K.Met AS Virtsu
Virtsu ajaloost

Esilehele
Ajalugu
Virtsu Harrastusmuuseum
Virtsu Arenguselts
Virtsu Kool
Fotod
Sadam
Tuletorn
Laelatu - Puhtu
Tekstid
Kaardid
Viited / Allikad
 Sisukaart

 Fotode kasutamine
 ainult autori loal
 ja viitega allikale.




 webmaster
 virtsu@virtsu.ee



 
Rapla-Virtsu raudtee 1931-1968

Kasutatud vedurid ja vagunid

1-3-0 (Mogul) tüüpi vedurid toodi Eestisse seoses Peeter Suure merekindluse teedevõrgu ehitamisega. Toodetud USA-s, Cook Works'i veduritehases, mis hiljem ühines tuntud firmaga ALCO (American Lokomotive Company). Vedureid telliti kaks korda, kuna esimesest partiist läks osa koos laevaga põhja. Teise tellimuse vedurid olid tehniliste lahenduste poolest esimeset partiist veidi erinevad. Esimene partii (6 vedurit) ehitati 1915 ja teine partii (samuti 6 vedurit) 1916. aastal.

Merekindluse teedel oli neil seeriaks algselt A.1-12, alates 1921. aastast A.60-71. Pärast liitumist EVRiga said uue seeria ja numeratsiooni G.100-111 (1927. aastal).

Vedureid remonditi ka enne 1938. aastat, kuid kõik tehniline osa jäi muutmata. 1938. aastal alustati vedurite suuremat rekonstrueerimist,
vedurist jäi alles praktiliselt vaid raam ja käiguosa (rattad). Ehitati uus katel, kabiin, aurumasin (silindrid) ja kõik sinna juurde kuuluv. Hakati kasutama ülekuumendatud auru ja kaasaegsemaid ümarsiibreid. Varem olid vedurid lamesiibritega ja niiskel aurul.

Rekonstrueerimistööd tehti Mõisaküla tehastes, kuid osa detaile valmistati ilmselt raudtee peatehastes Tallinnas. Töö õnnestus hästi ja Gk vedurid said kiireteks kergete reisirongide vedamise veduriteks paljudeks aastateks. Rekonstrueerimisega seoses tuli ka lisaindeks seeratähistusse, väike "k", mis EVRi süsteemis viitas alati ülekuumendatud auru kasutamisele. (vt ka Uk, Sk, Kk).

Algsel kujul, nii nagu ta Ameerikas ehitati, säilis kuni 1958. aastani vedur G-101. Oli pikemat aega Pärnus ja sõitis sageli Viluvere-Vändra liinil, lammutati Tallinn-Väikse depoos kevadel 1958.

Peale sõda allesjäänud Gk vedurid liikusid kuni 1954. aastani ja hiljem lammutati.

Tekst ja auruvedurite fotod Peeter Klaus


A-66, esimese partii vedur Nõmme-Väike depoo juures
(1920ndad aastad)

 

G-101 Tallinn-Väikse jaamas (1930)

 

B-39 Virtsu depoos 1938. aastal, veduri juures Toome ja Jõemets

 

Gk-110 Mõisakülas, u 1940, võimalik, et veduri esimene pidulik sõit

 

Gk-102 Vääna liini (1950ndad aastad)

 

Gr-254 Virtsu depoo juures (1950)

 


Sk-154 Virtsu depoo juures (1953)

 

G-101 Tallinn-Väike depoos enne lammutamist 1958

 

G seeria vedur enne ümberehituse algust Mõisakülas (katel, raam ja rattad)

 

Gr-090 vabrikumärk

 

Gr-319 Vapnjarkas (1985)

 

Gr-231

 

Gr-269 Venemaal

 

Gr-336 Ukrainas

 

Gr-342

 

Gr-231

 



Gr-319 Lavassaares (2003)

 







Gr-319 Lavassaares (2005)

 

Gr-319 Lavassaares (2006)

 

Gr-231

 
Auruvedur Gr
Auruvedur Gr. Sellised vedurid sõitsid Rapla - Virtsu liinil selle avamisest kuni 1960. aastani. Maksimaalne kiirus - 35 km/h,
võimsus 350 hj, täismass - 39,8 t
Joonis raamatust "Eesti kitsarööpmelised raudteed 1896-1996"

 
Diiselvedur TU2
Diiselvedur TU2. Eesti kitsarööpmelisel raudteel kasutusel alates 1957. aastast. Maksimaalne kiirus - 50 km/h,
võimsus 350 hj, täismass - 32 t
Joonis raamatust "Eesti kitsarööpmelised raudteed 1896-1996"

 
Diiselvedur Tu2  ja auruvedur Gr
Diiselvedur TU2-145 ja auruvedur Gr-089
Mõniste-Ape raudteeliini taasavamisel 1958.
Foto raamatust "Eesti kitsarööpmelised raudteed 1896-1996"

 
Diiselvedur Tu2
Esimene diiselvedur TU2 Tallinn-Väikse jaamas 1957. aastal
Foto raamatust "Eesti kitsarööpmelised raudteed 1896-1996"

 
Reisivagun Pafawag
Esimesed täismetall reisivagunid Poola firmalt Pafawag 1957. a. Sellised vagunid olid kasutusel Rapla-Virtsu liinil selle sulgemiseni.
Foto raamatust "Eesti kitsarööpmelised raudteed 1896-1996"

 
Pafawag vaguni sisevaade
Pafawag reisivaguni sisevaade
Foto raamatust "Eesti kitsarööpmelised raudteed 1896-1996"

 
 

Vagunid Vee tänaval
Foto Andri Vatsfeldt 2004

 

Külmutusvagunid endise töökoja taga
Foto Andri Vatsfeldt 2004


Üks vagunitest läinud vanarauaks ...
Foto Andri Vatsfeldt 2006

 

Foto Andri Vatsfeldt 2004

 

Foto Andri Vatsfeldt 2004


Foto Andri Vatsfeldt 2006

 






Vanametalliks läheb ilmselt ka teine vagun - kõik raskemad osad
on juba küljest võetud ...

Fotod Andri Vatsfeldt 2006

 
 
 


 
 
[ Esileht ] [ Ajalugu ] [ Muuseum ] [ Arenguselts ] [ Kool ] [ Fotod ]
[ Sadam ] [ Tuletorn ] [ Laelatu - Puhtu ] [ Tekstid ] [ Kaardid ] [ Viited/Allikad ]