29. november 2003 SL
Õhtuleht
Juhan Smuul tuli kaptenisilda:
"Nüüd panen praami põlema!"
KATRIN PAUTS
PLARTSTI MERRE: Leekides autod, mis Suurupi
tekilt merre tõugati, olid tegelikult üle võõbatud
vanaraud - ka uhke must Volga. Hiljem kisti autod kraanaga merepõhjast
välja ja müüdi odavalt maha.
Eesti filmiarhiiv
TULD JA VETT NÄINUD MEREKARU:
Kogu elu meremeheametit pidanud muhulane Väino Tammisaar oli
filmimise ajal Suurupi kapten ja ühtlasi filmitegijate nõuandja.
Et ta noore madrusena laevatulekahju läbi elas, usub ta, et päriselus
oleks "Keskpäevase praami" sündmused palju traagilisemalt
lõppenud. Praegu peab Väino Tammisaar koos abikaasa Leidaga
turismitalu.
Praegu kinos jooksva Estonia hukust kõneleva "Balti tormi"
taustal meenutab kapten Väino Tammisaar, kuidas 36 aastat tagasi
parvlaeval Suurupi Eesti esimest katastroofifilmi vändati. Põline
merekaru usub, et kui "Keskpäevase praami" tulekahju
juhtunuks päriselus, olnuks sel palju õudsem lõpp.
Muhulane Väino Tammisaar seisis parvlaeva Suurupi kaptenisillas,
kui sinna ilmus teine muhulane, kuulus kirjamees Juhan Smuul: «Kuule,
ma panen praami põlema!» Kapten Tammisaar vangutas pead:
«See sul ei õnnestu, sest meil on laevas kord!»
Smuul arutlema: aga kui üks mees eksiks väheke sellega,
teine tollega, siis ehk ikka juhtuks? Kapten vastu: «Ei, vaata,
Juhan, meil on sihuke kord, et laeva pole võimalik põlema
panna! Laevakord on välja töötatud ju aastatuhandetega
- kui kõik käsuliinid töötavad, siis seda lihtsalt
ei saa juhtuda.» Kuid Smuul ei saanud ikka rahu...
«Ükskord tuli ta jälle ja ütles: «Tead,
ma toon sulle tule laeva!» Ja niimoodi ta tegigi,» meenutab
Tammisaar. «Tõi laeva puuvillaauto, kus presendi all
hõõgus puuvillakoorem!»
Sõprus läks tuliseks
Ühel 1960ndate lõpu suvel käis Smuul paari nädala
jooksul Suurupiga lähemat tutvust sobitamas. «Iga hommik
tuli, käis nagu tööl,» muigab Tammisaar. «See
õnnetuse lavastamine tal igatahes õnnestus. Kohati
film küll venib, aga ilmselt näib see niimoodi, kuna ise
seal sees olin... Põnevuse kruttis ta üles küll.»
Kapten Tammisaar määrati filmi konsultandiks ja kuu aega
oli Suurupi kogu täiega filmitegijate käes rendil. Põhiliselt
seisnes kapteni konsultandiamet näitlejate merekarudeks koolitamises.
See polevat raske olnud. Näiteks siniseks löödud
silmaga tüürimeest mänginud Kalju Karask saanud pärast
paaripäevast laevaeluga tutvumist väga tõepäraselt
hakkama.
Põhiliselt filmiti Virtsu sadamas. Sealsamas kupatati merre
ka põlevaid autosid. Tulekahju meisterdati taku ja masuudiga
pluss sõjaväe päritolu mustad ja valged tossupommid.
Loomulikult polnud autode paakides bensiin. Et laeva päästa,
lükati filmis põleva puuvillaauto eest mitu sõidukit
merre - bensiini-tsisternid, ilus hele Volga... «Pärast
tuli autokraana tekile ja tõstis need uuesti välja,»
mäletab Tammisaar.
Igaks juhuks valvasid tulekahjustseenide juures voolikutega laevamehed:
«Olime ikka ette valmistatud, et juhul kui...» Ja peaaegu
olekski juhtunud: «Kuivastusse jõudmist filmisid nad
teisel praamil, Sõprusel, selle kapten Põllu Evald
rääkis, et korra läks asi lausa nii tuliseks, et
tuletõrjehäire üürgas - autotekil läksid
kaablid kärssama.»
