Sisukaart
Fotode kasutamine
ainult autori loal
ja viitega allikale.
webmaster
virtsu@virtsu.ee
|
|
|
|
|
|
|
|
Postivedu
|
Boris Mürson (Müürsoo) 1886-1971
"Saaremaa (posti)ajaloost"
(koostatud 1939-1964)
Ühendusepidamisest vanemal ajal
Esimene ürik, mis korraldab ühendusepidamist Saare- ja Muhumaal,
on Teutoni ordumeistri Wolter von Plettenbergi kiri, mis antud
1532. a. Muhu kihelkonnas asuva Koguva küla "Hansule"
ja mis vabal ümberpanemisel on järgmine:
"Meie, Wolter von Plettenberg, Teutoni ordu ülem Liivimaal,
kuulutame, teatame ja tunnistame selle avaliku, meie pitsatit
kandva kirjaga igaühele, et meie teiste selle ordu kaasvalitsejate
soovil ja vastastikusel nõusolekul Hansule-vanemale ja kõigile
tema õigetele ning päris järeltulijatele Väikese väina äärest
kahe ja poole adra suuruses maad, niipalju kui seda tema piirides
ning rajades olemas ja mis juba tema päralt ja tema käes tarvitada
on, oleme andnud, annetame ja kingime temale ja ta järeltulijatele
"Heinsaare" nimelisest niidumaast Väikeses väinas "Holmsi"
saarel nii suure tüki, et sinna kolm vakka maha võiks külvata,
niipalju kui ta seda maad põlluks on teinud ja peale selle Muhu
seest veel väikese heinamaatüki ühes kõigega, mis nende maade
pinnal ja mis nende sees, kust ta saadud, nagu nimelt väljad,
mis uudismaana põlluks valmistatud kui ka põlluks valmistamata
luhad, karjamaad, karjateed, heinamaad, arumaad, metsmesipuud,
järved, sood, allikad, ojad, mets, jahiõigus, kala- ja linnupüügiõigus;
kõigeks selleks peab ülalnimetatud Hansul ja tema järeltulijatel
vaba ja rendita õigus olema, ilma et nad kohustatud oleksivad
selle eest midagi maksma; kõike seda võivad ülalnimetatud Hans
ja tema järeltulijad vabalt ja vaidlematult omaks tunnistada,
pärandada ja omas käes pidada, kuid selle tingimusega, et ta
ordukohtunikule, Soneburgi vanemale, iga aasta jäägrite sööma-
ja joomapidu toime paneks ning 6 marka sularaha maksaks, ja
peale selle ta kohustatud tublit sõjaväe hobust ja inimest ordukohtuniku-isanda
kiirkäskjalaks pidama, igaks juhuks, kui sellel seda tarvis
läheb. Selle tõekstunnistamiseks ja tõe kinnitamiseks oleme
meie, Wolter, eelnimetatud ülem selle kirja külge meelega oma
pitsati riputanud. Valmistatud ja kirjutatud Wolmaris, teise
paastunädala laupäeval 1532 aastal."
Selles kirjas täheldatud jäägrite sööma- ja joomapidu tuli korraldada
Maasis, Saaremaal. Ordumeistri kirja sisust võib oletada, et
Koguva Hans on juba palju varemalt olnud ühendusepidajaks-käskjalaks,
nii et ürik ainult korraldab ja kinnitab neid õigusi.
Ordumeistri poolt Hansule antud õigused ja kohustused kinnitati
ka Taani valitsuse ajal riigihoidja Heinrich von Lüdingshausen-Wulfi
poolt 1565. aastal.
Rootsi valitsuse ajal pandi Koguva küla priitalupoegade peale
postitalupoegade postiveo kohustused. Saaremaa esimesel rootsiaegsel
revisjonil 1645. a. mainitakse, et Koguva küla 2,5 adramaal
elavad Kerstigk Jürgen ja Tõnnisz, kes maksavad 6 marka
rahas ja keda kasutatakse käskjalgadena.
