Sisukaart
Fotode kasutamine
ainult autori loal
ja viitega allikale.
webmaster
virtsu@virtsu.ee
|
|
|
|
|
|
|
|
3. mai 2001 Maaleht
Tooniandev loomekivi
HELLE PERENS, paegeoloog
Paekivist loodu kannab eestlase loomuse ja rahva ajaloo pitserit
Maakivist rändrahnud on alati olnud käepärane värvikas
materjal ehitise seina panemiseks, kiviaia ladumiseks, hauakivi valmistamiseks
ja raidkivina kasutamiseks. Neile kividele on tihti loodus ise andnud
huvitava kuju. Ehitistes on maakivi sageli kasutatud koos paekivi
ja tellisega, mis tavaliselt lisab üldmuljele sära. Maakivi
tähtsust alahindamata peab siiski tõdema, et tegemist
on mujalt, jääga siia kantud materjaliga.
Lõuna-Eestis paljanduv devoni liivakivi on samuti meile omane
looduskivi, kuid sellest kujundatud kaunite vormide loomise au ei
kuulu inimesele inimloomingu jaoks on see kivi liiga pude.
Kasutamiseks sobiv, päriselt oma kivi on meil vaid ordoviitsiumi,
siluri ja osaliselt devoni vanusega paekivi. Paes kivistunud asukaid
võime kaudselt iseenda eellasteks pidada.
Paasi on ka mujal maailmas rohkelt. Meie oma erineb sellest vaid üksikasjadelt,
mis teevadki tast Eesti pae. Azhuurse Pariisi Jumalaema kiriku, mis
on samuti paekivist, oleks saanud ehitada ka Eesti paest, kuid meie
paest loodu on hoopis askeetlikum ning kannab oma rahva loomuse ja
tema ajaloo pitserit.
Teadlik valik
Kirikute ehitamisega algas teadlik paekivi valik, see tähendab,
et Eesti esinduspae liigid on tuntud juba sajandeid.
Enne kirikute ehitamist oli paekivi valik juhuslik. Maalinna kaitsemüüri,
kalme ja paepõranda tarvis kasutati kergesti kättesaadavat
kivi lähiümbrusest. Kirikute ehitamisel avastati ja võeti
kasutusele XIIIXIV sajandi Eesti parimad ehituspaetüübid,
mis on jäänud kasutusele tänaseni.
Uusi paetüüpe lisandus rohkesti, kui XVIIIXIX sajandil
hakati kivist mõisa- ja taluhooneid ehitama. Nendest uudiskividest
on aga enamik unustusehõlma vajunud, paemurrudki juba kõrge
metsaga kaetud.
Suhtumine paesse kui ehitusmaterjali ning paest tehtusse pole olnud
ega ole ka praegu kõikjal Eestis ühesugune.
Kahtlemata on enim tähelepanu pööratud paele kui ehitusmaterjalile
Lääne-Eestis kunagisel Saare-Lääne piiskopkonna
alal, mis paiknes kõige lähemal suurele eeskujule Ojamaale.
Ojamaa ehk Gotlandi uhked paekirikud, mida on saja ringis, olid enamikus
juba algkujul olemas, kui Eestis alles hakati paekirikuid ehitama.
Hämmastav on aga see, et suurem jagu Gotlandi kirikuist on ka
praegu korras ja avatud külastajale tasuta terve päeva.
Saaremaa kunstirikkus
Lääne-Eestist Ida-Eesti poole liikudes on tunda Ojamaa mõju
vähenemist paearhitektuurile, järjest vähem kohtab
vägevaid paeportaale, külluslikke raidraame akendel ja paetähiseid
haudadel.
Mõisa- ja taluehitistes sellist selget piiri pole. Kõikides
paestes maakondades on osatud kohaliku pae omadusi ja võimalusi
hinnata ning kivi kasutada.
Piirkonniti on meie suhtumine paekasutusloosse erinev, mistõttu
on näha ka täiesti vastandlikku käitumist lugupidamist
väärivate vanade mahajäetud paemurdude, lubjaahjude,
kabelite, kalmistute, mõisa- ja taluhoonete ning kirikute suhtes.
Paest kirikute, kalmistutähiste ja uhkete raidtöödega
taluhoonete poolest Saaremaast rikkamat maakonda Eestis ilmselt pole.
