Sisukaart

Fotode kasutamine ainult autori loal ja viitega allikale.

Veebimeister
webmaster@virtsu.ee

Uuendatud
9.12.2024

Eelarvekärbe keerab pea peale nii laeva- kui bussigraafikud

Ahto Jakson

13. november 2009 Meie Maa

Kui praegu saavad reisijad Suurt väina ületades arvestada laevade väljumisega täistundidel, siis järgmise aasta 18. juunist tuleb leppida erinevatel kellaaegadel väljuvate parvlaevadega. See toob endaga tõenäoliselt kaasa muudatused ka mandri vahet sõitvate busside graafikusse.

Sügis-talvisel perioodil hakkavad praamid sõitma ühe tunni ja kümneminutilise vahega, suvel aga 40-minutilise vahega. “Graafikud on sätitud vastavalt nõudlusele. Väinamere Liinid peab veel natuke graafikuid sättima ja siis peaks asi korras olema. Seejärel saab need ka avalikustada,” ütles Saare maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Mika Männik.

Tema hinnangul ei tohiks harvem graafik sügisel, kui uus praam liinile tuleb, probleeme tekitada. “See on kompenseeritud uue laeva veovõimsuse ja suurema mahuga,” lisas Männik. Uus parvlaev peaks Kuivastu-Virtsu liinile tulema järgmise aasta mai lõpus või juuni algul.

Märkmik kaasa

Ka OÜ Väinamere Liinid tegevjuhi Urmas Treieli sõnul ei hakka praamid alates 18. juunist kehtima hakkava graafiku järgi enam väljuma täistundidel. “Mõte on, et uus laev saaks sõita maksimaalse võimsusega. Kui hoida tunnist vahet, siis pool aega seisaks laev tühjalt sadamas,” ütles Treiel. “Praeguste laevadega oli tunnise vahega graafik kõige sobilikum, kuna jäi parajalt aega laadimiseks, sõiduks ja koristamiseks,” lisas ta. Nii tuleb reisijatel praamiaegade meelespidamiseks hakata ilmselt märkmikku kaasas kandma.

Mis puudutab mandrivaheliste bussiliinide sobivust tulevase praamigraafikuga, siis bussifirmadega hakatakse Treieli kinnitusel sel teemal läbirääkimisi pidama. “Kui nüüd pannakse näiteks kümneks aastaks põhimõtted enam-vähem paika, siis mis on õigem, kas see, et praamide graafik toimib 10–15 bussi järgi või see, et arvestatakse laevade võimsusele vastavaid väljumisi?” arutles Treiel. Bussifirmad on tema sõnul Väinamere Liinidelt järgmise aasta praamide graafiku kohta juba küsinud. “Kõik on selle teadmiseks võtnud. Nagunii maavalitsus kooskõlastab ja kinnitab,” ütles Treiel küsimuse peale, kas bussifirmad on uue graafikuga päri.

Võit või kaotus?

Urmas Treieli sõnul soovis majandus- ja kommunikatsiooniministeerium seoses pingelise eelarvega vähendada graafikujärgseid reise üle 10 protsendi. “Meie soovisime vähendada aga kõigi reiside (sealhulgas ka lisareisid) arvu üle 10 protsendi, sest enamik neist on olnud lisareisid. Uue laevaga lisareiside järele nii suurt vajadust ei ole,” selgitas Treiel.

Saare maavalitsus ja OÜ Väinamere Liinid saavutasid eile majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga kokkuleppe, et järgmisel aastal teevad praamid Kuivastu ja Virtsu vahel 11,9 protsenti vähem reise kui 2009. aastal.
Kui tänavu on veomaht Kuivastu ja Virtsu vahel 15 000 reisi (sealhulgas 2600 lisareisi), siis 2010. aastal sõidavad praamid Muhumaa ning mandri vahet kokku 13 220 korda, sinna hulka on arvatud ka 400 lisareisi. “Lisareiside vajadus tekib tõenäoliselt esimesel poolaastal, kui ei ole veel uut suurt parvlaeva,” ütles Saare maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Mika Männik.

Urmas Treiel nimetas eile saavutatud reiside arvu suureks võiduks läbirääkimistel ministeeriumiga, kuna algselt soovis ministeerium järgmiseks aastaks 11 200–11 500 graafikujärgset reisi.

JUHTKIRI – Kas reisija huvides?

Hiidlased on laevagraafiku muudatuste pärast vedajaga juba ühe tulise lahingu maha pidanud, kuid lõplikku lahendust sellele vastuseisule ei näi veel olevat. Saab näha, mida arvavad kavandatavast Virtsu-Kuivastu uuest graafikust liini kasutavad enam kui miljon reisijat.

Uue laeva ehitusega seoses kaasnesid laevaoperaatori väited, et spetsiaalselt meie olude tarbeks projekteeritud aluse kiirus lubab väina koos laadimise-lossimisega ületada poole tunniga ehk teisisõnu – senisest kaks korda kiiremini. Uue graafikuga tahab aga vedaja sellest ilmselgelt taganeda. Vaevalt et reisijate huvides.

13. november 2009

Tagasi artiklite lehele