|
|
Läbi Muhu väina [1941]
Nikolai Mihhailovski
"Legendaarne Kirov"
Eesti Raamat, Tallinn 1978
27. juunil saabus Daugavgrivasse Punalipulise Balti
Laevastiku juhataja viitseadmiral V. Tributs.
"Kardame teie pärast, Valentin Petrovit, viimaks
jääte siia toppama," ütles ta murelikult
Drozdile. "Kas teate, missugune on olukord rindel?"
Selgus, et Saksa tankid olid jõudnud Daugavani, tekkis
Riia ümberpiiramise oht. Nendes tingimustes sinna jääda
olnuks "Kirovile" ja teistele sõjalaevadele
liiga suur risk. Õhukaitse oli nõrk ... Saksa
raadiojaamad pasundasid kogu maailmale: "Punaste suured
jõud on suletud Riia lahte, nad on sattunud lõksu
ja määratud hukkumisele."
"Veel pole teada, kes lõksu jääb,"
libises Tributsi näole irooniline naeratus. "Kuid
esialgu on tarvis ara minna ..." Aga lahkuda polnud lihtne:
Irbeni väin oli mineeritud, Muhu väin liiga madal,
ja peale selle lebas seal otse laevateel Esimese maailmasõja
ajal uputatud transpordilaev "Krahv Zimmermann" tsemendilaadungiga.
V. Tributs käskis välja kutsuda allüksuste
ja sõjalaevade komandörid ning tüürimehed.
Daugavgrivas ei asunud mitte ainult eskaadri sõjalaevad,
vaid ka allveelaevad ja torpeedokaatrid.
Kui kõik olid kohal, kandis laevastiku juhataja ette
olukorrast rindel ning ütles, et ta tahaks seoses tekkinud
olukorraga teada alluvate arvamust. Ta istus ning kuulas kannatlikult
ara Drozdi, Jegipko, Ossetski ja Trainini. Peaaegu üksmeelselt
arvati, et laevade kohale jäämine ilma tõhusa
kaitseta vaenlase lennuväe vastu oleks liiga suur, õigustamatu
risk. Seda enam, et sakslaste suured jõud liiguvad
Eesti piiri poole, aga seal on laevastiku peabaas Tallinn.
Võib arvata, et sealgi puhkevad karmid lahingud.
Kõik ara kuulanud, ütles Tributs lühidalt
oma arvamuse välja: "Viime laevad läbi Muhu
väina ara. Teist väljapääsu ma ei näe."
"Laevad ei pääse läbi, seltsimees admiral,"
vaidles peatüürimees vastu. "Seal on ju madal.
Peale selle on väina keskel, just käänu kohal,
transpordilaev ..."
"Me süvendame laevatee ja läheme transpordilaevast
mööda. Tõsi küll, "Kirovil" tuleb minna karvapealt ... Kuid seevastu on meil kogenud tüürimees,"
heitis Tributs pilgu vanemleitnant Petsenkole. "Kuidas
teie arvate, Vassili Trofimovits?"
Petsenko, kelle põsed tõmbusid ootamatust kütusest
roosakaks, kinnitas, et teist väljapääsu tõepoolest
ei ole.
"Noh, kui ei ole, asuge siis kohe asja juurde. Teie sõitke
koos hüdrograafidega laevatee läbi, mõõtke
sügavust ja kandke andmed kaardile, aga mina võtan
ühenduse "Balttehfloti" ülema Grebentikoviga
ja käsin Paldiskist viivitamatult bagerid välja
saata. Süvendame ja laiendame laevatee sellise arvestusega,
et hiljemalt kolme ööpäeva pärast saaks
laevad läbi viia."
Nõupidamine tuli katkestada: sõjalaevadele lähenes
vaenlase pikeerivpommitajate järjekordne laine. Paugatasid
õhutõrjesuurtükid, hakkasid ragistama kuulipildujad.
V. Tributs teatas, et bagerid saabuvad lähematel päevadel.
"Aga teie, Valentin Petrovit," ütles
ta Drozdile, "tehke ettevalmistusi äraminekuks.
Aega on vähe, iga minut on kallis."
