Sisukaart

Fotode kasutamine ainult autori loal ja viitega allikale.

Veebimeister
webmaster@virtsu.ee

Uuendatud
12.11.2018

Parvlaevaliikluse sujumine tõi eksperdid kriisikoosolekule

Einar S. Pett

29. juuni 2009 Oma Saar

Laevandus- ja logistikaeksperdid kogunesid sel nädalal Virtsu sadama uude hoonesse kriisikoosolekule, et lahata jaanipäeva paiku liiga hästi ning kahtlaselt tõrgeteta kulgenud mandri ja saarte vahelise parvlaevaliikluse tagamaid.

Eksperdid kardavad, et reisijate teadlikkus on liigselt tõusnud ja reisimist planeeritakse viimasel ajal ootamatult põhjalikult ette. Ekspertidele laiali saadetud salajases dokumendis tuuakse ohumärgina välja, et seekord ei olnud Saaremaalt lahkumisel üle tunniseid ooteaegu – hoopis vastupidi, oli hetki, kus vabagraafikus sõitvad laevad ootasid sadamas sõidukeid, et pardakohad täis saada.

Radikaalsemad eksperdid on asunud süüdistama e-piletisüsteemi ning kostnud on üleskutseid e-piletisüsteemi laialisaatmiseks.

“Me oleme traditsioonidega piirkond ning üheks selle piirkonna eripäraks on juba aegade hämarusest olnud sadamast mere poole vaatamine, ootamine ja lootmine,” rääkis anonüümseks jääda soovinud ekspert professor Kosmos. “Kui me kaotame ära selle, et inimese jaoks ei ole enam üllatus, millal ta saartele jala maha panna saab, oleme ilma jäänud oma saarelisest eripärast!”

Naelale teadaolevalt on ekspertide komisjon teinud majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ettepanekud olukorra normaliseerimiseks. Üks ettepanek on viivitamatult peatada sadamate arendused, kaide laiendused ning uute parvlaevade ehitusplaanid. Ka esitati ministeeriumile nõudmine anda tagasi kõik naelad, mis Koguvast tehtud ning meisterdada nendest taas vana hea parvlaev.

Kui sadamate arendamist, liikluse efektiivsemaks muutmist ja e-piletisüsteemi ei peatata, ähvardavad eksperdid järgmiseks suurürituseks kohale kutsuda tuhanded sõidukid, millele broneeritakse kõigiks päevadeks kõik laevakohad, ning pannakse need mandri ja saarte vahet pendeldama.

“Eesmärgiks ikka saarelise tunde tekitamine tavareisijates, kes võib-olla ei ole kogenud ega tea, milline mõnu on 15 tundi sadamas järjekorras oodata, kui sõbrad samal ajal teisel pool väina lõkke ääres grillivad ja pudeleid lahti korgivad,” arvas professor Kosmos plaani telgitaguseid.

“Või mis rõõm on igapäevasel tööreisijal tellimise peale laevale ning ettenähtud ajal pere juurde jõuda? Ei mingit rõõmu, ei mingit ootust ega üllatust!” Pereasjanduse spetsialist Kosmos avaldas isegi arvamust, et pigem võib liiga varane kojujõudmine inimesed tülli ajada. “Inimesed vajavad üksteisest rahu ning mis muu kui meri suudab seda neile pakkuda!” teatas Kosmos. Pelgalt sillaehituse mainimine võttis Kosmose hetkeks näost kaameks.

Eksperdid tõid oma aktis ohumärgina tõestuseks välja Väinamere Liinide statistika, mille järgi lahkus tänavu Saaremaalt pühade viimasel päeval mulluse sama päevaga võrreldes ca 25% vähem sõidukeid ja Hiiumaalt isegi pea 30% vähem sõidukeid.

“Sellisel efektiivsel parvlaevaühendusel on suisa katastroofiline mõju saarte majandusele,” seisab ministeeriumile saadetud ettepanekute saatekirjas. Kõige parema meelega näeksid eksperdid, et saarte vahet hakkaks seilama mõni uisu-sarnane alus nagu ennemuiste.

“Meie õlul lasub suur vastutus järeltulevate põlvede ees ning meie ei taha olla need, kelle käe läbi või kelle silme all hävitatakse ära oluline osa meie kultuurist,” rõhutas professor Kosmos.

Tagasi artiklite lehele