Sisukaart
Fotode kasutamine
ainult autori loal
ja viitega allikale.
webmaster
virtsu@virtsu.ee
|
|
|
|
|
|
|
|
I maailmasõda
Saksa laevastiku lõpp - Scapa
Flow
|
Saksa laevastik Scapa Flow reidil
1918-1919
|
11. novembril 1918 jõustunud vaherahuleping nägi ette,
et saksa laevastik peab suunduma neutraalsetesse sadamatesse
interneerimiseks. Kuid ükski neutraalne riik polnud nõus oma
vastutusele võtma nii suurt ja ohtlikku laevastikku. Lõpuks
otsustati laevastik saata Inglismaale, Scapa Flow lahte
Orkney saarestikus, Briti laevastiku peabaasi. Kokku oli seal
74 sõjalaeva.
Inglise valvelaevadel oli käsk avada tuli iga paadi pihta, mida
üritati laevadelt vette lasta. Igasugune liikumine laevade vahel,
rääkimata kaldaleminekust, oli keelatud. Varustati laevu ainult
söe ja joogiveega, toiduained toodi Saksamaalt. Toiduainete
kvaliteet oli väga kehv - kui sakslased neid laevalael tuulutasid,
siis inglased vahilaevadel hoidsid nina kinni.
|
Kingstonid avati ...
Carl Engelieni kvarell
|
1919. aasta mais inglise lehtedes avaldatud Versaille
rahulepingu tingimused olid sellised, et mitme laeva meeskonnas
puhkesid rahutused. Saksa laevastiku komandör viitseadmiral
Reuter oli veendunud, et nii alandavatel tingimustel Saksamaa
rahulepingule alla ei kirjuta ja pärast vaherahu lõppemist 23.
juunil võtavad inglased jõuga saksa laevastiku üle.
19. juunil saatis ta kahe transpordilaevaga Saksamaale ligi
kaks kolmandikku meeskonnaliikmetest, laevadele jäid enamuses
vabatahtlikud. Samal päeval said kõik saksa laevad salajase
käsu uputada laevad pärast admirali antud signaal. Raadiojaamad
oli laevadel konfiskeeritud, salajast teadet edastati posti
vedava inglise aurikuga.
21. juuni hommikul kell 9 suundus avamerele torpeedoõppusele
briti esimene eskaader, mis valvas vangistatud laevastiku Scapa
Flows. Keskpäeval tõmmati admirali lipulaeva "Friedrich der
Grosse" masti kokkuleppeline signaal - uputada kõik laevad.
Signaali alles edastati lippudega laevalt laevale, kui "Friedrich
der Grosse" juba küljele kalduma hakkas. Avati kõik kingstonid
ja veealused torpeedotorud. Üksteise järel vajusid laevad kreeni,
neil langetati lipud. Plahvatasid aurukatlad, mürinal libisesid
alustelt suurtükitornid ja murdusid mastid. Inglased taipasid
asja liiga hilja.
Valvelaevadelt avati kuulipildujatuli, et sundida sakslasi kingstone
sulgema, kuid sellest polnud mingit abi. Mehhaanikud tagusid
vasaratega klappide kinnituspolte, et neid ei saaks sulgeda,
viskasid üle parda kingstonite sulgemise käepidemed.
|
Hindenburg, üles tõstetud
juulis 1930
|
Kella viieks õhtul oli keiserliku saksa laevastiku agoonia
lõppenud - 50 laeva oli lahe põhjas. Mereajalugu
ei teadnud juhust, kus nii väikesele territooriumile nii lühikese
aja jooksul oleks uppunud nii palju laevu. See rekord püsis
1944. aastani - siis uputasid ameeriklased Vaiksel ookeanil
51 jaapani laeva.
|
Bayern ülestõstetuna
1933. aasta septembris
|
|
Vrakkide asukohad tänapäeval
Scapa Flows
Skeem Scapa Flow and its
wrecks veebilehelt
|
Tänapäeval on Scapa Flow sukeldujate meelispaik. Arvukad
turismifirmad korraldavad sukeldumisreise vrakkidele. Ilmselt
kusagil mujal ei ole koos nii palju sõjalaevavrakke nii
madalas vees.
Scapa
Flow and its wrecks - põhjalik ülevaade
ajaloost ja vrakkide praegusest olukorrast, inglise keelse.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|