|
|
10. oktoober 2002 Ehitaja
Tärkavast tuuleenergeetikast
TÕNU TALVAR
Kriginaga, ent ometi võtab Eestiski tuuleenergeetika hoogu.
Selle keskus on esialgu Läänemaa, täpsemalt Hanila
vald. Siin on kanda kinnitanud Roheline Ring OÜ (RR), oma projektide
realiseerimise poole rühib Renewable Energy Group OÜ (REG)
ja otsib kohta OÜ Pakri Tuulepark.
Tallinna Tehnikaülikooli Soojustehnika Instituudi teadur
Vello Selg on aastate jooksul teinud mõõtmisi, mille
tulemusena võib ta kindlalt öelda, et Eesti meresaared
ja -rannad kuuluvad tuuleenergeetika seisukohalt paremate hulka
Euroopas. Tuult meil jätkub ja sellega võiks katta 10%
Eesti elektrienergiavajadusest.
Meie esimesed tuulejõujaamad rajatigi saartele. Viis aastat
tagasi hakati tuulest elektrit tegema Hiiumaal Tahkuna poolsaarel,
lõppenud suvel ka Saaremaal Sõrve säärel.
Paraku on sealsed võimsused vastavalt vaid 150 ja 225 kW
ning mingit ilma nad sellega ei tee. Ka ei ole saartel praegu näha
tuuleenergeetika erilist edenemist. Tuulte poolest saaks seal elektrienergiat
toota palju rohkem kui seda kohapeal vaja läheb, samas jäävad
saari mandriga ühendavad ülekandeliinid energia ülejäägi
mujale suunamiseks liiga nõrkadeks.
Nii saigi Eesti esimese tuulepargi asukohaks Virtsu. Selle kaks
tuulikut kuuluvad projekti vedajale RR-ile, kolmas on Eesti Energia
(EE) oma. Virtsu tuulepargi võimsus on 1,8 MW, kavandatav
toodang 4,8 GWh aastas.
Milleks meile seda vaja?
Põhjusi, miks alternatiiv-, sealhulgas tuuleenergeetikat
Eestile tarvis läheb, on mitu. Kõigepealt muidugi vajadus
toota elektrienergiat keskkonda saastamata, võttes selleks
kasutusele ka seni tulutult meist mööda tuhisevad tuuled.
Eesti energeetika tuleviku pärast muret tundes pöördus
president Arnold Rüütel käesoleva aasta 27. veebruaril
Riigikogu poole ja sõnastas sihid laiemast vaatevinklist.
Ta rõhutas: "Riigi julgeoleku kaalutlustel peame suurendama
energiavarustuskindlust, mitmekesistades kasutatavaid kütuseliike
ning hajutades elektritootmist. [---] Peame juba täna looma
tingimusi, et turule saaksid tulla uued elektritootjad. [---] Tuleb
rakendada toetusmehhanisme taastuvate energiaallikate kasutamiseks."
Kahjuks pole instantsid, kellest Eesti tuuleenergeetika käekäik
riiklikul tasandil sõltub, presidenti siiamaani küllaldaselt
kuulda võtnud. Seniks, kui jutt käib üldiselt,
ollakse tuulest elektri tootmise poolt, kui aga asi läheb konkreetseks,
algavad agad. Üleskutsele otsida uusi tegevusalasid ja leida
tühje nie tuuleenergeetika vallas märgatavat
tuge seni lisandunud ei ole. Tundub, et see, mis on jõutud
ära teha, pole sündinud mitte tänu valitsejatele,
vaid nende kiuste.
Tõkked toetuse asemel
Eessammujal on paratamatult raske, ent tema ette täiendavate
takistuste veeretamine lausa liiast.
Esimene näide: seadusetäht peaks olema selge ja üheselt
mõistetav, aga ei ole. Energeetikaseaduses seisab: Turgu
valitseval energiaettevõtjal on kohustus osta elektrienergiat
tema võrguga ühendatud ettevõtjalt, kes toodab
seda vee-, tuule- või päikeseenergiast, biomassist või
jäätmematerjalist.