Keskajal konkureerisid Saaremaal Kaarma dolomiidiga vaid mõned
ehituspae liigid Muhu ja Maasi sibulpaas ning Muhu rahkjas
paas. Kuna valdav osa Saaremaa keskaegsete kirikute raidtöid
on Kaarma dolomiidist, siis võib igati ühineda Helmi
Üpruse mõttega: Saaremaa kirikute erakordne
kunstirikkus tõstab Saaremaa dolomiidi väärismaterjalide
hulka.
Kaarma dolomiidi kohta käivad ka Saaremaalt pärit, Viljandi
Jaani kirikuõpetaja Jaan Tammsalu sõnad:
olen
kirikusse, kus teenin, püstitanud Saaremaa dolomiidist altari
ja nii on ligi 5 tonni Saaremaad muudetud selle kauni kiriku kõige
pühamaks paigaks.
Kaarma dolomiidist nurgakvaadrid, karniisid, avaraamistused, sambad
ja postid kaunistavad ka paljude mõisate hooneid ja mitte ainult
Saaremaal, vaid ka teistes maakondades. Kaarma dolomiit kui Eesti
kõige laiema kasutusareaaliga paeliik on meeliskiviks ka nüüdisajal
monumentide valmistamisel ja hoonete välisviimistluses.
Rõngasristide maa
Mõisa- ja taluehitiste aegu tuli Saaremaal lisaks Kaarma dolomiidile
kasutusele veel hulk paeliike, nagu Tagavere, Selgase, Igaküla,
Ohtja, Putla, Vätta, Kavandi jt, millest kasutusse on jäänud
vaid Selgase ja Tagavere dolomiit.
Ungru kivi tõstavad Eesti esinduspae liikide hulka keskaegsetes
(XIIIXVI saj) Ridala, Martna, Noarootsi ja Haapsalu linnuse
kirikuis loodu ning rohked ajahambale väga vastupidavad rõngas-
ja tavalised ristid XIXXX sajandist. Ainulaadne on rõngasristide
rohkuse poolest Vormsi kalmistu. Ungru kivi jätkab oma võidukäiku
ka praegu tänu oma tugevusele ja omapärasele siseehitusele,
mis tuleb ilmsiks alles tänapäevases lihvivas ja poleerivas
paetööstuses.
Vägevust on ka Kurevere punaste kirjadega dolomiidil, mis leidis
samuti kasutamist keskajal Hanila kirikus nurgakvaadritena,
hiljem Virtsu linnuses ning XIX sajandil Kõmsi kiriku
ja mitmete mõisate ehituses isegi väljaspool maakonda,
näiteks Paatsalu mõisas. Ehitiste seintes võib
leida aga veel kümneid teisi paeliike, mis on pärit Nõmmkülast,
Saarekülast, Lähtrust, Tuudilt, Kirblast, Kullamaalt ja
ka naabermaakondadest.
Hiiumaal on paesemad saare põhja- ja lõunaosa, kus avanevad
paekivid on väga erinevad. Heade ehituslike omadustega kohalikud
liigid tulevad ilmsiks Kõrgessaare mõisa ehitistes,
Kassaris ja Suuremõisas. Viimases ongi kasutatud Hilleste
murru ilusat halli valgete korallidega lubjakivi. Kirikute raiddekooris
ja kalmistutähistes valdavad siiski võõrkivid
Ungru kivi, Kaarma dolomiit, Lasnamäe ehituspaas, Vasalemma marmor.
Pastelsetes toonides
Nehatu, Oidrema, Mihkli, Kaisma ja Anelema dolomiidid on kõik
head plaatjad kollaka, hallika või roheka tooniga ehituskivid,
millest on loodud palju talu- ja mõisahooneid. Mihkli paemurru
paas päästis 1867. aastal koguni paljud Vigala mõisa
talupojad näljasurmast. Ehitiste raidtöödeks ja kalmistutähisteks
on Pärnumaal sageli eelistatud jällegi Kaarma dolomiiti,
Ungru kivi ja Vasalemma marmorit.
Orgita dolomiit, mille kasutamine sai alguse XIV sajandil Märjamaa
kiriku raidtöödes, on Eesti parim raidpaas, mis on leidnud
väljenduse XIVXX sajandil Tallinna, Rapla-, Järva-,
Lääne- ja Harjumaa raidtöödes.
Tallinnas Suurel Rannaväraval paikneva Orgita dolomiidist Gert
Koningki (1532) loodud raidreljeefi on peetud imetlusväärseks
näiteks kivi kunstilise töötlemise võimalustest.
Sellest imelisest kivist näikse olevat ka Vigala kirikus paiknev
Eesti vanim (XIV saj) paerist.