Ühes säilinud ürikus on postiveo kohta õiend, et post esialgu
pidi viidama 1 kord nädalas Kuivastust üle Suure väina Pärnu
ja sealne post tagasi toodama. Postiveo eest Virtsust
Pärnu maksti väikest tasu, kuid üle Suure väina tuli post toimetada
maksuta. Postiveo kiirus polnud kindlaks määratud ja see toimus
enda äranägemise järgi.
Postiveol üle Suure väina kasutasid Koguva postitalupojad üht
oma paati kahe mehe jaoks ja teist, samuti kahe mehe paati,
Kuivastu mõisast. Vahtnast Kuivastu veeti post algul 1 kord
nädalas 1 mehe poolt kahehobuse vankril, hiljem sagedamini.
Üle Väikese väina veeti post sõudepaadiga, mis oli varustatud
purjega ja millist nimetati uisuks. Kui jää oli alla 6 tolli
paks, tuli postipaadiga väina ületamiseks jääd purustada, 6
tolli paksusel jääl võis aga posti hakata vedama hobustega üle
jää.
Koguva küla talupoegade vabastamine postiveokohustusest toimus
pärast kolmeaastast kohtuprotsessi alles 1894. aastal.
Koguva Hansu järeltulijad elavad veel praegugi Muhu saarel ja
kannavad kõik Schmuuli perekonnanime.
Postikorralduse algus
1700 algas Põhjasõda. Kuressaares ehitati juba 1684.
aastast alates kindlust, tolleaegse sõjakunsti moodsaima nõude
järele. Peamiselt kardeti Saksi vägede dessanti. Saaremaa jäi
aga esimesed 10 sõja-aastat puutumata. Otsustav lahing toimus
Poltaava all 1709. aastal, rootsi vägi sai hävitavalt lüüa,
kuningas Karl XII pääses vaevu Türki. Teade sellest kaotusest
jõudis Kuressaarde alles 9 nädala pärast ja tekitas suurt
hirmu. Arvati, et esialgu siiski otsest hädaohtu ei ole, sest
enne Suure väina külmumist venelane vaevalt pääseb Saaremaale.
Kuressaare lossi toimetati varjule kõik kirikute varandused,
arhiivid ja aadlike varandused. Ümber lossi vallide vahele ehitati
ajutised barakid linnakodanikele, aadlikud leidsid varju lossis.
3. märtsil 1710 tõi käskjalg teate, et Virtsu
rannas on nähtud ratsanikkude jõuku. Pea oli see sõnum teada
nii lossi kui barakkide elanikel. Kõigis tekitas see hirmu ja
ahastust, sest vanemate inimeste läbi oli teada, milliseid koledaid
tegusid olid Saaremaal 134 aasta eest teinud tatari ratsanikud.
4. märtsi varahommikul märgati mitmel pool põhja-hommiku pool
tulekuma. Lossi 200 meheline meeskond seati kaitsekorda. Keskpäeval
teatas vaht torni tipust, et läheneb ratsanike salk, kellel
kaasas ka kahurid. Ratsanikke arvati olevat umbes 500, millest
järeldati, et seekord piiramist ette ei võeta. Kuid mis kavatsus
on siis vaenlasel, küsis iga kindluse vallil viibija. Selgus
tuli peagi – ratsanikke nähti majadesse minevat, kust välja
tuldi koormatuna mitmesuguse varandusega. Selle järel lõid majadest
välja tuleleegid ja pea oli terve linn üksainus tulemeri. Õhtuks
oli linnast järel ainult 4 maja. Et linn nii lühikese ajaga
tules hävis, on seletatav sellega, et tolleaegsed majad olid
eranditult puust ja kaetud turba või laudadega.
Linna hävitamise järel siirdus venelaste jõuk Sõrve, hävitades
elamuid. Venelaste hävitustöö oleks veelgi suurem olnud, kui
alanud sula ei oleks neid sundinud mandrile tagasi pöörduma.
Nüüd avati jäle kindluse värav ja barakkide elanikud võisid
rutata suure tulekahju kohale. Oli veel lootus leida keldritesse
ja muudesse peidupaikadesse peidetud varandust. Kõrvaldati tuhk
ja söed – kuid kõik peidikud olid tühjad. Mida polnud viinud
venelased ja hävitanud tuli, selle oli omandanud "kurjade talupoegade
rämps", nagu kaebab Kuressaare bürgermeister Dietrichs
kuningale saadetud kirjas.