Kuna mõiste "turgu valitsev ettevõte" jäeti
seaduses täpsustamata, saab EE seda tõlgendada nii,
kuidas temal parajasti on tarvis. Kui oli vaja keelduda väljastamast
REG-ile tehnilisi tingimusi kahe 1,5 MW tuulejõujaama liitumiseks
EE-le kuuluva Rõuste alajaamaga, viidati sellele, et Läänemaal
müüb elektrit seal valitsev Fortum Läänemaa
AS (FL). Seda hoolimata asjaolust, et sellel puuduvad tehnilised
tingimused liitumiseks. Segavariant, mida EE hiljem soovitama hakkas
EE teeb liitumise ja FL ostab ära REG-i alternatiivselt
toodetava elektrienergia , on kahtlane. Vastutuse hajutamine
ei sünnita vastutamist. Samas ei keelatud liitumist EE Virtsu
alajaamaga oma kompanjonile, kellega kirjutati alla ka elektrienergia
ostu-müügileping. REG ei ole RR-i peale kade, aga siiski
on põhjust küsida: "Miks suhtutakse kahte eraõiguslikku
ettevõttesse erinevalt, kui situatsioon on ühesugune?"
Nii REG-ile kui ka RR-ile on liitumiseks vaja 10 kV liini. EE-l
on sellised liinid olemas.
Kui EE juhatuse liige, tehnikadoktor Lembit Vali 16. augustil k.a
Virtsu tuulepargi nurgakivi panemisel sõna võttis,
rääkis ta kaunist pärastlõunast, vahustest
merelainetest, EE ammusest unistusest tuulik teha ja muust sellisest.
Tuuleenergeetikud ei kuulnud temalt sõnakestki, kuidas neid
tegelikult toetama hakatakse. Vähe sellest Lembit Vali
peab isegi Energiaturu Inspektsiooni seisukohta, et EE on kohustatud
liitma REG-i tuulejõujaamad oma võrguga, kahetsusväärseks
eksituseks.
Uued tegijad Audrus Pärnumaal, Paljassaarel Tallinnas, Pakri
poolsaarel Harjumaal ja mujal peaksid Läänemaa kogemusi
silmas pidades arvestama, et nende mõtte tärkamisest
astuda tuuleenergeetikute rivvi kuni projekti teostumiseni võib
näiteks EE poolest kuluda aastat kaks või rohkemgi.
Ärgu see meeldetuletus kedagi ära hirmutagu, aga ette
teada on parem kui mitte teada!
Teine näide: 13. augustil valitsuse poolt heaks kiidetud elektrituru
seaduse eelnõu. Alternatiivenergeetikuid teeb see ärevaks.
Projektid võivad nende arvates pidurduda või hoopis
ellu viimata jääda.
Küsisin Virtsus majandusminister Liina Tõnissonilt,
kellel on õigus, kas neil, kes räägivad, et alternatiivselt
toodetava elektrienergia hind, mida makstakse selle tootjatele,
langeb, või neil, kes ütlevad, et hoopis tõuseb?
"Õige on, et veidi tõuseb," vastas minister.
"Kuni elektrituru seaduse jõustumiseni on alternatiivelekter
käibemaksuvaba, pärast enam mitte. Tahame minna Euroopa
Liitu ja selle reeglid ei luba käibemaksuvabastust."
Majandusministeeriumi energeetikaosakonna juhataja Einari Kisel
lisas telefonitsi, et kokkuostuhinnaks võib kujuneda 81 või
82 senti kilovatt-tunni eest. "Vähe!" kommenteerivad
tuuleenergeetikud. "Tuulejõujaamade rajamine nõuab
väga suuri investeeringuid, mis saavad tasa alles üheksa
või kümne aastaga. Riik peaks meid vähemalt algetapil
rohkem aitama." Näiteks kulus Virtsu tuulepargi peale
36 miljonit krooni, millest, tõsi küll, 6,5 miljonit
oli Saksamaa Liitvabariigi tagastamatu abi.