Juba aastaid Paides peetavatel paepäevadel harjutavad Orgita
dolomiidi kallal meeleldi kätt ka tänapäeva skulptorid.
Paepäevi on peetud ka Orgital, kus valminud paeseaded paigutati
Märjamaale.
Raplamaal paikneb ka üks vähestest puhta paearhitektuuriga
kirikutest.
Rõngaspae võlu
Kuru ilusat massiivset kollakat lubidolomiiti on peaaegu võimatu
leida vanas täielikult metsastunud Kuru paemurrus, kuid täies
hiilguses on see nähtav keskaegsetes Ambla ja Järva-Madise
kirikute sisemistes ning välimistes raidtöödes, mõisa-
ja taluhoonete avaraamistuses, nurgakivides. Vastukaaluks Kurule on
Mündi paemurd lausa hiilgavas korras tänu uutele maavaldajatele,
kes pole paljuks pidanud korrastada murru seinad, rajada murdu kiviktaimla,
sillutada teid ja istutada puid.
Mündi ilusat rohekat dolomiiti võib näha keskaegse
Koeru kiriku, Reopalu kalmistu ja Esna kabeli raidtöödes.
Üsna ebameeldiva kogemusega tuleb kokku puutuda aga XVIIIXX
sajandil agaralt kasutatud Vodja paemurrus. Selleks et pääseda
vaatlema viimast alles jäänud paeseina, tuleb sõtkuda
loomakorjuste kuhjal. Vodja kollaka dolomiidiga saab tutvuda Vodja
mõisa ehitistes, eriti ilus on paeladu viinavabriku varemetes.
Rõngaspaas on üks Eestis esinevaid paeliike, mis levib
Läänemaast Virumaani ning kõikjal on seda osatud
hinnata kui head ehituskivi.
Järvamaa paerikkus sellega veel ei lõpe. Kvaliteetset
ehitus- ja tänapäeva tarbeks sobivat viimistluspaasi võib
leida Purdis, Arros, Kuusnal, Karinus, Paides, Nurmsil, Koigis, Laimetsas,
Järva-Jaanis, Metstagusel, Tõreveres, Väinjärvel,
Jootmel jm.
Järvamaal on ka oma üllatuskivi, mis Kolu mõisa kabeli
tugipiilarites läheneb oma võimsuselt Kaarma dolomiidile.
Sama kivi on kasutatud Türi kiriku torni (XIX saj) sokli ehitamiseks
ning arvatavasti ka mujal. Kahjuks ei selgunud selle vägeva kivi
paemurruline kuuluvus.
Vasalemma sätendav marmor
Vasalemma ümbrusest murtud marmorilaadne valkjashall kuni tumehall
jämedakristalliline lubjakivi, mille kasutusaeg ulatub XIIIXX
sajandini, on kindlasti üks Eesti esinduspae liikidest.
Seda kivi leiab nii ehitiste välisseintes küll murtult,
saetult ja klombitult kui ka portaalides, karniisides, avapiiretes,
lukukivides ja aiapostides. Siseviimistluses on kasutatud seda kaunist
kivi poleeritult seinte katteks, kaminateks jm.
Kõige laiemat kasutamist on Vasalemma marmor leidnud ristikivina.
Eestis polegi vist Vasalemma kivist ristita kalmistut. Harjumaal aga
on enamik paeriste sellest kivist. Ristitööstuse hiilgeaeg
oli XIX sajandi keskpaigast kuni möödunud sajandi keskpaigani.
Üks ilusamaid Vasalemma ristide kollektsioone on Vilivalla vanal
kalmistul, kus eriaegseid ja -tüübilisi riste on sadakond.
Võsast puhtal ja niidetud rohumaaga kalmistul on ristid palju
paremini säilinud kui halvasti hoolitsetud kalmistul. Näiteks
Harju-Risti vanal kalmistul on võssa uppunud ristidest pooled
lagunenud. Hoopis kõhe hakkab aga kultuurimälestiseks
tunnistatud Harju-Risti EAÕ kalmistu jäänustele sattudes,
kus prügimäe alt on näha vaid kümmekond purustatud
Vasalemma kivist risti.
Harjumaa idaosas omandab Vasalemma kiviga võrdse tähtsuse
veel üks Eesti esindupae liikide hulka kuuluv kivi Lasnamäe
lademe ehituskivi, mida on kasutatud, Jõelähtmel, Kostiveres
ja Valklas.
Tagasi artiklite lehele
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|