|
|
29. september 2004
Eesti Päevaleht
Saaremaa väinaliikluse kirgi tekitanud
ajalugu
BRUNO PAO
Laevaühing G. Sergo & Ko reklaam. Ajakiri
Nädal Pildis. Juuli 1939
Meretaguse elu ja majanduse hea käekäik on paljuski sõltunud ülevedajatest.
Alates Saaremaa rüütelkonnast ja lõpetades Saaremaa
Laevakompaniiga on olnud üleveoga probleeme, mis segavad kursil
püsimist justkui muutlikud tuuled.
Suurim probleem on normaalse üleveo korraldamine pikemal
pakaselisel talvel. Piisava võimsuse, keretugevuse ja sobivate
sõukruvidega jäämurdja ei rahulda aga suvise tippkoormuse
vajadusi. Hoida sadamas nii-öelda auru all kahesuguse (talvise
ja suvise) otstarbega laevu käib laevaomanikul aga üle
jõu.
Esimene, Muhu väina liikluse jaoks Riias kavandatud väike
puksiiritaoline laev ehitati 1902. aastal Saaremaa rüütelkonna
ja tsaaririigi rahadega. Lahtise tekiga alus pikendas sügisest ülevedu
seni, kuni jää hobust ja rege kandma hakkas, ning alustas
uuesti kevadel, kui jää pehmeks sulas. Lõppesid
posti- ja reisijateveos jääoludest tingitud pikemaajalised
katkestused.
Eesti Vabariigi algusaastatel kasutati väikeste rannasõidulaevade
abistamiseks jääoludes suuremaid, riigi omanduses olevaid
ja puksiiridest kohandatud jäämurdjaid. Nende suurust
piiras sadamate sügavus. Õnneks oli Väinamere
tähtsamaid veeteid Esimese maailmasõja ajal teatud
määral süvendatud. Vajadus üleveo tihendamiseks
aga kasvas sedapidi, kuidas arenes saarte majandus. Autosid hakkasid
laevad vedama alles 1920. aastate lõpul. Veeteede Valitsuselt
oli selleks ajaks veoõigused rentinud Balti Päästeselts,
kelle reisilaevade (Grenen, Dagmar, Polaris ja Endla) korstnavööl
ilutses suur valge viisnurk. Tol ajal vedasid reisilaevad tekialustes
lastiruumides igasugust kaupa, ka elusloomi.
Sergode üleveomonopol
Laevaliinid polnud algul täpselt määratletud ja
seetõttu võis piiritletud liinile tulla konkureerima
ka mõni teine laevandusettevõte. Nii juhtus 1930.
aastal, kui hakati ehitama Rapla–Virtsu raudteed, mis ennustas
Virtsu–Kuivastu laevaliini kujunemist ning reisijate arvu
ja kaubakoguste kiiret kasvu. Veeteede Valitsuse inspektor Feliks
Saarnak soovitas hiidlasest laevaomanikul Gustav Sergol (1886–1971),
kes oli hakanud purjekate kõrval vedusid tegema ka aurikutega,
tulla oma stiimeritega Virtsu–Kuivastu ja Rohuküla–Heltermaa
liinile.
Lubati tasuta õlut
Neli korda ümber Kap Hoorni purjetanud meremees ja kogenud
laevandustegelane Gustav Sergo korjas kümne aasta säästud
kokku, leidis kampa veel mõned rahamehed, võttis
pangast lisaks pisut laenu ning ostis Taanist kaks väiksemat
jääklassiga aurikut. 2,4 kuni 3 meetrise süvisega
aurikud võisid siseneda kõigisse peamistesse saarte
sadamatesse. Hiiumaa liinile sobiva väiksema laeva ristis
laevaomanik enda eesnime järgi Gustaviks ning Muhu ehk alumise
liini jaoks mõeldud suuremale laevale andis nime oma venna
Rudolfi järgi. Rudolfi kapteniks sai Sergode kolmas vend Mihkel.
Ja muide, Mihkli pojast Hermanist kujunes tulevane merekirjanik.
Liinilepingute sõlmimine Veeteede Valitsusega sujus hõlpsasti.
19. novembril 1930 tegid inspektorid (nende hulgas ka äriidee
andja hiidlane Feliks Saarnak) Tallinnas laevade ülevaatuse
ja 21. novembril asusid uued ülevedajad liinile. Balti Päästeselts
eesotsas reisiliikluse korraldaja, muhulasest kapteni Jaan Klaariga
avaldas pahameelt, kuid konkurentsiseadus kehtis.