Kuid see oli alles paljukannatanud Kuressaare kodanike hädade
algus, sest nüüd ilmus katk. See taud oli saanud alguse venelaste
piiratud Riia linnast, kust üle Pärnu ja Virtsu jõudis
Saaremaale. Kuressaare eesti koguduse 400 perekonnast jäi poole
aastaga järele 60 perekonda. Suri 3 raehärrast, raad lõpetas
koosolekud. Ka sõjaväelaste seas oli palju katkuohvreid.
Riia ja Pärnu linnade võitmise järel Vene kindral Bauer, kes
oli teel Tallinna piiramisele, saatis Saaremaale kolonel Oernhelmi,
kuid seekord mitte enam rüüstama, nii kui varem kolonel Misersky,
vaid saare vallutamiseks. Ka polnud venelastel enam hirmutamiseks
kaasas puust kahurid nagu Misersky salgal, vaid tõelised kahurid.
Katkust nõrgestatud kindluse garnison, mida juhatas kolonelleitnant
Appelbehm, ei suutnud vastupanu osutada ja andis alla 15. septembril
1710, ilma et oleks oma 66 kahurist ja 4 mörserist ühtegi
pauku teinud. Rootslaste asemele asus kindlusse venelaste 100
meheline garnison.
1711. a. märtsis saatis kindral Bauer Kuressaarde insener-major
Skarbergi koos 250 mehega ülesandega lasta loss puruks. Esimene
miin süüdati 1. aprillil, kuid see lõhkes nii õnnetult, et surma
sai 15 venelast. Teise miiniga lasti õhku veski, kolmandaga
lossi kirik. Lõpuks pandi veel kõik vallide vahel olevad ehitised
põlema. Seejärel venelased lahkusid. Loss on hiljem restaureeritud,
kuid ei oma enam endist ilmet.
2. aprillil 1712 teatas maakohtunik Stackelberg linnavalitsusele,
et see võib jälle jätkata oma tegevust. Sellele vastas ainukesena
elama jäänud raehärra Fischer, et linna kodanikest (mõeldi muidugi
ainult rootslasi ja sakslasi) on järel 11 inimest.
1712. aastal algas linna ülesehitamine, nii et seda võib
õigusega nimetada linna uuesti asutamise aastaks. Siia rändas
jälle igalt poolt sisse uusi elanikke – peamiselt käsitöölisi
ja kaupmehi. Põhjasõda kestis veel 10 aastat, aga Saaremaa ei
kannatanud enam sõja läbi. Ainult 1716. aasta sügisel
maabusid Sõrves rootsi kaaperlaeva jõugud, kes röövisid elanike
varandust, muu seas ka Anseküla kirikut.
Postikorraldus Veneajal
Võib oletada, et rootslaste lahkumise järel kuni 1721.
aastani, mil Balti provintsid läksid Venemaa alla, Kuressaares
postkontorit üldse ei olnud. Hiljem täitis arvatavasti postkontori
ülesandeid magistraat või mõni muu ametiasutus. Kuressaare postkontorit
on esimest korda nimetatud 1765. aastal.
1767. aastal kinnitatud postitakside järgi maksis Novgorodist
Kuressaarde saadetus kirja iga lood (3 solotnikku) 22 kopikat,
see oli kõrgeim taks. Sama kaaluga kiri Novgorodist Peterburi
maksis 2 kopikat, Moskvasse 4 kopikat, Tallinnasse
12 kopikat.
1784. aastal pandi Saaremaal maksma maaposti korraldus,
mis väikese muudatusega kehtis kuni 1903. aastani. Posti
liikumise eest maapiirkondades vastutasid kirikuõpetajad, 1903.
aastast oli see postkontori ülesanne.
1844. aastal revideeriti Kuressaare postkontorit Peterburi
Posti Depardemangu I ringkonna inspektori von Dreylingi poolt.
