Sisukaart
Fotode kasutamine
ainult autori loal
ja viitega allikale.
webmaster
virtsu@virtsu.ee
|
|
|
|
|
|
|
|
1926 Nr. 12 lk. 184-186 Ajakiri Eesti
Raudtee
Kodumaa teede küsimuse ümber
A.
[.] Oleks meil korralikumad teed, tingimata võiks juba, näiteks,
Pärnust Tallinna autoga odavamalt kraami saata, kui rongiga. Eks nüüdki
juba, kus meie maanteed ütlemata halvas seisukorras, on sõit autobusiga
Tallinnast Pärnu palju hõlpsam, kui kitsarööpmelise rongiga? Eesti
riik on niivõrd väike, et lühikestel raudteedel mingit tähtsust ei
ole, kui meil on olemas korralikud maanteed.
Meil on käimas kavatsus ehitada Läänemaale raudteed Raplast - Virtsu,
ligi 95 km pikk. Tehtud kalkulatsioonid näitavad, et tema ehitus läheb
ligi 400 miljonit marka maksma. Endiste ehituste kogemuste järgi võiks
kindlasti oletada, et see ehitus lõppude lõpuks oma 500 miljoni peale
kerkib.
Teatavasti tahab "Juureveo raudteede selts" meie kitsaroopalise raudtee
endine omanik - enda peale võtta Rapla - Virtsu tee ehitust, kuid
tingimusega, et riik pärast ostaks selle nendelt ära tegelikkude kulude
järgi.). Väga hea kombinatsioon, mis ehitajatele vähemalt 5%, s.o.
ligi 25 miljoni marka ikkagi garanteeritud puhast kasu annab). Selts
ei tahtvat seda raudteed mitte ekspluateerida, sest see ei annaks
muud kui kahju (!). Teatavasti annavad kõik meie raudteed kahju,
kuna nad ei suuda tasuda oma ehituskulude protsente. Sünnib see arusaadavalt
vähesest liikumisest.
Uus Läänemaa raudtee on juba ette teada kahjulik ekspluateerimiseks,
ja ei tasu end ära, aga millegi pärast tahetakse teda siiski ehitada
(!?). Kuna sel raudteel mingit strateegilist tähtsust ei ole ja tema
kasutamine ei tasu ehituse kulusid, siis oleks otse mõttetu teda ehitama
hakata.
Raudtee lõikaks läbi metsavaeset maakonda, kauba vedu oleks väheldane;
inimesed, kes Lihulasse või Saaremaale sõidavad, teevad
seda ennem Risti jaama kaudu, kust uut maanteed mööda autobussiga
mitu korda rutemini koju pääsevad, kui Rapla ja Vigala kaudu kitsarööpalisega.
Kui need 500 miljoni marka, mis tahetakse Läänemaa raudtee peale osalt
otse maha visata, äratarvitada Läänemaa maanteede kordaseadmiseks,
siis oleks elanikkudel sellest palju enam kasu, kui raudtee ehitusest.
Esiteks, selle raha eest saaks vähemalt viis korda rohkem maanteesid
korda seada kui Rapla - Virtsu raudtee pikkus ning sedaviisi saaks
5 korda rohkem elanikke, nii ütelda, käega katsuda seda kasu. Teiseks,
autod, mis liiguksid mööda neid maanteid, võivad pakkuda elanikkudele
(jällegi 5x enamale) mitte vähem mõnususi, kui kitsaroopaline "susla".
Kui keegi siiski arvab, et suvel küll on ehk parem liikuda, aga talvel
on ju teed umbsed? Aga sellepeale võiks ütelda, et raudteele sajab
samuti lund, kuid see roogitakse sealt ära, ja just nõndasama võiks
ka maanteed korras hoida. On olemas palju igasuguseid lumepuhastajaid
masinaid, mis suure menuga Rootsis ja Norras tarvitatakse maanteedel.
[.]
Kolmandaks, maanteede ekspluateerimise ja remondi kulud on palju väiksemad
raudtee omast. Just sedasama, mis öeldud ülalpool Rapla - Virtsu raudtee
kohta, võiks korrata ka teiste raudtee harude kohta, mida meil ehitada
kavatsetaks. Ühesõnaga - raudteed on oma aja üle elanud.
Uute teede ehitamisega, iseäranis meil, väikeses Eestis, tuleb väga
ettevaatlik olla, sest otsad on liiga väikesed, kaubavedu on piiratud,
maanteed on meil võrdlemisi hästi arenenud, tarvis aga neid korda
seada, siis kaob tarvidus raudtee järgi iseenesest. [.]
Peale raudteede ja maanteede on meil Eestis veel suur veeteede võrk,
mis seni ürgseisukorras viibib. Jõgede poolest oleme vist üks kõige
rikkam maa, aga kasutatud jõgede suhtes üldpikkusele - vist viimased.
Ainult Emajõgi ja pisut Narva- ning Pärnu jõgi on laevade liiklemiseks
korraldatud. Vaadates Saksamaa, Hollandi ja Belgia jõgede ja kanaalide
võrku, tõuseb otse pahameel, et meil, kus nõndapalju jõgesid, viimaste
vesi täitsa kasutamata voolab.
Aga veeteed on kõige odavamad teed. Kui, näituseks, Läänemaal Kasarijõgi
oma harudega ärapuhastada, siis aitaks see maakonna arenemisele mitte
vähem, kui Rapla - Virtsu raudtee. Võib julgesti tõendada, et see
mitu korda rohkem kasu toob, sest ühes liikumise kasuga tõuseb ka
põllumajanduse produktsioon ja kaoks igaaastased uputused, mis mitmesaja
miljonilisi kahjusid teevad. [.]
Seni puudusivad meil kohased süvendamismasinad, mida jõgedel tarvitatakse.
Meriasjanduse peavalitsuse päralt olevad süvendajad "Tallinn" ja "Pärnu"
on liig suured, et meie jõgedel töötada. Süvendaja "Peipsi" on aga
väiksem, ning suudab rahuldada ainult väga piiratud mõõdul Peipsi
basseini nõudeid. Et meie jõgede süvendamiseks on tarvis luua ajakohased
süvendamis-abinõud, tuldi viimaks läinud aastal sellel otsusele, ning
sadamatehased töötasivad välja ühe jõebaggeri projekti, mille järgi
on nüüd ka süvendaja Kasari jõel valmis ehitatud. [.]
Sisevete büroo poolt on väljatöötatud väga põhjalikud projektid meie
jõgede reguleerimiseks ja elektrifitseerimiseks. Kuid, kahjuks, puuduvad
meil suuremad summad nende tööde läbiviimiseks. Võib olla, et
meie maanteede ja veeteede kordaseadmiseks tuleks suurem välislaen
teha, seda peaks valitsus ringkonnad läbi kaaluma; aga üks asi on
selge, et maanteed tarvis rutemini korda seada, maksku mis maksab,
uusi raudteesid mitte ehitada, ning veeteesid arendada ja korraldada.
Tagasi artiklite lehele
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|