2. okt. 1998 Õpetajate
Leht
Kunagine kolhoosiesimees aasta õpetajaks
ÜLO TIKK
Mulgimaal sündinud-kasvanud mees on kündnud maad, taevast
ja merd. Õppinud sõja-, kala- ja parteikoolis. Kuuekümne
viienda eluaasta künnisel sai kõrgkoolist kätte pedagoogidiplomi.
Kogu oma teadliku elu ligemale 40 aastat on ta ehitanud
endale monumenti: Virtsu kooli. Selline võiks olla Virtsu Põhikooli
direktori Mart Leiumaa lühiiseloomustus. Õpetajate
päeva puhul omistati Mart Leiumaale Aasta Õpetaja tiitel.
Esimeses Eesti Vabariigis sündinud perepojalt pole ilmselt
sünnis küsida, kas ta lapsena unistas kolhoosiesimehe
ametist. Või tahtsite juba siis koolmeistriks saada?
Mulgimaal Abja-Paluoja külje all sündinud talupoiss oleks
ilmselt taluperemeheks hakanud, aga sõda lõi elu ja
saatused segi. Kõik taluperemehed kuulusid Kaitseliitu ja
see sai minu isale saatuslikuks. Ta arreteeriti 1945. a algul ja
alles nüüd, arhiivide avanemise aegu, sain teada, et lasti
paar kuud hiljem Norilski vangilaagris maha. Emapoolses, Kiilaspeade
suguvõsas olid küll kõik õpetajad. Olin
pärast sõda oma onu, dirigendi ja muusikapedagoogi Ants
Kiilaspea juures redus, et mitte Siberisse sattuda.
Õppisin tolleaegses 17. keskkoolis ja olin suur muusikahuviline.
Kuulasime poistega BBC-st kerget muusikat, õppisime lood
ära ja mängisime need oma tantsuorkestriga maha. Mängisin
viiulit, mandoliini ja klaverit. Ehkki keskkooli klassitunnistusel
olid viied, sain lõputunnistuse klassijuhatajalt kätte
alles pärast kooli lõppu. Julgeoleku arvates rahvavaenlase
poeg keskkooli lõputunnistust ei väärinud. Siiani
olen pettunud, et ei ole saanud elus seda, mida tahtsin. Viisin
oma klassitunnistuse konservatooriumi ning mind võeti koorijuhtimise
ja muusika ajaloo erialale vastu. Septembri alguses saadeti meid
Kuusalu kanti kolhoosi kartuleid võtma. Naastes leidsin,
et olen eksmatrikuleeritud. Kui läksin asja uurima, käratas
üks ametnik: "Teie koht ei ole nõukogude kõrgkoolis,
vaid sõjaväes. Seal tehakse teist mees."
Taevalaotust vallutamas
Kuidas siis nii, et konservatooriumi ei kõlvanud, aga
sõjakooli, ja veel lennuväekooli, kursandiks küll?
Sõjaväes imelikul kombel ankeeti ei uuritud. Peaasi,
et keskharidus oli olemas. 1950. aastal oli see Venemaal üsna
nõutud haridustase. Õppisin Jaroslavli lähedal
lennuväe sõjakoolis, seal sai minust ka partei liige.
Vabatahtlikult sunniviisiliselt, nagu tol ajal kombeks, sest sõjaväes
on käsk vanem kui meie. Ohvitseriks ei jõudnud saada,
sest praktikale saadeti meid Taga-Kaukaasia sõjaväeringkonda.
Eesti poisse Eestisse teenima ei lastud. See oli Stalini surma järgne
aeg, väeosas tõstsid ohvitserid mässu ja tahtsid
välja kuulutada Gruusia vabariigi. Need mehed pandi seina äärde
ja lasti maha. Ebaustavateks loeti ka karjalasoomlased, eestlased
ja Lääne-Ukraina poolakad, kes sõja ajal olid Saksa
okupatsiooni all elanud. Meid saadeti nelja tuule poole laiali.
Niipalju siis ohvitserikarjäärist.
Tulin koju ja astusin kalandustehnikumi, kus mulle kohe öeldi,
et ära loodagi laevajuhina merele pääseda, viisat
sinu ankeediga ei saa. Ega saanudki. Töötasin insenerina
"Ookeanile" alluvas mereuuringute inspektsioonis, kui
mul minu suureks üllatuseks kraest kinni võeti ja partei
käsul kalurikolhoosi Virtsu Kalur esimeheks pandi. Töötasin
sel ametipostil 1959.1976. Siis ühendati väikesed
kalurikolhoosid suureks Lääne Kaluriks. Mina jäin
Virtsu osakonna juhatajaks.
Monumenti rajamas
Kuldsetel kuuekümnendatel, kui kolhoosid olid juba jõukust
kogunud, hakati üksteise võidu uhkeid koolihooneid ehitama.