Eskaadri sõjalaevad ja allveelaevad jõudsid Kuivastu piirkonda. Seal arenes kõik vastavalt
laevastiku juhataja plaanile: "Kirovi" parda aarde
kinnitati hüdrograafialaev "Val". Kaks noort
hüdrograafist leitnanti ronisid tekile ja esitlesid end:
Aleksandr Vitjazev ja Tihhon Kudinov. [...] Koos ristleja
tüürimehega läksid nad hüdrograafialaeva
tekile tagasi ning sõitsid aeglaselt mööda
laevateed, justkui seda kõmpides. Laeva taga lohises
hüdrograafiline traal.
Nad sõitsid kuni väina lõpuni, pöörasid
ümber, uurisid veel kord sügavust, tegid tihti peatusi,
ja hüdrograafid panid faarvaatri äärtel tähised
välja. Retk kestis peaaegu kogu ööpäeva.
Selle aja vältel ei saanud keegi neist silma kinni. Tagasi
jõuti videvikus. Nad tõusid "Kirovi"
tekile ning läksid kõhe kontradmiral Drozdi kajutisse,
kus laevastiku juhataja ja staabikomandörid ootasid juba
kannatamatult mõõtmistulemusi.
[...]
"Pilt on selge," ütles laevastiku juhataja
laua tagant tõustes ning oma saledat pikka kogu sirgu
ajades. "Hakkame süvendama. See on aga ainult
asja üks pool. Aega on vähe ja me saame süvendada
vaid kahes-kolmes kohas, mitte rohkem. On veel üks radikaalne
abinõu: vähendada laeva süvist. Kui palju
teil laadungit on?" pöördus ta laeva komandöri
poole. See hakkas loendama: katlavesi, joogivesi, masuut,
lahingumoon ... Endamisi otsusele jõudnud, ütles
Tributs: "Võtta võimalikult rohkem laadungit
maha, vähendada süvist peaaegu meetri võrra.
Siis polegi mööda madalat sõiduvett nii riskantne
minna."
Ja viitseadmiral andis sealsamas korralduse tuua parda aarde
veelaev, tanklaev, puksiir "Artillerist" ja pargased,
et maha laadida kõik üleliigne, jättes masuuti,
katla- ja joogivett ainult Tallinna jõudmiseks ja laskemoona
lennukite ning torpeedokaatrite võimalike rünnakute
tagasitõrjumiseks.
Öövaikuses oli kuulda veelaeva ja tanklaeva mürinat,
mis olid tulnud "Kirovi" parda aarde, teise parda
aarde sildus puksiir "Artillerist". Sellele laaditi
ümber sadu mürske, millest igaüks kaalus umbes
sada kilogrammi. Laoruumidest tõid meremehed välja
tagavaraosi, detaile, seadmeid. Varsti tuli Paldiskist bagerite
karavan koos liikurpargastega, mida ülekohtuselt hüüti
mudakäiadeks, sest neile laaditi põhjast võetud
vedelat pinnast pulpi.
Ja veel üks nimi peaks minema ristleja "Kirov"
päästmise ajalukku. Kahjuks on möödunud
liiga palju aega ja praegu ei mäleta keegi enam tema
nime. On vaid teada, et ta oli insener, "Balttehfloti"
esindaja. Võib-olla aitab selle raamatu ilmumine tema
nime välja selgitada. Ta tuli käravani eesotsas
köhale ja, saanud teada, missugune hiigelmahuga töö
tal ees seisab, ei imestanud, ei hakanud vaidlema, tõestama,
et see on võimatu, kuigi tal oli selleks alust. Ta
jäi mõttesse ja lausus lühidalt:"Kui
on tarvis, teeme ara."
Pärast jutuajamist laevastiku juhatajaga istus ta, pliiats
käes, maha ja hakkas arvutama: ühe bageri võimsus
on kuni tuhat kuupmeetrit tunnis. Aga siin tuleb üles
tõsta kümneid tuhandeid kuupmeetreid. Ta võttis
oma rahva kokku - need olid eraisikud, kelle hulgas oli üsna
palju naisi, - ning selgitas, mida tuleb teha, ja lõpetas
talle omase ütlemisega:"Kui on tarvis, teeme ara."
Algas enneolematu häire. Mehhanismidele anti täiskäik,
neist püüti välja pigistada kõik võimalik.
