Sisukaart
Fotode kasutamine
ainult autori loal
ja viitega allikale.
webmaster
virtsu@virtsu.ee
|
|
|
|
|
|
|
|
1971 nr. 2 lk. 87-91 Eesti Loodus
Väinamere jääteed
HEINO MARDISTE
Väinameri kuulub Eesti rannikumere kõige karmimate jäätingimustega
piirkonda. Kauakestva jääkatte põhjustab siin mere madalus ja eraldatus.
Jää tekkimisega muutuvad liiklusolud Lääne-Eesti saarestiku ja mandri
vahel raskemaks. Nõrkade tuulte puhul suudavad Virtsu-Kuivastu
ja Rohuküla-Heltermaa liinil kurseerivad praam-jäälõhkujad pakasele
vaatamata laevateed lahti hoida. Erandlikult pehmetel talvedel, nagu
näiteks 1960/61, laevaliiklus ka üldisemalt raskemate jääoludega Rohuküla-Heltermaa
liinil ei katkegi. Tugevate tuulte ja tormidega algav talv võib aga
navigatsiooni lõpetada õige varakult. Tuuled sulevad kanali ja triivivas
ajujääs ei suuda laev endale teed rajada. [...]
Jäätumine algab tavaliselt novembri lõpus madalates lahtedes. Püsiv
kinnisjää moodustub Haapsalu ja Matsalu lahes detsembri keskpaiku
ning mujal Väinameres nädalapäevad hiljem. Lõplikult külmub Väinameri
jaanuari keskel, välja arvatud Hari kurgu ja Soela väina avamerepoolne
osa, kus enamasti ei kujunegi püsivat jääkatet. Äärmusena algas 1959/60.
a. talvel jääteke juba 24. oktoobril, 1929/30. a. talvel aga 30. jaanuaril.
Pehmel talvel külmuvad kinni ainult madalad lahed, väinades esineb
samal ajal vaid ajujääd.
Väga karmidel talvedel võib kogu saartevahe kinni külmuda juba detsembri
esimesel poolel, kusjuures kinnisjää püsib maikuu alguseni. Sõltuvalt
talve karmusest kõigub jääga päevade arv näiteks Virtsus 53
ja 159 vahel (keskmiselt 124). Püsivate külmadega pakseneb õhuke jää
algul kiiresti - 3-5 cm ööpäevas. 30-40 cm paksune jää kasvab juba
aeglasemalt, 1-2 cm ööpäevas. Selline jääkasv ei ole aga pidev, sest
esineb sulasid. Jää kasvu takistab ka lumi. Kaldast mõnesaja meetri
kaugusel on keskmine jää paksus Virtsu, Rohuküla ja Heltermaa vaatluspunkti
andmetel detsembri lõpuks 24 cm. Edasi kasvab jää kuni märtsi lõpuni,
ulatudes 44 cm-ni. Harukordadel on jää olnud 70-75 cm (1960. a. kevadel)
või isegi kuni 80 cm paksune (1940. a. Haapsalu lahes).
Talvekuudel on saarte vahel ja saartelt mandrile pääsemiseks alati
kasutatud jääteid. Kuid kindla kaane all olev meri ei ole mitte igakord
olnud saarlaste abimeheks. 1227. a. jaanuaris kogus Liivimaa
piiskop Pärnu jõe suudmesse suure sõjaväe, et vallutada viimane osa
eestlaste maast. Sakslaste ja nende liitlaste retke üle jää kirjeldab
Läti Hendrik "Liivimaa kroonikas" järgmiselt:
"Ja kui püha missatalitus oli ära peetud, liikusid nad jääd mööda
edasi Saaremaa poole. Aga see oli suur ja tugev sõjavägi, temas oli
ligi kakskümmend tuhat meest. Nad olid korraldatud lahingusalkadeks,
sammusid eraldi väehulkade kaupa oma lippude all, ja kui nad ratsa
ja oma regedega mere jääd tümistasid, tekitasid nad otsekui tugeva
äikese mürinat, mis tuli relvade kokkulöömise tärinast ning mürast,
mehed ja hobused siin ja seal kukkudes ning ennast uuesti jalule ajades
tekitasid. Jää oli ju sile otsekui klaas lõunakaare vihmavalinguist,
mis selle siis üle olid ujutanud, ning neile järgnenud külmamisest.
Ja suure vaevaga liikusid nad üle mere, kuni nad viimselt rõõmuga
Saaremaa randa jõudsid."
Peaaegu 700 aastat hiljem kasutasid talveteed, seekord küll vastupidises
suunas, jälle suured võõramaised väed. 1917. a. oktoobrist
saadik läänesaartel paiknenud Saksa 68. armeekorpuse väeosad tungisid
ööl vastu 20. veebruari 1918. a. Muhu saarelt Virtsu
piirkonda ja järgmisel ööl Hiiumaalt Haapsallu.
Kaua on kestnud komme tähistada jäärada iga 50 sammu järel kadakatega.