Kontori asjaajamine leiti olevat igati korras. Inspektor Dreylingi
aruandes on Saaremaa postiühendust kirjeldatud järgmiselt:
"Riia-Tallinna-Saaremaa trakt, pöörates kõrvale Tauregeni peatraktilt
Volmaris, läheb üle Pärnu, kust pöördub Tallinna poole. Saaremaa
peale läheb ta aga kuni Virtsu jaamani, mis asub mere
läheduses. Siitpeale läheb ta mööda Suurt väina, laiusega 10
versta, Muhu saart kaudu, pikkusega 19 versta ja pärast mööda
Väikest väina Saaremaale kuni Kuressaareni, kokku Riiast 391¾
versta. Tee Volmarist kuni Suure väinani on õige kõva, kuid
tuleb ette ka liiva. Muhu- ja Saaremaal, kus maapind kivine,
on tee parimas korras. Pärnu jõel on ujuv sild. Kevadel, pärast
jõe lahtiminekut on ülepääsus ajutisi takistusi.
Virtsus antakse post postiljonide järelvalve all üle Muhu
talupoegadele. Ülesõit Suurest väinast toimub selleks otstarbeks
ehitatud postipaadiga. Pärituulega läheb sõit purjedega ja kestab
ainult 2 tundi, vastutuulega aga aerudega ja kestab kauem. Niiviisi
vahetatakse posti suvel, kui hea ilma tõttu pole midagi karta.
Kuid kevadel, sügisel ja talvel, kui tormid ja külmad ühenduse
hoopis lõpetavad või seda märksa raskendavad, on ülevedu palju
keerulisem. Märtsi algul, kui lumi väljadel kaob ja jää sinetama
hakkab, teatab Saaremaa politsei Kuressaare ja Pärnu postkontorile,
et rahapaunu ja postipakke enam saata ei tule, kuid lihtposti
saatmine kestab edasi kuni viimase võimaluseni. Rannas laaditakse
postikotid kergete kelkude peale, üleviijad varustavad end köite,
laudade ja pootshaakidega ja viivad postiljonide saatel posti
üle jää. Seda tehakse ainult varahommikul, kui jää peale öökülma
tugevam on. Jää muutub iga päevaga hapramaks, tekivad suured
praod, millest postikotid kantakse seljas üle. Juhtub, et ülevedajaid
piirab paks udu ja nad kaotavad tee. On olnud juhuseid, kus
sedasi udus on ekseldud jääl mitu päeva. Lõpuks lõhuvad suured
tormid jää lõplikult, väin on täis suuri jääpankasid ja ühendus
katkeb täiesti. On olnud juhtumeid, et jää kuhjub Kessulaiu
juures, teiselt poolt on aga meri vaba. Siis tuleb post saata
lahtist vett mööda paadiga. Sarnastes oludes jõuab post mõnikord
kõigi imestuseks täiesti ootamatult ja kõige kardetavamal ajal
pärale. Peaks aga juhtuma, et sel ajal jää uuesti liikuma hakkaks,
hukkuks postipaat kindlasti, sest tema päästmiseks pole mingeid
abinõusid kasutada. Seni aga ei ole sellistest juhustest kuulda
olnud, kuna ülevedajad peale oma julguse mõistavad tähele panna
ka ilmamärke ja lähevad teele alles siis, kui neil täieline
lootus on kõigist ohtudest ülesaamiseks. Sellepärast ei saa
üleviimine olla igal ajal sunduslik, seda enam, et jaamad on
kohustatud valvama selle üle, et post ei satuks üleviimisel
hädaohtu. Kui jää on kuhjunud väinas, kaugemal merel aga suured
vaba vee laigud on, viiakse post 20-30 versta ringi. Kui väin
on vaba ja jää kaugemal meres, mõistavad ülevedajad väga täpselt
kalkuleerida, kas nad jõuavad enne üle sõita, kui jää neid tabab.