Õnneks sisaldab eelnõu seletuskiri võimaliku
lahenduse: Taastuvatest energiaallikatest elektritootmise riiklik
toetamine peaks toimuma investeeringute toetamise teel maksusüsteemi
kaudu (kasutades selleks saastemakse, mis on otseselt seotud elektritootmisega)
või seada sisse paljudes Euroopa riikides kasutatav elektriaktsiisimaks.
Toetamine, seadused ja olukorra stabiilsus
Veel ütles Einari Kiisel, et riik võib tuuleenergeetikaettevõtteid
rahaliselt toetada juhul, kui need väga hätta jäävad.
Näiteks, kui on vähe tuult.
Gottlieb B. Plaxin Eesti-Saksa inseneribüroost Plaxin soovitas
aga Virtsus: "Ärge muutke kokkuostuhinda sageli! Ebakindlus
peletab investorid eemale. Saksamaal on see hind juba üle kümne
aasta üks ja seesama. Ainult stabiilsus äratab usaldust."
Küsitav on ka alternatiivelektrienergia kokkuostmise kohustuse
lõpetamine 2016. aasta 1. jaanuarist. Elektrituru seaduse
autorid põhjendavad niisugust sammu väitega, et selleks
ajaks peab näiteks tuulest saadav elektrienergia olema võimeline
hinnalt konkureerima põlevkivist toodetavaga. Juhtub seda
üldse kunagi? Põlevkivist elektrit saada on vist alati
odavam.
Praeguse kava kohaselt hakkab elektrituru seadus kehtima järgmise
aasta 1. juulist. Milliseks see äärmiselt spetsiifiline
õigusakt Riigikogus menetlemisel muutub, ei tea praegu muidugi
keegi öelda.
Alternatiiv Euroopasse!
Küsisin Liina Tõnissonilt Virtsus sedagi, kas 30. juulil
k.a Euroopa Liidu laienemisläbirääkimistel Eesti
jaoks juba suletud energeetikapeatükis on midagi ka alternatiiv-,
sealhulgas tuuleenergeetikast. "Otseselt mitte, küll aga
oleme varem valmis saanud peatükkides Euroopa Liidule lubanud
vähendada keskkonna saastamist," selgitas minister. "See
tähendab, et me ei saa elektrienergia tootmist jätkata
vanal, traditsioonilisel viisil. On kaks teed: kas teha põlevkivienergeetikasse
keskkonna säästmise nimel suuri investeeringuid või
toota elektrienergiat alternatiivselt. Liigume mõlemas suunas."
EL seadis möödunud aasta septembris allakirjutatud direktiiviga
ülesande, et taastuvenergia osatähtsus elektri tarbimises
peab tema liikmesriikides 2010. aastal olema keskmiselt 22,1%. Kuna
Eesti on hiljemalt siis samuti Euroopa Liidu liige ja üleöö
ei toimu midagi, peame juba praegu selle sihi saavutamise nimel
tuuleenergeetika edendamiseks kõvasti tööd tegema.
Alternatiivide alternatiivid
Hüdroenergeetika Eestis probleemi ei lahenda. Mõnikümmend
väikest hüdroelektrijaama on küll kenad, aga neist
ei piisa. Ja Narva piirijõele loota on energeetikaväliste
asjaolude tõttu ilmselt asjatu. Praegu on meil taastuva energia
osatähtsus elektri tarbimises veel alla protsendikümnendiku.
Mujal maailmas teeb just tuuleenergeetika suuri samme. Mullu toodeti
niimoodi juba kolmandiku võrra rohkem elektrit kui tunamullu.
Tuuleenergia kasutamise alal on Euroopa esimesed Taani (juba 1999.
aastal 7,8% tarbimisest), Saksamaa ja Hispaania ning seda suures
osas tänu riiklikule subsideerimisele. Kui nimetatute ja teistegi
tuuleenergeetikariikide vastavad jõujaamad oleksid osutunud
keskkonnaohtlikuks, nagu siin-seal meiegi ajakirjanduses väidetakse,
oleksid need kohalike roheliste survel ammu maha võetud.