Hiiumaa ja mandri vahelise tee keskkohta pandi 14, veerandite peale
7 kadakat. Hobuliiklus saarte ja mandri vahel algas tavaliselt jaanuari
esimesel poolel ja kestis aprilli alguseni. 1925/26. a. karmil talvel
näiteks läksid esimesed jalakäijad Vormsilt Haapsallu siiski juba
27. novembril ja viimased alles 29. aprillil, hobuliiklus kestis aga
2. detsembrist 26. aprillini. Samal talvel sõideti regedega Hiiumaa
ja Haapsalu vahet 4. detsembrist 18. aprillini. Et varem oli jäätee
talviti saarerahva ainus ühendustee mandriga, siis häda sunnil mindi
üle mere ka väga nõrga jää ajal. Sellised sõidud, kus hobused peaaegu
sõna otseses mõttes hüppasid jäätükilt jäätükile, ei lõppenud alati
õnnelikult. Küüdimeesteks olid Muhu ja Hiiumaal Heltermaa mehed, kelle
peamine talveteenistus oligi "passaseeride" vedamine. Väikesekasvulised
saarte hobused olid jääl julged ja osavad. Nagu kirjeldab U. Kesler,
hüpanud hobune üle kaheksajalasest praostki. Nõrga jää ajal seotud
hobusele nöör saba külge ja jooksva sõlmega nöör kaela ümber. Läbi
jää vajunud hobune oodanud kannatlikult, kui teda abistati. Harilikult
tõmmatud hobuse kaela ümber silmus kinni. Tundes, et hing hakkab kinni
jääma, ahminud loom kopsud viimse võimaluseni õhku täis, mille tõttu
muutunud vees kergemaks. Ühisel jõul õnnestunud tihti hobune veest
välja tõmmata. Sõit Heltermaalt Rohukülla võttis hea tee puhul paar
tundi aega.
Üht väga hilist retke 1923/24. a. talvel kirjeldab J. Palm järgmiselt:
"Oli juba mai algus. Tollel kevadel tükeldati Suuremõisas viimane
sakste käes olnud maa asunduskruntideks ja jagati välja. Jagamise
viimaseks päevaks oli 8. mai .... Eks siis paluti Heltermaa mehi,
et olgu need nii kenad ja toogu maakonna riigimaade volinik saarele.
Telefoniga lepitud aja suhtes kokku. Ja siis, kui hilisõhtul öökülm
oli jääd kahutanud, sõitsid mõned Heltermaa mehed üle väina Rohukülla
ja sealt tulistjalu tagasi. Päikesetõusuks jõuti jälle Heltermaal
maabuda. Tol hommikul oli väin nõnda viss, et saksad sõitsid saaniga,
ent päeva poole tugevnes tuul ja õhtu eel läks otse tormiks. Kui Suuremõisas
käijad õhtu eel Heltermaale tagasi jõudsid, oli jääkaane heitnud väin
lainevahus ja ainult rannas lamas talvest jäänud jäätükke." Heltermaa
vaatluspunkti andmeil leidis see aset 2. mail.
|
|
|
|
|
Väinamere jääteed
Eesti Loodus 1971/2 lk. 88 järgi
|
|
|
|
|
Tänapäeval on jääteedel ülekaaluka esikoha hõivanud autod. Liiklus
toimub üle jää Kuivastu - Virtsu (7 km), Heltermaa - Rohuküla
(24 km), Sviby (Vormsi) - Rohuküla (10 km) ja Tärkma - Soela
(10 km) trassil. Kõige varem, harilikult jaanuari teisel poolel
pääsevad jääle sõiduautod Sviby ja Rohuküla vahel. Jaanuari lõpus
- veebruari algul on jää teistelgi trassidel vähemalt 25 cm paks ja
kergete autode sõit lubatud. Liiklus on esialgu hõre, sest takistavad
kohev lumi ja jäärüsid (hiidlastel kahvad). Jää paksenedes
saavad üle mere sõita ka veoautod. 10-tonnise kogukaaluga veoki ohutuse
tagab vähemalt 48 cm paksune jää. Nii paksu jääd on aga harva.
Muhu saart või Hiiumaad mandriga ühendavatel trassidel on jää õhemates
kohtades tavaliselt 25-35 cm, harva 40-45 cm paksune. [...]
Kuna ainult Heltermaa - Rohuküla ja Rohuküla - Sviby trassil registreeritakse
ülesõitnud veokid, siis saame liiklustihedust iseloomustada üksnes
nende teede kohta. Tugeva jääga 1962/63. a. talvel sõitsid esimesed
sõiduautod Heltermaalt Rohukülla 24. jaanuaril, veoautod poole koormaga
lubati jääle 17. veebruaril. Halva jää tõttu Suures väinas sõitsid
üksvahe ka saarlased mandrile läbi Hiiumaa. Kogu talve jooksul kasutas
jääteed 6000 autot. Selle talve jääd on peetud 1928/29., 1941/42.,
ja 1946/47. a. oma kõrval sajandi üheks püsivamaks. Mõnel talvel on
jääteed kasutanud aga ainult paarsada autot. [...]
Tagasi artiklite lehele
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|