Tammisaar kinnitab, et merre plartsatanud uhket Volgat haletseda
polnud tegelikult põhjust - kõik üle parda lennanud
autod olid puhas vanaraud.
Virtsu sadamas oli eraldi nurgake, kus laevapoisid autoparkidest
saadud mahakantud autode ülevõõpamisega lisaraha
teenisid: «Siis need paistsid kenad välja. See Volga,
mis merre visati, oli igavene vana ja enne ujumasaatmist võeti
tal ka mootor maha - üks filmimees ostis selle vist mõnesaja
rubla eest ära. Kui Volga üle poordi lendas, ei tahtnud
see hästi põhja minna - polnud enam piisavalt raske.»
"Tuli laevas on kohutav!"
Tammisaar möönab, et «Keskpäevasel praamil»
oli oma eesmärk - näidata, kuidas nõukogude inimesed
kriitilises olukorras hästi hakkama saavad.
Kui aga Suurupil oleks päris-elus tulekahju puhkenud, kas
see oleks sama õnnelikult lõppenud? «Kardan,
et ei,» kostab vana kapten.
Üht 1948. aasta augustiööd mäletab ta pool
sajandit hiljemgi selgelt kui eilset päeva.
«Olin siis 18aastane madrus. Seisime Virtsu kai ääres,
olin öises vahis. Pime oli, elekter lülitati laevas ju
kell 23 välja. Mõtlesin, et läheks korraks üles
radisti juurde - seal sai muusikat kuulata. Äkki nägin,
et kaablite vahelt tuleb suitsu! Ja kõrbelõhn! Radist
hüppas kohe välja, mina tema järel - kaardikambris
leegitses tuli!
Radistil oma ruumis kella ei olnud, aga seal oli väike luuk,
kust anti kaardikambrisse telegramme. Nii oligi ta tikust tuld tõmmanud,
et vaadata kaardikambri kella - kuid otse luugi kohal oli riiul
telegrammidega, õhukesed paberid... Üks neist süttis,
aga radist ei märganud ja pani luugi kinni...
Olin noor poiss, ähmi täis, ajasin üles kapteni,
tüürimehed ja mehaanikud, kes läksid kohe alla ja
panid dünamo ning pumbad käima. Õnneks saime õigel
ajal jaole. Muidu oleks kõik maha põlenud - tekid
olid ju puust.
Vot, see oli minu 37aastases meremeheelus ainus kord, kui laev
põles. Tuli laevas on kohutav asi!»
Tammisaar püüab kujutleda, kui midagi sellist juhtuks
praegu Virtsu ja Kuivastu vahet sõitval suurel reisipraamil:
«Kui arvestada tekile 100 autot, igaühes 25 liitrit bensiini
- see on juba 2,5 tonni... Aga ma arvan, et tegelikult oleks autosid-bensiini
palju rohkem. Ja kui 2,5 tonni põlemisjärje kätte
saab, tekib ahelreaktsioon. Masinad hakkavad üksteise järel
plahvatama... Annaks jumal, et sellist asja ei juhtuks!»
"See oli väga isetegevuslik asi..."
Reissöör Kaljo Kiisk «Saime ükskord
Juhan Smuuliga kokku. Tema pani ette: kui teeks ühe niisuguse
asja, paneks õige põlema ja hakkaks seal inimsuhteid
ajama? Mina vastu, et täitsa vahva, kirjuta valmis ja teen
ära!
Ohtlikku seal midagi ei olnud, absoluutselt - kõik oli tehtud
suitsupommidega. Aga raske oli küll, mis me räägime...
Mingeid erilisi vahendeid, mis asja kergendanuks, filmi dünaamilisemaks
ja huvitavamaks teinuks, ju polnud - ainult kaamera ja suitsud.
Kõik tuli kohapeal välja mõelda, mismoodi ja
kuidas, kuhu päris lõket panna, kuhu suitsu lasta...
Ses suhtes oli see väga isetegevuslik asi. Aga viletsate vahenditega
jõudsime väga kenasti finaali.
Mul on tohutult hea meel, et Eino Tamberg andis nõusoleku
- suurepärane helilooja tegi nii ilusa rolli!»
Ada Lundver, blond juuksur Leili «Üks väga naljakas
asi - oi, see oli ikka tõesti naljakas! Robert Gutman pidi
ühe auto merre sõidutama. Kaljo siis räägib
ruuporisse: «Palun natukene lähemale, no palun na-aatukene
lähemale!» Ja kui see auto siis läkski!