Trumlid pöörlesid, tõstsid üles meremudaga
täidetud koppasid. Kuidas sai siin arvestada norme ning
tehnilisi normatiive.
Aeg-ajalt ilmusid Saksa lennukid, heitsid pomme, tulistasid
töötavaid inimesi kuulipildujatest. Niisugustel
puhkudel jooksid kõik laiali, aga vaevalt olid lennukid
tagasi lennanud, kui uuesti kohad sisse võeti ning
visalt tööd jätkati.
Laevastiku juhataja ja Drozd jälgisid ristleja tühjakslaadimist,
seda, kuidas meremehed kontrollisid miinitõrje-mähist,
et see oleks korras, kui vaenlase magnetmiinid peaksid ette
juhtuma. Siis kihutasid nad torpeedokaatriga bagerite juurde,
jälgisid seal tööd ja kiirustasid inimesi tagant.
Seejärel pöördusid nad laevale tagasi.
Viimaks jõuti ristleja ümberlaadimisega lõpule,
faarvaatrist tõsteti üles viimaseid tuhandeid
kuupmeetreid pinnasemuda. Tributsi juurde tuli väsinud,
napisõnaline "Balttehfloti" esindaja, kes
mitu ööd järjest polnud sõba silmale
saanud, ja kandis ette:"Ülesanne on täidetud,
sõidutee on süvendatud!"
Mitte keegi ei unusta ööd vastu 1. juulit 1941.
Ristleja "Kirov" hiivas ankru. Puksiirid tirisid
teda mööda faarvaatrit. Mere kohal hõljus
uduvine. Kohati udu tihenes ja silmapiir polnud üldse
nähtav. Muide, ilma üle ei kurtnud keegi. Vähemalt
võis loota, et Saksa lennuvägi neid ei märka.
Meremehed jälgisid pingsalt iga kahtlast laineharja.
Kõrgel sillal seisid ühed ja samad signalistid.
Ainult käärpikksilma juures vaheldusid vaatlejad
iga poole tunni tagant: seal oli silmade pinge väga suur.
Tüürimehesillal seisid ühtejärge tüürimees
Petsenko ja hüdrograafid Vitjazev ja Kudinov. Aeglaselt
liikus mööda süvendatud teed "Kirovi"
hiiglaslik siluett ja tema järel teised sõjalaevad.
Ettevaatlikult sõideti kogu öö. Saabus hommik.
Läks valgeks, kuid uduloor ei hajunud. See oligi kõige
parem. Madal pilvitus ja halb nähtavus varjasid endiselt
ristlejat võimalike õhurünnakute eest.
"Alguses aitasime masinatega kaasa," jutustas V.
Drozd laevastiku staabiülemale kontradmiral J. Pantelejevile.
"Siis aga paiskus äkki ahtri tagant punast liiva
üles, hakkas ujuma igasugust sodi. Panime masinad seisma.
Ristleja kere puutus vastu põhja, aga me ei hoolinud
põrmugi. Oli vaja käsutada pimedat aega, rutata.
Uuesti anti kõige aeglasem käik edasi. Laev hakkas
tasakesi liikuma. Orienteerusime poide nõrkade tulede
järgi, püüdes mitte laevatee piiridest välja
minna. Siiski oli uuesti tõuget tunda ja me jäime
kivipangale kõvasti kinni. Panime masinad seisma, hakkasime
puksiiritrosse vedama. Kui palju neid katkes! Aga ristleja
nina istus kangekaelselt madalal. Sellelt neetud madalalt
pääsemine nõudis ebainimlikke pingutusi.
Viimaks liikusime faarvaatri keskele ja jätkasime ettevaatlikult
oma teekonda ..."
Pärast keskpäeva tekkis vahiurnaali märkus:
"1. juulil kell 13.45 jõudis ristleja väinast
läbi ja andis puksiirid vabaks."
Alles siis ohkasid kõik kergendatult. Kogenud meremehed
juhtisid "Kirovi" avamerele, ja veel nõnda,
et ta ei saanud isegi kriimustada, ehkki laeva kiilu eraldas
tihti põhjast vaid mõni sentimeeter.
Tagasi artiklite lehele
|
|
|