Aprilli keskel teatab Saaremaa maakonna kohus, et ülesõit on
juba ohutu ja selle kulutuse ilmumise päevast hakatakse postiga
ära saatma ka rahasummasid ja postipakke. Kevadel kestab ohtlik
aeg tavaliselt poolest märtsist aprilli lõpuni. Sügisel võivad
ette tulla pikemad katkestused, püsiv ühendus taastub alles
jaanuari algul. Talvel ohustavad ülevedajaid jäässe tekkivad
ja lumega kaetud praod. On olnud juhtumeid, kus saanid ja hobused
on sel moel hukkunud.
Suvel viiakse reisijaid üle suurte laevadega, kuid kevadel ja
sügisel satuvad nad samadesse raskustesse kui postki, ainult
selle vahega, et olles vähem seotud tähtajaga, ei tõtta nad
vastu hädaohule, vaid ootavad, kuni see möödub."
Inspektor von Dreylingi aruandest nähtub, et Väike väin takistas
posti liikumist enam kui Suur väin. See asjaolu sundis Saaremaa
rüütelkonda ja kindralkubermangu valitsust otsima teid ülesõidu
võimaluste parandamiseks. Juba 1845. aasta Saaremaa maapäeval
kõneldi sellest, kuid asi soikus raha puudusel. 1849.
aastal valis maapäev komitee, millele tehti ülesandeks välja
töötada ettepanekud olukorra parandamiseks. Asja tähtsust kriipsutavad
alla maamarssali hoogsad sõnad: "Üle väinad pääsemise võimaluste
kergendamine on tungivalt ning paratamatult hädavajaline kogu
maa ja Saaremaa enda hää käekäigu ning tsivilisatsiooni edendamise
huvides!". Ka kindralkuberner leidis, et "kuigi liiklemine
mandri ja Saaremaa vahel ei ole just elav, on see siiski küllalt
sagedane selleks, et sundida mõtlema vähegi vastuvõetavamate
ühendustingimuste loomisele".
1852. aastal leidis komitee, et aurulaeva ühendus üle
Suure väina ei ole tasuv. Väikese väina osas peeti parimaks
lahenduseks kindla tammi ehitamist.
(1856?) avati uus Haapsalu-Virtsu trakt, millel liikuv
kullerpost kiirendas postivahetust Peterburiga.
1853. aastal algas Krimmi sõda, Balti merele ilmus vaenulik
Inglise ja Prantsuse laevastik. Sõja puhul likvideeriti Saaremaa
kindlus. Garnison ja kahurid viidi Ahvenamaale, loss müüdi rüütelkonnale.
Sõja kartusel evakueeriti Kuressaare postkontor ühes varanduse
ja teenijatega Riiga, kuhu see jäi ligi kaheks aastaks. Postiühendust
mandriga alustati jälle 1854. aasta oktoobris.
Inglise sõjalaevad käisid Kuressaare reidil, kuid linna nad
ei tülitanud. Nasval käisid inglased ka maal, püüdnud linguga
karjamaal lambaid, nende hind aga tasutud korralikult omanikele.
Merel teostasid inglased blokaadi, pidades kinni kõik laevad.
Sel ajal oli sool Venemaal väga kõrge aktsiisimaksuga ja saarlastel
oli terve laevastik soola salaveoks Soomest ja Rootsist. Üks
soolalaev sattus inglaste kätte. Sõjalaev olnud nii suur, et
soolalaeva mastid ulatusid vaevu selle pardani. Peale läbiotsimist
lastud laev siiski vabaks.
Kuressaare postiülema 1861- … Nikolai von Engeli (1837–1889)
aegset postikorraldust kirjeldab oma mälestustes postiametnik
Paul Kozhevnikov:
"Kuressaare postkontori sõlmkontoriks oli Pärnu, kuhu ühes postiga
pidi sõitma Kuressaare postiljon. Sõit kestis 2-3 päeva ühes
suunas. Kergepost (lihtkirjad) lähetati hobuse ja postipoisiga.
