22. juuni 2002 Lääne
Elu
Hanila volikogu eelistab maantee rajamist
läbi Virtsu
KAIRE KORPE
Hanila vallavolikogu eelistab Saaremaa sillaks vajaliku maanteelõigu
rajamist läbi Virtsu aleviku, kuigi sellele jääb ette
paar maja ja tosin krunti.
Ideaalset varianti pole, ütles Hanila vallavanem
Arno Peksar. Maantee tuleks elamuist võimalikult kaugele.
Napilt jäi volikogus peale vallavalitsuse ettepanek rajada
trass Majaka tänava lähedalt. Mõlemale poole tee
äärde jäävad elamud ja esialgseil andmeil kaks
maja koguni trassile ette.
Rahvas on teadmatuses
Kohalikke teeb murelikuks, et otsused on juba langetatud, aga nendega
pole keegi nõu pidanud. Kui maanteelaiendust arutati,
aeti rahvas kokku, tuulegeneraatorite korral samuti, püsiühenduse
kohalt pole aga piuksugi, ütles Majaka tänava elanik
Endel Eirand. Tema sõnul valavad kaks vanainimest, kes aimavad,
et nende maja võib just teele ette jääda, juba
pisaraid.
Peksar kinnitas, et läbirääkimiste aeg on alles
ees. Volikogu eelistust kaalub maanteeameti tehnoosakond ja alustab
sobiva variandi leidmisel kohe läbirääkimisi inimestega,
kelle maad jäävad tulevasele trassile.
Virtsu rahvas on veendunud, et sild peab tulema, keegi ainult ei
taha, et see tema akna alt läbi läheks, märkis vallavanem.
Endel Eirand pakkus võimalikku lahendust, et ühendus
tuleks kaugemalt läbi metsa. Teele jääks ette vaid
paar tühja maja. Uusi variante ei arvesta vald aga enne, kui
maanteeamet on senipakutu tagasi lükanud.
Maanteeameti variant, mille põhjal läheks tee ümber
Virtsu asula ja jookseks Virtsu maanteele Puhtu tammi kaudu, volikogule
ei sobinud. Vallavanema sõnul on vähemalt 25 inimest,
kellega peaks sel puhul läbirääkimisi pidama. Virtsu
jääks siis kahe maantee vahele, praegune Virtsu maantee
jääks aga kruusatee seisu. Aukude lappimine jääb
teisejärguliseks, talvel lükatakse teid lahti üle
päeva, kirjeldas Peksar, miks maanteeameti variant vallavolikogule
ei sobinud.
Hinna võib kõrgeks kruvida
Läbirääkimisi peab maanteeamet praeguse kava kohaselt
pidama tosina inimesega. Kui kas või üks neist ei nõustu
kaupa tegema, jääb asi katki. Kes tahab oma maad
kallilt müüa, sellel on see võimalus, ütles
Peksar.
Ei tea, kuidas see läbirääkimine käima
hakkab jurist tuleb nutvat mutikest pikali rääkima,
oli Eirand skeptiline.
Kui tsooni jääb terve kinnistu, on Peksari sõnul
võimalus nõuda uut maja ja valuraha. See on
olnud riigi senine käitumismall, ütles ta. Vallavanema
teada kavatseb üks mees küsida hektari maa eest peaaegu
miljon krooni.
Maanteeameti peadirektori asetäitja kt Peeter Skepasti sõnul
tuleb läbirääkimistel lähtuda seadusest ja maatüki
väärtusest.
Skepasti sõnul on võimalik, et maid hakatakse kokku
ostma tuleval aastal.
Sillaehitus võib alata kolme aasta pärast
Kuigi valitsus pole Saaremaad ja mandrit ühendava silla ehitamist
heaks kiitnud, käib vilgas ettevalmistustöö. Teede
ja sideminister Toivo Asmer nimetas oma viimasel Hanilavisiidil
ideaalseima variandina sillaehituse algusajaks aastat 2005.
Hanila valla üldplaneering hakkab jõudma lõpule,
sel põhjusel peab Peksari sõnul saama selgeks ka trassivariant.
Kui püsiühendus ära jääb, ei rajata ka
lisateejuppi, sest üldplaneering ei kohusta millekski.
Lääne Elu juhtkiri
Võtke rahulikult
Virtsulased on ärevil: kelle õuest läheb läbi
uus Saaremaa sild, kes peab oma turvalisest elamisest loobuma? Ärevil
on ka vallavalitsus: mis saab, kui sild ei tulegi läbi Virtsu?
Lääne Elu peab siinkohal paslikuks paanikas vallarahvale
ja juhtidele meelde tuletada, et silla rajamisel on veel õige
mitu küsimärki. Esiteks pole teada, kas silda üldse
tulebki. Tõsi, sellesisuline plaan on tehtud. Puudu on aga
projekt, keskkonnamõju hinnang, raha, ehitaja jms. Mis kõige
tähtsam puudu on valitsuse otsus.
Saarlaste ja regionaalministri soovist sillaühendust saada
jääb üksi väheks. Kui sild ei osutu investoreile
küllalt atraktiivseks ega meelita ligi Euroopa Liidu raha,
jääb ta rajamata.
Seega ei tasu ka Hanila vallavalitsusel üldplaneeringuga kiirustada.
Silla rajamine otsustatakse paari lähema aasta jooksul ja see
otsus võib tulla nii või naasugune. Siis on
ebamugav hakata planeeringut uuesti ümber joonistama. Samuti
ei mõjuta juba valmis planeering kuigivõrd seda, kuhu
silla mandripoolne ots jääb.
Võetagu asja rahulikumalt, enneaegne paanika ja rabelemine
pole kellelegi tulu toonud. Ehk nagu vanarahvas ütles: Ära
enne hoost osta, kui tall valmis.
Tagasi artiklite
lehele
|