Väärt
kogemus
ehk
teadmiseks neile,
kes europrojekte
Hiiumaale
himustavad
Ruuben Post |
Meie areng saab üha enam sõltuma Euroopa Liidu mitmesugustest
toetusfondidest ja projektidest. Neist osasaamiseks on vaja tingimusi.
Kui riik jätkab oma imperiaalpoliitikat ja asjade korraldust ei muuda,
siis rikkad ja ilusad üha rikkamaks ja ilusamaks saavad. Ja tänastest
natuke vähem rikastest, kui targasti nad ka ei mõtleks ja
kui palju nad ka ei rabaks, tulevad lõpuks ikka vaesed inetud lollid.
Kellele kuradile neid Eestimaal ometi vaja peaks olema? Unistaks regionaalpoliitikast
ja -strateegiast....? Kes ta viljastab, kunas?
Tegelikult oli see Gotlandi initsiatiiv, et projekt nimega “Säästva
jäätmekäitluse võimalused Lääne-Eesti
saartel” Phare Balti väikeprojektide fondi konkursile jõudis.
Aga tulemus oli positiivne ja 1996. aasta septembrikuus asusin projektijuhina
Hiiu Maavalitsuse kui juhtiva partneri nimel tegutsema. Meie ülesandeks
oli pidada sidet Euroopa Komisjoni volitatud institutsioonidega Stokholmis
ja Glasgow's ning omakorda kureerida partnereid Saaremaal ja Gotlandil.
Projekti eesmärgiks oli vahendada Hiiumaale ja Saaremaale Gotlandi
jäätmekäitluse ja eriti looduslike reoveepuhastite alane
oskusteave.
Käesolev ajalehenumber ongi pühendatud jaanuarikuus lõppenud
projekti tulemustele. Jäätmemajanduse ja reoveepuhastuse küsimusi
käsitletakse teistes artiklites, mina püüan teha kokkuvõtteid
projektijuhina.
Euroopa Liidu masinavärki tuleb võtta nii nagu ta on
Tagantjärele võiks muidugi kiruda mis hirmus. Kuidas see
küll niimoodi sai olla, et projekt algas 1996. aasta septembris ja
esimene rahaülekanne jõudis pärale alles 1997. aasta
augustis, kaks kuud enne projekti esialgset lõpptähtaega.
Aga niisugused asjad on mulle teadaolevalt üsna tavalised. Läänes
lihtsalt ei kujutata ette, et meil pole mõndasada tuhandet omavahendeid
arendusprojekte ajutiseltki toetama panna. Kui Euroopa raha tuleb, saad
omalt poolt mängupandu ju tagasi. Praktikas kukkus see muidugi kurvalt
välja - kui rootslased tegid omapoolse tutvumisvisiidi juba 1996.
aasta detsembri algul, siis kavandatut ellu viima saime hakata alles pärast
meiepoolset õppereisi 1997. aasta septembris. Meil polnud oma raha
mängu panna, pidime euroraha ära ootama. Ei aidanud pöördumised
valitsuse liinis ega riigikogu saadikute poole, abist keeldus ka keskkonnafond.
Mulle tundub, et Euroopa Komisjon vaevalt lähiaegadel oma mängureegleid
muudab ja edspidistelgi tegijatel pole paremat loota. Viriseda pole mõtet,
ka järeldus on lihtne - kui mängureeglid ei meeldi, ära
mängi. See on meie, mitte Euroopa Komisjoni probleem, kustkohast
me käibevahendid leiame. Valitsus võiks küll hetkeks
mõtelda, mismoodi eesrindliku Eesti vaesed äärealad tarviliku
oskusteabe kätte saaksid ja oma spetsialistid tasemele koolitaksid.
Kas neil selleks miskit abi, mida ainult riik saab anda, vaja võiks
minna. Tallinna, Tartu või Pärnu eelarve taustal taolisi vaese
mehe probleeme muidugi ette ei tule.