Raskepostiga sõitis kaasa mõõga ja revolvriga relvastatud postiljon,
kes istus harilikult koorma otsas. Posti asju oli alati palju,
sest muu ühenduse puudumisel saadeti ka kaubad postiga. Iseäranis
suur oli post peale jääoludest tekitatud seisakuid ja enne pühi,
ükskord jõuluks tuli 24 kahehobuse koormat. Kuigi postiljonidel
oli riigi poolt kasukas ja vildid, tuli ette, et neid tuli sihtkohta
jõudmisel koorma otsast maha tõsta, nii kangestunud olid nad
külmast ja pikast istumisest. Kuressaare – Pärnu trakti postijaamad
olid Uue-Löve, Orissaaare, Kuivastu, Virtsu, Lihula,
Raja ja Pärnu. Igal jaamal olid oma hobused ja veokid, post
laaditi ringi. Selline korduv ümberlaadimine aeglustas tunduvalt
liikumiskiirust."
|
Väikse väina tamm
Foto Meremuuseumi kogust
|
Telegraafi jaamad
Venemaa esimene telegraafiühendus ehitati 1854. aastal
Peterburi ja Moskva vahele.
1874. aastal teatatakse Kuressaare linnavalitsusele,
et Telegraafi Departemangu korraldusel algab 1875. aasta
kevadel telegraafiühenduse ehitamine Pärnust läbi Muhu ja Saaremaa
Hiiumaale. 26. juuliks oli Suurde ja Väiksesse väina paigaldatud
veealune kaabel, telegraaf alustas tööd augustis 1875.
Posti-telegraafi kontorid
Postiolud paranesid tunduvalt 1896. aastal, kui valmis
Väikese väina tamm. Selles, et tamm ei saanud valmis juba mõned
aastad varem, oli süüdi tööettevõtja Kuivastu parun Buxhoveden.
Ta raiskas ära riigi poolt tammi ehituseks antud 35 000
rubla ja asja avalikuks tulemisel lõpetas elu enesetapuga.
Samal 1896. aastal muretseti Suurde väina jäälõhkuja "Kindral
Suvorovtsev" (tolleaegne Liivimaa kuberner). See Riias
ehitatud laev pidas ühendust kuni 1918. aastani, mil taganevad
vene sõjaväelased lasid ta karile. Kui jäälõhkuja hiljem Eesti
vabariigi ajal madalikult päästeti, selgus, et kõik masinad
olid teadmata isikute poolt ära viidud, nii et järel ainult
kere. See viidi küll Tallinna, kuid oli siiski nii kasutamiskõlbmatu,
et ei kõlvanud isegi vanarauaks ja uputati Naissaare lähistele.
1917. a. septembri alguses hakkasid Kuressaares levima
kuuldused, nagu oleksid sakslased koondanud Liibavisse suurema
hulga laevu ja sõjaväge, kelle ülesandeks olla Saaremaa vallutamine.
See tekitas suurt ärevust. Ei usutud enam revolutsioonist nõrgestatud
Vene sõjaväe vastupanuvõimet.
29. septembri hommikul teatas Kihelkonna postkontori ülem Anton
Mikk, et sakslased tulid eelmisel ööl Tagalahes maale ja liiguvad
kiiresti edasi vastupanu kohtamata. Veidi hiljem tuli teade,
et juba pommitatakse Kihelkonna alevikku ja kella 10-11 ajal
katkes telegraafiühendus lõplikult. Saare kaitsjad sõjaväelased
näisid olevat täiesti demoraliseerunud. Nad ei katsunudki sakslastele
vastu panna ja nende tegutsemine oli äärmiselt korratu. Vaprad
vastupanijad olid vaid mõnisada piirivalvurit ja nad langesid
vist viimse meheni.
Kuressaarde jõudsid Saksa eelväed öösel vastu 1. oktoobrit.
Venelased süütasid taganemisel kõik oma laod, lisaks hävitati
Mildenbergi nahavabrik, elektrijaam jm.
Postkontor võeti üle 1. oktoobril. Kõigepealt võeti ära postiljonide
uued ja hästihoitud revolvrid ning jagati omavahel. Siis avati
ja jagati samuti kõik väljastamata postipakid, milliseid oli
võrdlemisi palju.