Kaljo ütles vaikselt: «Ega tulnud kolm päeva võtteplatsile
- ta oli nii maruvihane! Ja ma saan temast aru... Eks läks
seal lausa paargi autot merre asja ees teist taga.»
Eino Tamberg, Leili Volga-omanikust mees «Olen ju nii lühikese
nägemisega, mul olid siis prillid -16, nii et autojuhiks ma
pole kunagi tahtnudki saada - oleksin sattunud kas haiglasse või
vanglasse, kui oleksin endale loa ostnud... Autot tõmmati
siis nöörist.
Aga mis selles filmis oli armsalt naljakas - terve see Eesti loodus
filmiti tegelikult ju Musta mere ääres Gagras! Eks lugu
olnud nii, nagu filmitegemisel ikka - tähtaeg jõudis
kätte, film tuli üle anda, sest muidu oleks preemiad ära
jäänud vms. Filmitigi siis suvised auto- ja rattasõidud
veebruaris. Et Eestis oli lumi maas, sõitsime kogu kambaga
Gagrasse ja elasime seal 2-3 nädalat.
Ada Lundverist on väga sümpaatsed mälestused! Sõitsime
koos lennukiga Moskvasse, kus oli umbes 28 kraadi külma, meil
aga võrdlemisi õhukesed riided. Lennuväljale
sõites läks veel buss ka katki... Vist isegi ööbisime
lennuvälja hotellis. Aga igav ei hakanud, Adaga oli väga
huvitav vestelda - ta oli palju arukam, palju intelligentsem, kui
enne olin arvanud. Olin väga meeldivalt üllatatud.»
"Keskpäevane praam", Tallinnfilm 1967
Stsenarist - Juhan Smuul
Reissöör - Kaljo Kiisk
Operaator - Jüri Garšnek
Kunstnik - Linda Vernik
Helilooja - Lembit Veevo
Helioperaator - Roman Sabsai
Toimetaja - Lennart Meri
Osades:
Poiss - Enn Kraam
Tüdruk - Kersti Gern
Juuksur - Ada Lundver
Kapten - Arne Laos
Tüürimees - Kalju Karask
Pootsman - Eino Arus
Dotsent - Eino Tamberg
Tiiu - Lea Unt
Invaliid - Uno Loit
Episoodides: Robert Gutman, Rudolf Allabert, Kalju Komissarov,
Mare Garšnek, Väino Aren, Hardi Tiidus, Ruut Tarmo jpt.
Sisu
Virtsu-Kuivastu liinil kurseerival parvlaeval Suurupi puhkeb tulekahju,
kui puuvillakoormas amelenud süüdimatu paarike sinna hõõguva
koni pillab. Rahvast ja veokeid täis praamil lahvatab auto
põlema. Praamile sattunud kirev seltskond peab end ootamatus
ohuolukorras tõestama. Paljud näitavad alles nüüd
oma tõelist palet. Nii jõuab ka Volga omanikust pehmeloomulisele
dotsendile nagu välk selgest taevast kohale, et tema kaunis
blond kaasa on tegelikult väiklane nõiamoor... Oma osa
keset merd hargnevates sündmustes on eelmisel päeval kõva
pidu pannud ja siniseks löödud silmaga tüürimehel,
kelle lohakuse tõttu satub praamile kaks ohtlikku bensiinitsisterni.
Lõpp on siiski õnnelik. Seetõttu on filmi annaalides
nimetatud mitte päris, vaid peaaegu katastroofifilmiks.
Filmist on rahvasuu üles korjanud järgmised killud:
"Ilus nagu skumbria!" (meremees hindab filoloogipreilit)
"Ma teile näitan!" - "Näidake-näidake,
ma ei vaata!" (pootsman pareerib ähvardusi)
"See kuradi hoor viskas võtmed üle parda!"
- «Mis? Solvavad sõnad nõukogude naise aadressil!»
(blond juuksur ei suuda Volgast kuidagi loobuda ...)
"Mis sa nutad, mammi, maailm on mehi täis!" (juuksuriproua
jääb peale Volga ilma ka mehest ja kuuleb ühelt poisikeselt
kuldsed õpetussõnad)
Tagasi artiklite
lehele
|