiivsem ning nende järeldusi usaldatakse üldiselt rohkem ka kohalike elanike ja potentsiaalsete finantseerijate poolt.
Tegelikkuses kombineeritakse erinevaid meetodeid omavahel, kuna nii on saadud analüüsi tulemus usaldusväärsem.

Võimaluste ja ohtude hindamisel tuleks arvestada olemasoleva konkurentsi, nõudluse ja arengusuundade analüüsi tulemusi. Samuti võib hindamisel vajaduse korral kasutada väliskonsultante ning arvestada elanike ja turismiga seotud isikute arvamust.

Viimase etapina võrreldakse turismisektori tugevaid ja nõrkasid külgesid võimaluste ja ohtudega. Selle protsessi tulemusena on võimalik selgitada piirkonna nn. edukas strateegiline positsioon.

Strateegilise positsiooni määramise aluseks on eelkõige piirkonna pakkumist iseloomustavad elemendid, mis on "kaasaantud" tingimused ning mida ei ole võimalik muuta üleöö. Eduka strateegilise positsiooni saavutamiseks on vajalik välja töötada kohalik turismitoode koos seda toetava turundusstrateegiaga. Turismitoote pakkumise seisukohalt on väga tähtis tervikprintsiibist lähtumine, st. toode peab olema kompleksne ning hõlmama lisa- ja toetavaid teenuseid. Oluline on ka kindlaks määrata kas analüüsitaval piirkonnal on olemas nn. unikaalne müügipositsioon (unique selling position). Selle all mõeldakse erilist objekti, teenust või toodet, mis annab piirkonnale absoluutse konkurentsieelise teatud sihtgrupi osas.

 
1.3. Uurimuse asetus ja meetodika sisukord
 

Eelnevalt kirjeldatud turismipotentsiaali hindamise metoodika täielik realiseerimine on väga mahukas ning see oleks käesoleva diplomitöö raames mõeldamatu. Samal ajal on valitud metoodika süsteemsusel ja saadaval praktilisel tulemusel iseseisev väärtus nii selle omandamise ja kasutuselevõtu, kui ka praktilise kasu aspektist edaspidistele turismiuuringutele Hiiumaal. Sellepärast on autor seadnud endale ülesandeks realiseerida metoodika võimalikult täies ulatuses, tehes seoses töömahuga mööndusi üksikute alamülesannete osas. Kus see oli võimalik, on loobutud metoodikas soovitatud väliuuringutest ning kasutatud varem teostatud uuringute andmeid.

Vastavalt eelpool öeldule on autor töös peamist tähelepanu pööranud järgnevale:
  • Hiiumaa turismimajanduse tugevate külgede ning probleemsete valdkondade selgitamine.
  • Hiiumaa ettevõtluskeskkonna ja –probleemide hindamine turismiettevõtjate küsitlemise kaudu.
  • Turismi edasiseks arenguks vajalike tingimuste selgitamine.
  • Strateegilise positsiooni määramine ja turismiarenduse tegevuste soovitamine.
Küsimuste käsitlemisel on kasutatud teemakohast kirjandust, Biosfääri Kaitseala Hiiumaa keskuse uurimistulemusi, statistilisi aruandeid, samuti personaalsete kontaktide ja vestluste käigus saadud andmeid ja materjale.Kohalikke kogemusi ja arusaamu kajastav informatsioon hangiti ankeetküsitluse meetodil turismiettevõtjatelt. Samuti kohtuti töö käigus korduvalt Hiiumaa Turismiinfokeskuse töötajatega ja turismiettevõtjatega. Autor võttis osa 30. novembril 1998. aastal Hiiumaal korraldatud seminar-nõupidamisest "Aktiivturism Hiiumaal: tänane seis ja perspektiivid".

Sisukord
 
 
BKA Hiiumaa keskus > Publikatsioonid, aruanded ja muud tekstid > Õppe-uurimistööd ja projektid > Hiiumaa turismipotentsiaali analüüs