Postikorraldus 1918–1941
21. detsembril 1918. a. on Kuressaarest saadetud Lihula postkontori
ülemale järgmine kiri:
"Saaremaa maakonnavalitsus on saanud teateid, et mandrilt saartele
tulevad postikotid on pitseerimata. Sarnane kord võimaldab reisijatel,
kes postipaadiga saartele tulevad, vabalt ajalehti kottidest
lugemiseks võtta ja sorida muid saadetisi. Kuivastus võtavad
kohalikud elanikud ise kottidest omad saadetised välja, loevad
võõraid ajalehti jne. Palun taastada kohe kottide kinnitamise
kohta kehtestatud kord. Samuti oleme sunnitud juhtima teie tähelepanu
selle peale, et Teie saadate posti Kuresaarde ilma mingite dokumentideta,
mille tagajärjel meil on võimatu kindlaks teha, mida nimelt
olete välja saatnud."
Kõige raskem oli lahendada postiveo korraldus. Saksa okupatsiooni
ajal laostati kõik postijaamad. Detsembris 1918 tehti
leping Laimjala talumeestega posti vedamiseks Kuressaare ja
Kuivastu vahel. Postiveo paadiga üle Suure väina korraldas Lihula
postkontor, väina kinnikülmumise järel Saaremaa maavalitsus,
kes tegi selleks lepingu Jaan Grünthaliga Muhust. Esimene post
jõudis mandrilt Kuressaarde 30. novembril 1918 ja samal
päeval saadeti esimene post ka Kuressaarest. Posti vahetus toimus
Lihula postkontoriga. Virtsu ja Kuivastu postkontorid
olid sõja tõttu tegevuse lõpetanud.
Katkenud oli ka telegraafi ja telefoniühendus, merekaablid olid
rikutud. Esialgne ühendus loodi 1919. aasta jaanuaris
üle Suure väina keppidele tõmmatud välikaabli abil. Kevadeks
parandati merekaabel.
1922. a. mais taastati hobupostijaamad endiste jaamapidajate
kaasabil (Kuivastu ja Orissaare jaamapidajaks oli Artur Wernhof).
Sellega muutus posti liikumine korralikuks ja kiiremaks. Üle
Suure väina vedas posti mootorlaev "Traali", hiljem tuli
aurik "Rudolf", mis oli suuteline läbima ka nõrgemat jääd.
Hobuseid oli ette nähtud: Kuressaare – 8, Uue-Löve – 16, Orissaare
– 16, Kuivastu – 8. Avalikul vähempakkumisel sai Kuivastu jaamapidamisõiguse
Mihkel Kolk.
Lihtsaadetiste kiiremaks liikumiseks viidi Saaremaa postiasutuste
postikäigu plaanid kooskõlla Tallinn – Virtsu raudtee
sõiduplaaniga.
Posti liikumise kiirendamiseks alustati postivedu autodega.
Jaamapidajatele tehti ettepanek muretseda postiveo autod, vastasel
korral paneb postivalitsus liikuma oma masinad. Jaamapidajad
ei tahtnud algul sellega nõustuda. Esimese sõiduauto Fiat muretses
1927. a. juunis Uue-Löve ja Orissaare jaamade pidaja
Aleksander Mihkels. Järgmisena ostis Kuivastu jaama pidaja Madis
Kolk 1,5 tonnise veoauto Chevrolet. 1928. a. ostis Aleksander
Mihkels esimese omnibussi. Vahepeal oli ta saanud enda kätte
ka Kuivastu jaama pidamise ja muutunud seega Kuivastu – Kuressaare
trakti ainuomanikuks. See liin oli väga tulutoov ja võimaldas
tal osta uue onmibussi igal aastal.
1931. aastaks toimus postivedu kõigil Saaremaa pealiinidel
autodega. Posti liikumine muutus ennenägematult kiireks – näiteks
Rakveres postitatud lihtkiri jõudis Kuresaares adressaadini
juba järgmisel õhtul.
Kuressaare (hiljem Kingissepa) rajooni Sidekontor
1944. a. sügisel vahetati Kuressaare – Kuivastu – Virtsu
trakti posti ühe sõjaväeosa välisidejaoskonna abil, millel oli
selleks oma auto. Hiljem sai ka sidekontor oma postiveo auto.