Avaliku sektori töövõime vajab sihikindlamat arendamist
Mõtlen siin töövõimet laias tähenduses ,
mis haarab nii personali, organisatsiooni ja korraldust kui ka metoodilisi
ja füüsilisi töövahendeid. Viimastel aastatel on Hiiumaa
omavalitsustesse tööle asunud noori, kelle silmaring lubab neil
rahvusvahelistes projektides kaasa rääkida, kes oskavad keeli,
kes ei karda suhelda ja välismaalastega isiklikke kontakte sõlmida.
Aga neid on vähe ja nad on rutiinse tööga üle koormatud.
Nad on ka vähe motiveeritud nii palga kui ka nende pingutuste tunnustamise
poolest. Nende areng ei ole ainult isikliku karjääri küsimus,
sellepärast et just nemad ja ainult nemad saavad meie saatust määrava
avaliku sektori oskusteabe kohale tuua ja rakendada.
Projekti käigus Gotlandi meeskonnaga tutvudes ja nende töövõimet
meie omaga võrreldes sai selgeks, mispärast meil prügimajanduse
korraldus vaevaliselt paraneb, puhastusseadmed rezhiimis ei taha püsida
ja pikema perspektiiviga plaanid olukorra parandamiseks alles sündimata
on. See ei ole otse raha küsimus. Lihtsalt suutlikkus ei vasta ülesannetele,
hädad on selle tulemus. Loodan vähemalt, et Gotlandiga tutvunud
meie demagoogide ja populistide jutud rahumeeli kõrvust mööda
lasevad, kui need nüüd enne valimisi jälle rumalaid otsuseid
tegevatest ja maksumaksja raha tuulde loopivatest ametnikest pajatama
hakkavad. Valijadki võiks niisuguste juttude peale küsida,
keda konkreetselt ja missuguse teoga silmas peetakse.
Vaja on omavalitsuste tasandi arendavat tegevusüksust
Gotlandil korraldab jäätmekäitlust ja reovete puhastamist
ülesaareline tegevusüksus - Gatukontoret. Ei peaks vajama tõestamist,
et Hiiumaal on vaja minna sedasama teed, sõltumata sellest, kas
me oleme iseseisev maakond või mitte, üks vald või
viis omavalitsust. Seda tingib kaasaegne jäätmekäitluse
tehnoloogia. Ka ei suuda viis väikest omavalitsust igaüks eraldi
palgata nõutava tasemega spetsialiste. See, et praegu loodetakse
asjade paikapanemist maavalitsuse keskkonnaosakonnalt, on pehmelt öeldes
viga. Keskkonnaosakonna funktsiooniks on järelevalve. See on hoopis
teise iseloomuga töö, kui arendamine ja kavandamine-planeerimine.
Kusagil ei viida neid ülesandeid kokku ühte tuppa ühtede
ja samade inimeste kaela, sest need nõuavad erineva ettevalmistusega
ja isegi erineva mõtteviisiga asjatundjaid. Niisiis oleme jälle
küsimuse ees, kunas meie omavalitsused strateegilisele koostööle
asuvad. Mina jään lootma, et see aeg ei ole enam kaugel.
Olen projekti tulemustega rahul
Esimese vasikana aia taha läinuks kuidagi lugeda ei saa, ehkki kõik
plaanitu ei realiseerunud. Rakendusvaldkonnas on otsad käes ja päris
selge, mida vaja edasi teha. Gotlandi pool pakubki koostöö jätkamist.
Nagu ette oli nähtud, sai meie labor uusi mõõteriistu
ja tehnoloogilisi seadmeid. Päris isiklikust vaatevinklist võin
öelda, et oskan nüüd europrojektide keelt ja tunnen asjaajamise
malle. Küllap see lubab neid edaspidi targemini planeerida ja ka
tulemuslikumalt ellu viia. Siinkohal tänu kõigile, kes kaasa
lõid. Suur, suur tänu Anne Miùinale Käina vallavalitsusest,
Meeli Õismaale maavalitsusest ja minu lähemale kolleegile
Marianne Sädemele, kes teistest tublisti rohkem vastutust kandsid
ja vaeva nägid. Ka projektijuhtidele Folke Ansenile Gotlandilt ja
Eerik Keerbergile Saaremaalt. Ja Ulf Johanssonile, kes projektimõtte
algatas ja kelle õlg meie tegemistel pidevalt toeks all oli.
|