Kuulu järgi on tänase Virtsu Põhikooli ehituse
juures suuresti ka teie käsi mängus.
Eks ta nii juhtus olema küll, aga seda maja on jupiti ja jaokaupa
ehitatud üle 30 aasta ja ikka pole see veel niisugune, nagu
mina seda näha tahaksin. Kui ma Virtsu tulin, asus kohalik
algkool natsionaliseeritud eramajas, mis tuli omanikule tagasi anda.
Kõigepealt kohendasime mõisaaegse talli algkooliks.
See sai avatud 1964. aastal. Hiljem, kui tekkis vajadus 8-klassilise
kooli järele, planeeriti kahekorruseline juurdeehitus. Praegust
koolihoone juurdeehitust hakkasime planeerima 1995. aastal. Ehitasime
mõisatallile klassitubade tarbeks peale teise korruse ja
kõrvale ajakohase aula. Projektis püüdsime tabada
möödunud sajandi mõisaarhitektuuri hõngu.
Sellest ka võlvkaared ja sambad. Tulevikuunistus on kunagisele
juurdeehitusele veel spordisaal peale ehitada.
Olen seda meelt, et maakool peab olema kogu asumi kultuurikeskus.
Mõni aasta tagasi põles meil rahvamaja maha, nüüd
on meie aula kogu Virtsu rahvale avatud.
Sügiseks saime valmis kaasaegse automaatse katlamaja. Tühjaks
jäänud ruumi tahame sisustada poiste tööõpetuse
klassi ja endisesse tööõpetuse klassi kokku tuua
küla ja kooli raamatukogu. Nii tihenevad sidemed kohalike elanike
ja lapsevanematega veelgi.
Ühtlasi loodame suurendada laste lugemislusti, sest ega tänapäeva
lapsed eriti lugeda armasta. Meil on praegu korralik raamatukogu
ja hea meel on näha, et lapsed tahavad sinna igal vabal hetkel
tulla. See on meie õppealajuhataja ja raamatukoguhoidja Saima
Pikkase pika pingutuse vili.
Käänuline tee kooli
Kuidas juhtus, et kunagine kolhoosiesimees ja Virtsu Kalatööstuse
juht sattus kooli? Äkki passib siinkohal rahvaütlus, et
vana arm ei roosteta, või lõid välja Kiilaspeade
suguvõsa koolmeistrigeenid.
Tont seda teab. Tegelik elu on hoopis proosalisem või, nagu
ütleksid Zaporozhje kasakad: mina sinu sünnitasin, mina
sinu ka tapan. Partei võttis mind Virtsu Kalatööstuse
juhi kohalt maha. Väideti, et olen takistanud Haapsalu rajooni
põllumajanduslikku tootmist. Kalatööstuse laienedes
olin toonud töölisi Kasarist ja Lihulast, meil teenis
rohkem. Viimased kümmekond aastat pole kalatööstus
jalgu alla saanud. Esimest korda selle aja jooksul, mil siin olen,
on hirm Virtsu tuleviku pärast. Mehed käivad juba Tallinna
ja Pärnusse tööle.
Pärast kalatööstust jäin koduseks, sest 1983.
a läbielatud infarkt andis tunda. Kaua ma kodus olla ei saanud.
Kooli õppealajuhataja Saima Pikkas kutsus kooli ajalooõpetajaks:
"Tule ükskord inimeste sekka." Partei käsul
olin lõpetanud Leningradi Kõrgema Parteikooli Tallinna
filiaali politoloogi-ajalooõpetajana. Ajalugu on mulle alati
istunud. Olen koostanud isegi kodu-uurimusliku materjali Virtsu
kohta, aga see oli oma aja kohta liiga apoliitiline.
Siiski tulin 1987. a kooli üpris kõheda tundega, ei
teadnud, kas saan hakkama. Vaatasin staazhikatele õpetajatele
nagu koolipoiss alt üles. Algul mõtlesin, et ajaviiteks
võin ju mõned tunnid anda, aga ma ei oska ühtegi
tööd ajaviiteks teha. Nii jäingi, kuni viis aastat
tagasi õpetajad mu direktoriks valisid.
Kuldaväärt õpetajad
Maakooli õpetajaid on materdatud, et neil pole haridust
ja koolil seepärast taset. Kuidas on lood Virtsus?
Virtsu koolis on kuldaväärt õpetajad, kõrgharidusega
õpihimuline rahvas. Kevadel lõpetasime nelja-aastase
täiendusõppeprogrammi "Kooliuuenduslane",
mille oleme ise välja töötanud ja TPÜ-ga kooskõlastanud.