Posti üle Suure väina toimetamiseks kasutati sõjaväe praame.
Ajakirjandus toimetati Tallinnast Kuressaarde iga päev sidevalitsuse
lennukiga.
1944. a. detsembriks tegid sideettevõtted kõiki põhilisi
postioperatsioone, ei töötanud ainult telegraaf. Telegrammid
saadeti posti teel Lihulasse, kust nad sihtkohta edasi anti
juba telegraafi teel. 1945. a. kevadel parandati Suure
väina merekaablid, millega telegraafi- ja telefoniühendus muutusid
normaalseks.
|
Kuivastu 1932. aastal
Foto Meremuuseumi kogust
|
Kuivastu sidejaoskond
Iidsest ajast peale toimub Saare- ja Muhumaa ühenduse pidamine
mandriga üle Kuivastu sadama. Et see sadam on Kuressaare – Kuivastu
postitrakti lõppkoht, siis oli see põhjuseks Kuivastus Saaremaa
esimese maakoha sidepunkti avamiseks.
1875. aasta 16. augustil avati telegraafijaam, mis 1885.
aasta 1. jaanuarist korraldati ümber posti-telegraafi jaoskonnaks.
Viimane tegutses Kuivastus Teise maailmasõja alguseni. 1941.
aasta 10. juulist jätkas tegevust Muhu-Liival, algul vana nime
all, hiljem nimetati Muhu sidejaoskonnaks.
Kuivastu sadama ümbrus oli hõredalt asustatud. Lähemad asulad
olid Või küla – 3 km ja Hellamaa – 7 km. Kuni Teise maailmasõja
alguseni olid Kuivastus ainult posti-telegraafi jaoskond, postijaama
ja vetelpääste hooned ning sadamakapten Kolga eramaja. Umbes
kilomeetri kaugusel asusid kaks vana kõrtsi ja piirivalve kordon,
lisaks mõned vabadiku kohad.
Sadama asutamine sellisesse väheasustatud kohta võis olla tingitud
järgmistest asjaoludest:
1. Siin oli Suure väina kitsaim koht;
2. Veesügavus suurem kui kusagil mujal Muhu rannas;
3. Läheduses olev madalik kaitses sadamat jää liikumise ajal.
Hiljem nõudis veealune telegraafikaabel pidevat järelvalvet.
Teise Maailmasõja ajal Kuivastus sidejaoskond ei töötanud. Peale
sõda see taastati, kuid ei omanud enam sellist tähtsust kui
varem.
Esimene Kuivastu sidejaoskond asus kohaliku mõisniku Buxhoevedeni
poolt ehitatud majas. Peale ametiruumide olid seal ka korterid.
Maja hävis 1941. a. 8. augustil saksa lennukilt lastud leekkuulidest.
Liival asus sidejaoskond Savinkovi majas, kuid ka seda tabas
pomm. Koliti üle koolimajja, septembris 1941. kirikuõpetaja
majja, kus asub tänaseni.
Posti vedu üle Suure väina toimetasid vanemal ajal Koguva priid
postitalunikud. 1894 kuni 1917. a. sügiseni pidas ühendust Saaremaa
Landrati kolleegiumile kuuluv väike puksiir-jäälõhkuja "Kindral
Suvorovtsev". Laeva lasid täiel aurul karile taganevad
vene sõjaväelased. Hiljem rüüstasid selle rannaäärsed elanikud-vandiraiujad
nii põhjalikult, et selle taastamine osutus võimatuks.
Pärast sõda pidas ühendust mootorlaev "Traal", hiljem Sergo
& Ko aurik "Rudolf".
Esimeseks sidetöötajaks, Kuivastu telegraafijaama ülemaks oli
Oskar Teklau. Ta oli ametis kuni 1908. aastani.
Paul Koshevnikov 1908–1912, Baranov 1912–1917, Vladimir
Tomväli 1918–1922, Gustav Lukas 1922–1941, Timmu Tagaküla 1941–1944,
Marta Tagaküla 1944–1945, Nikolai Öövel 1945–1946, Albert Saaremäel
1946–1948.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|