Näiteks Taanis rajatakse aga järjest uusi tuulejõujaamu
ja vahetatakse olemasolevaid võimsamate vastu.
Kanged mehed ja head riistad
Et Läänemaa tuuleenergeetikapioneerid pole eespool
kirjeldatud oludes asjale käega löönud, suurendab
ainult lugupidamist nende vastu.
Tunnustada tuleb ka Hanila valla toetust.
Kuidas RR oma partneri EE-ga toime tuli, jääbki vist tema
teada. RR-i juhatuse liige Ants Ink vaid muheleb: "Kui elevant
ja sipelgas lähevad mööda sama teed, peab sipelgas
ettevaatlik olema. Unustamata sealjuures järjekindlust ja täpsust."
Küsin seepeale, kas on nii, et EE oma monopolistiseisuses saab
läbi tuuleenergeetikaettevõteteta, need aga EE-ta mitte.
"Aga loomulikult," on Ants Ink kindel.
Võib oletada, et RR elus osutub partnerlus EE-ga üsna
otsustavaks. Ülejäänud tuuleenergeetikaettevõtetel
ei maksa lootagi, et saavad enesele kompanjoniks EE. Neil tuleb
kuidagi teisiti hakkama saada. Esialgu piisab EE Taastuvenergia
Ettevõttele ühest tuulejõujaamast Virtsu tuulepargis
ja Linnamäe hüdroelektrijaamast Jägala jõel.
Nende töö tulemuste põhjal otsustatakse, mida edasi
teha.
Siinjuures tasuks aga pisut jahutada EE juhatuse esimehe Gunnar
Oki uhkust, kes ühes Postimehele antud intervjuus kiitles:
"Nende kahe projektiga tõuseb Eesti Energia ise suurimaks
taastuvenergia tootjaks." Arvude järgi on tal õigus:
Virtsu 0,6 MW ja Linnamäe 1,0 MW annavad kokku 1,6 MW ja sellele
pole hetkel tõepoolest kellelgi midagi vastu panna. Samal
ajal osutub aga saarlaste RR-i tulemus vaid veidi väiksemaks
1,2 MW, kusjuures see firma on vaid kahemeheettevõte.
Teine tegija on Tullio Liblik.
Vahemärkusena olgu öeldud, et ka OÜ Veemaailm Inc.,
kes Virtsu tuulikutele vundamendid ehitas ja tuulepargis mullatöid
tegi, kuulub saarlastele ja selle juhataja on lugejale juba tuttav
Ants Ink. Ons EE-l siis paslik rinda ette ajada, kui võrratult
väiksem sisuliselt rohkem suudab? Pealegi ei kavatse RR saavutatuga
piirduda.
Kui Tahkunas ja Sõrves pandi üles nii-öelda sakste
vanad, varem mujal maailmas juba kasutusel olnud tuulejõujaamad,
siis RR ja EE ostsid Saksamaalt uhiuued. Enercon GmbH, kellelt tuulikud
telliti, on nende tootmises teisel kohal maailmas. Möödunud
aasta lõpuks töötas ühtekokku 4640 selle firma
tuulegeneraatorit, mille koguvõimsus on 3,2 GW.
Virtsu tuulikud on Enerconi toodangus uusimad antud võimsusklassis,
nimelt tänavune mudel. Sestap pole imeks panna firma hool sealse
tuulepargi eest. Telemeetriaandmed tuulejõujaamade töö
kohta lähevad reaalajas Saksamaale ja nii on meie esimene tuulepark
ühtlasi ka Enerconi katsepolügoon. Virtsu tuulepark hakkas
energiat andma käesoleva aasta oktoobris.
Enercon pani Virtsu tuulikud üles ja hooldab neid kaks aastat,
õpetades samal ajal välja kohaliku tööjõu.
REG ostab oma tuulikud ilmselt Taanist, sealselt spetsialiseeritud
firmalt NEG Micon. Alanud on ettevalmistustööd REG-i teise
Rõuste-projekti realiseerimiseks. Sellesse kuulub juba kaheksa
2,75 MW võimsusega tuulejõujaama.
Tagasi artiklite lehele
|
|
|