Juba 1933. aastal langetas Sergo Virtsu–Kuivastu liinil täiskasvanu üleveo
hinda 60 sendilt 30 sendile. Balti Päästeselts suutis
hinda alandada vaid 70 sendilt 45 sendini, sest neil tuli suurele
hulgale kontorirahvale palka maksta. Sergod ajasid laevakompaniis
peale ujuvkoosseisu läbi ainult kolme inimesega. Ja Rudolfi
kapten kuulutas sillalt valju häälega, et kes tema laevale
pileti võtab, saab kruusi õlut kauba peale. Võistleja
hakkas taanduma ja pakkus Sergole müüa samal liinil kurseerinud
madala süvisega laeva Polaris. Tehing tehti, laev ristiti ümber
Viireks ja seda kasutati veokoormuse kasvades abilaevana. Üleveo
hind inimese kohta kerkis ootamatult 75 sendini, jalgratta eest
võeti 25 senti. Midagi polnud enam kuulda ka kruusist õllest.
Talvisel üleveol kulud ei suurenenud, sest riigi jäämurdjad
tulid tasuta appi. Pealegi ehitati Eestis 1935. aastal 26 meetri
pikkune ja ligi 10 meetri laiune esimene diiselmootoritega jäämurdja
Merikaru, mis abistas laevaliiklust Väinameres.
Kulude kokkuhoid võimaldas laevakompaniil G. Sergo ja Ko
soetada uusi reisilaevu. 1935. aastal osteti Saksamaalt 60 meetri
pikkune Seeadler, mis ristiti ümber Aegnaks. Aegna hakkas
sõitma Tallinna–Helsingi liinil, mida seni olid valitsenud
soomlased.
Kolmandik liini tuludest
Juba järgmise aasta lõpuks voolas Sergode kätte
kolmandik liini tuludest. 1937. aastal panid nad Tallinna–Haapsalu–Kuivastu– Pärnu–Riia–Stockholmi
liinile välismaalt ostetud mugava laeva Ruhno, mis edaspidi
hakkas sõitma liinil Tallinn–Visby–Kopenhaagen.
See asjaolu võimaldas Gustav Sergol osta sama aasta sügisel
kõik Balti Päästeseltsi reisilaevad ning saada
Eesti mandri ja saarte vaheliste ülevedude monopolistiks. Õnneks
talupoeglikult mõistlike tariifide ja tähelepaneliku
teenindusega. Gustav Sergo oli valmis igalt neemenukilt kas või üksiku
lamba Tallinna turule viima. Selleks muretses ta Rootsist ainult
2,7 meetrit vees istuva tõstepoomidega varustatud Hansi,
mis viis näiteks Orissaare madalast sadamast Tallinna Pöide
kandi talupoegade poolt müüki pandud teravilja, pullid,
sead ja võitünnid. Isegi sõja ajal oli Hansi
Laadoga järvel asendamatu varustuslaev.
Sõja eel seisis registris Sergode kompanii nimel 16 laeva.
Suur-Patarei tänaval valendas kolme venna perekonna koduks
kerkinud kolmekorruseline kivimaja ja 1940. aasta kevadel sai Pirita-Kosel
Varsaallikul valmis Gustavi uhke suvila, kus avaüritusena
peeti tütre gümnaasiumilõpetamise pidu. Kokkuhoiu
mõttes sõitis peareeder ise ikka mööda
linna asju ajades jalgrattaga.
Sügisel aga laevad natsionaliseeriti ja suvila võeti
julgeolekuorganite linnalähedaseks residentsiks. Gustav viidi
kohtu ja tribunalita Venemaale Kirovi oblastisse asumisele. Mitmekülgsete
oskustega meremehena parandas ta Vene külas naiste kööginõusid
ja tööriistu ning tulnud 1947. aastal tagasi Eestisse,
töötas asendamatu töömehena Eesti Merelaevanduse
töökojas. 1949 viidi Sergo uuesti asumisele. Sealt taas
rikastununa Haapsallu jõudnud, ostis mees kahekorruselise
puumaja, mille seadis eeskujulikult korda.
1971. aasta sügisel, olles maja välisküljed teistkordselt üle
värvinud, pani Gustav Sergo redeli varju alla, võttis
esikus saapad jalast ja heitis toas korraks diivanile puhkama.
Talvel oli ta saanud 85-aastaseks. Sulges silmad. Hetke pärast
jäid need igaveseks suletuks. Ei enam mingeid muresid laevade
pärast.
Tagasi artiklite lehele
|
|
|