See oli ainulaadne võimalus ennast täiendada, sest TPÜ
ja TÜ lektorid sõitsid ise Virtsu kohale. Koolitus lõppes
teaduskonverentsiga, kus kõik said tunnistuse. Programm sundis
mindki vanuigi ennast kokku võtma ja sooritasin TPÜ
juures eksternina pedagoogieksamid. 12. juunist olen diplomeeritud
pedagoog. 1. novembrist alustame uut nelja-aastast psühholoogiaalast
täiendusõppeprogrammi.
Koolimaja ehitamisel pidasime silmas, et munitsipaalkooli õpetajal
oleksid suurepärased töötingimused: raamatukogu,
videoteek ja arvutiklass, vaba aja veetmise võimalused. Meil
on parimad filoloogid, hea füüsika-, keemia- ja geograafiaõpetaja.
Igati arvestatav folklooriring, mille õpetaja ja õpilased
käivad ümbruskonnas lugusid ja laule kogumas ning hiljem
kogutuga üles astuvad. On akadeemilise haridusega muusikaõpetaja,
kes õpetab lastele ka solfedzhot ja klaverit.
Kõike seda oleme teinud arvestusega, et ükskord kasvab
Virtsu Põhikool gümnaasiumiks. Miks mitte, meie lõpetanud
on läinud edasi õppima Noarootsi Gümnaasiumi, Gustav
Adolfi, Westmanni Gümnaasiumi ja mujalegi. Gümnaasiumi
mõte polegi utoopia. Kui ainult lapsi jätkuks (ehk teisisõnu,
peamine tööandja kalatööstus jalad
alla saaks) ning vald meie mõtetega kaasa tuleks.
Hanila vald
Hanila vallas on teadupärast kolm kooli: Virtsu ja Vatla
põhikool ning Kõmsi Lasteaed-Algkool. Kuidas vallavolikogu
haridus- ja kultuurikomisjoni esimees Mart Leiumaa end nende vahel
jagab?
Komisjoni esimehe amet on koolijuhile muidugi lisakoormus, aga
seegi töö tuleb ära teha. Nii saab haridusküsimuste
arutelul sõna sekka öelda ja koolide seisukohalt on
see tihti hädavajalik. Südametunnistus ei luba naaberkoolidele
liiga teha, seda pattu pole enda peale võtnud. Kõige
rohkem on probleeme bussiliiklusega. Ehkki lähemal elavad lapsed
käivad kooli jalgrataste ja talvel suuskadega, kulub sõidu
peale tuhat krooni päevas. Tuleb kusagilt näpistada või
otsida sponsoreid, kes sõiduraha kinni maksaksid. Seni oleme
suutnud selles naabreidki aidata.
Tundub, et Läänemaad juhivad õiged mehed. Kooli
aula seinale kinnitasime pronksplaadi, kus on kirjas nende nimed,
kes seisid hea koolimaja ehituse eest. Need on pedagoogist maavanem
Hannes Danilov ja agronoomist vallavanem Arno Peksar,
aga ka sponsorid. Jäägu plaat koolilembeseid mehi meenutama.
-------------------------------------------------------------
Võõrkeeleõpetaja Piret Kelgo: "Meie
direktor on suurepärane, inimlik juht, kes kooli majandamises
tunneb ennast nagu kala vees. Hindan tema oskust mitu sammu ette
näha ja elu perspektiivitundega vaadata. Meie siin Virtsus
ei ela tänases päevas. Direktor mõtleb sellele,
et õpetaja saaks oma tööd homme ja tuleval aastal
veelgi paremini teha. See annab kõigile turvatunde, et sinust
hoolitakse."
Veel koolirahva arvamusi
Õppealajuhataja SAIMA PIKKAS: "Tunnen Mart Leiumaad
1965. aastast. Ta oli juba siis väga koolilembene mees. Tänu
temale on Virtsu kool kasvanud. Ajalugu on tema lemmiklaps ja ta
oskab selle vastu huvi äratada. On väga hea suhtleja,
õpilased hoiavad teda. Hea ja inimlik ülemus."
Kooliteenija LEONORE ROSENUP: "Olen koolis olnud sama
kaua kui direktor. Ega paha sõna saa küll öelda.
Peab koolis korda ja peremehekätt on tunda. Lisaks veel hea
majandusmees see viga on tal igal pool töötades
küljes olnud."
Huvijuht LIIA VIITA: "Tunnen teda üle kahekümne
aasta, sest minu abikaasa töötas temaga koos. Koolis olen
olnud vähe aega, varem töötasin lasteaias. Meie direktor
on igal tööpostil ettevõtlik mees olnud. Lahke
sõnaga ülemus, kes ennast tähtsaks ei tee. See,
mida ta kooli heaks on teinud, väärib ülivõrdes
tunnustust."
Tagasi artiklite lehele
|